ילדים זה לא שמחה

evanescent

New member
אני לא אמרתי שזה נובע

אלא שזה הרעיון באפשרות שזה מולד. מה שלומדים מהסביבה במקרה הזה זה את הדרך ולא את הצורך. כשרואים משהו שעונה על הצורך אז מבינים שהוא עונה בגלל שיש כבר צורך מולד כזה.
 
לא חלקתי מלכתחילה

שיש צרכים מולדים ושלפעמים יש דרכים נלמדות איך לספק את הצרכים המולדים. המחלוקת הייתה לגבי הכמיהה להורות האם זה צורך מולד.
 

evanescent

New member
זה מקרוב אמרת

שהדבר דומה לכך שאומרים שללימוד מהסביבה יש בסיס גנטי אז הסברתי שלא זה הרעיון שהתכוונתי אליו באפשרות שהצורך להתרבות הוא מולד.

גם אמרת שבתים ובגדים וכסף הם דברים שונים אז הסברתי שלפי האפשרות שהצורך להתרבות הוא מולד לא חיב להיות שוני מהותי ושזה יכול לעבוד על אותו עיקרון.
 
אם הצורך בהתרבות הוא לא מולד

אז לא ברור לי איך לתת דוגמא של צרכים מולדים כמו הגנה מפני חום וקור מקדם את הרעיון. ודאי שאם הצורך בהתרבות הוא מולד אז ביגוד ובנייה הן דוגמאות טובות אבל אני לא מניח שהוא מולד.
 

evanescent

New member
להזכירך הדוגמאות האלה התחילו

כתשובה לשאלה אם בעלי חיים מסתדרים בלי למה שאנשים לא יסתדרו. אח"כ זה המשיך להיתכנות של הדברים באופן כללי ואיך הם עובדים. זה לא עלה באופן עצמאי כמשהו שמקדם אלא כתשובה לקושי ספציפי שהעלית לגבי התאוריה, שאני לא רואה בו קושי.

אין איזה שוני מהותי שיגרום לי לחשוב שאפשר שאנשים, כשיבינו מה בגדים נותנים ירצו אותם בגלל צורך מולד אבל דווקא ברביה זה לא הגיוני ולא יכול לעבוד על אותו עיקרון. היה נראה שפה אתה מנסה לטעון לשוני כזה ועל זה דיברנו. זה לא אומר שלדעתי אחד נובע מהשני.
 
יש שתי אפשרויות:

או שבעלי חיים מסתדרים בלי בגדים כי יש להם תכונות שלבני אדם אין אותם כמו שכבת שומן ופרווה אצל דובים. אבל לגבי התרבות אז רביה מינית יש גם לבעלי חיים וגם לבני אדם לכן האנלוגיה לא קיימת כאן כי זו לא דוגמא למשהו שבעלי חיים מסתדרים וגם בני האדם מסתדרים. בני האדם לא מסתדרים ולכן הם צריכים בגדים.

אפשרות שנייה היא שגם בני האדם יכולים להסתדר בלי בגדים אבל בזכות המוח של בני האדם הם יכולים להבין שבגדים יגנו עליהם עוד יותר טוב מפגעי מזג האוויר. המוח עוזר לפתור בעיה שמקורה גנטי- הסבל מפגעי האקלים מקורו גנטי. המוח גם עוזר לדעת איך לממש כמיהה להורות אבל כמיהה להורות לא ברור שהיא גנטית.

לפי האפשרות הזאת בני אדם לא מסתדרים למרות שבעלי חיים כן מסתדרים בגלל שלבני אדם יש צרכים שמקורם חברתי כמו כמיהה להורות ולבעלי חיים אין צרכים כאלה ובלי צורך כזה הם לא צריכים להסתדר כדי לספק אותו. בני אדם כן צריכים להסתדר כי נוצר להם צורך חברתי שאין לבעלי חיים והמוח של בני האדם מסייע להסתדר עם הצורך החברתי. כאשר הצורך הוא לא חברתי אלא גנטי כמו פגעים מטאורולוגיים אז כאן לבני אדם יש יתרון גנטי- המוח שלהם.

הדוגמא השנייה יוצאת מתוך הנחה שהצורך קיים והמוח עוזר לבני אדם לבני האדם להסתדר איתו יותר טוב אבל כל השאלה היא מה מקור הצורך עצמו? חברתי או גנטי? המוח יכול לעזור גם לזה וגם לזה.
 

evanescent

New member
לפי מה אתה יכול לקבוע

שבעלי חיים מסתדרים באותה מידה כמו בני אדם מהבחינה הזאת? אתה יודע על מיני חיות בגודל של בני אדם ומעלה שמס' הפרטים שלהם שווה לזה של בני אדם בעולם?

אני יודעת שהשאלה היא אם מקור הצורך הוא חברתי או גנטי.
 
זאת הייתה ההנחה שלך

שכחת שאת טענת שבעלי חיים מסתדרים בלי כל מיני דברים שאנשים צריכים? והדוגמאות שנתת לזה היו ענף הבנייה וענף הטקסטיל?

http://www.tapuz.co.il/forums/viewmsg/1105/181846772/משפחה/בחירה_בחיים_ללא_ילדים–אלהורות

חשבתי שאת חולקת עלי. אם את יודעת שזו השאלה ולא טוענת שאני טועה בהתייחסות אליה אז את לא חולקת.
 

evanescent

New member
זו לא היתה הנחה שלי

זה שאמרתי שבע"ח מסתדרים בלי כל מיני דברים שאנשים צריכים זה לא אומר שטענתי שאנשים ובע"ח מסתדרים באותה מידה בהתרבות. השאלה שלך היא שרמזה לטענה כזאת.
 

evanescent

New member
אם למשל בני אדם מסתדרים

בזה יותר טוב, אז זה מחליש את הטענה שלא נראה שיש צורך בשום דבר נוסף על מה שכבר יודעים שקים אצל בע"ח.
 
עדיין לא ברור לי למה מתרבים פחות מאחרים

תורם לדיון שלנו?

אולי חסר לי רקע רלבנטי באבולוציה אבל לא ברור לי למה מספר הפרטים משנה? אם אני לא טועה על מנת שתתפתח תכונה צריך להיות לחץ ברירתי. צריך להיות משבר קיומי.

אם יש מין אחר בגודל של האדם שיש לו יותר פרטים מאשר האדם למה זה בכלל משנה? על מנת שהאדם יתרבה כפי שמין אחר מתרבה צריך להיות משבר שאם הוא לא יתרבה כמוהו אז הוא ייכחד. אם אין משבר כזה למה זה משנה שמין אחד מתרבה פחות כל עוד הוא לא במשבר קיומי?

לריבוי יתר יכול להיות גם חיסרון כי התרבות גוזלת אנרגיה ומשאבים לצורך טיפול בצאצאים.

מעבר לכך, גם אם נניח שהרביה המינית של האדם לא מספיקה עדיין הטבע יצר לו מכשיר נוסף: המוח שלו. בזכות המוח האדם יכול להבין שצריך להתרבות עוד.
הטענה לכמיהה להורות גנטית לא רק אומרת שהרביה המינית לא מספיקה אלא גם שהמוח לא מספיק. וכאן לא ברור למה גם הרביה לא מספיקה וגם המוח לא מספיק.
 

evanescent

New member
סליחה, כל הרעיון פה הוא

אפשרות שהאבולוציה עצבה אותנו באופן שיפיץ את הגנים שלנו בצורה מיטבית אז איך יכול לא לשנות מספר הפרטים?

אם פרטים עם כמיהה יתרבו יותר בגללה אז מן הסתם הגנים לתכונה הזאת של הכמיהה יהיו נפוצים יותר באוכלוסיה, וזה יצור את המצב הגנטי באוכלוסיה שעליו כל הדיון נסוב. זה לא יכול להתכן בכלל שמס' הפרטים לא ישנה בהקשר של הדיון הזה.

יתכן שריבוי לא מאוזן יוביל להיכחדות אבל בינתיים משווים בין מינים בהם זה עוד לא קרה. אז בנקודת זמן ספציפית אם יש למין אחד יותר פרטים אז הוא הצליח יותר מבחינת התרבות.

לא הבנתי, מה ז"א המוח לא מספיק? אם הצורך מהמוח הוא לא גנטי אז הוא סביבתי ובדיוק כנגד האפשרות הזאת מדברים פה.
 
אני לא למדתי ככה על אבולוציה

לפי מה שאני למדתי [אמנם בקורס בפילוסופיה של המדע] האבולוציה עיצבה אותנו שנתרבה. לא שנתרבה באופן "מיטבי" אלא שנתרבה "מספיק". מספיק כדי לא להיכחד. לא עיצבה שנתרבה באופן המקסימאלי ביותר.

אם "כמיהה להורות" מחייבת את ההתרבות המקסימאלית למה בבעלי חיים אחרים אין כמיהה להורות? הרי גם להם כמיהה להורות הייתה עוזרת להתרבות עוד יותר ממה שמתרבים היום.

האבולוציה פועלת לפי משברים. אם יש משבר קיומי אז הלא מתאימים נכחדים והמתאימים שורדים.

לכן, על מנת שכמיהה להורות תתעצב ע"י האבולוציה צריך שיהיה משבר קיומי שבני אדם שאין להם כמיהה להורות ייכחדו והנשארים יהיו עם כמיהה להורות.
אבל לא ידוע על משבר כזה ואם לא קרה משבר כזה למה שהאבולוציה תעצב אותנו עם כמיהה להורות?

אם פרטים עם כמיהה יתרבו יותר בגללה אז מן הסתם הגנים לתכונה הזאת של הכמיהה יהיו נפוצים יותר באוכלוסיה, וזה יצור את המצב הגנטי באוכלוסיה שעליו כל הדיון נסוב.

מה פירוש יתרבו יותר? הכונה היא יתרבו יותר מאשר חיות אחרות.

למה בני אדם חייבים להתרבות יותר מחיות אחרות? האם כל החיות מתרבות באותה מידה? האם אין חיות שמתרבות פחות מאשר חיות אחרות ועדיין שורדות? האבולוציה לא מאפשרת שחיות יתקיימו למרות שהן מתרבות פחות מחיות אחרות?

לכן, לא ברור למה צריך להשוות את ההתרבות באדם להתרבות חיות אחרות ולמה אם מספר בני האדם נמוך יותר ממספר חיות אחרות זה אומר משהו לדיון?

האבולוציה לא מאפשרת שמספר בני האדם יהיה נמוך ממינים אחרים?

מאוד יכול להיות שחסר לי רקע באבולוציה אבל אני כותב ממה שלמדתי. אם את חושבת שחסר לי רקע אז אני צריך את הרקע הזה כדי להבין מה את טוענת. אגב, גם הפסיכולוג לא הבין את הטיעון שלך כאן [אבל הוא פסיכולוג ולא ביולוג].

חשבתי שהבעיה רק אצלי ואולי הפסיכולוג יסביר לי למה את כנראה מתכוונת אבל גם הוא לא מבין את הטיעון שלך על השוואה ותחרות מי מתרבה יותר.

לגבי המוח זהו טיעון שני בהנחה שצריך שמספר בני האדם יהיה לא נמוך ממינים אחרים:

היוצרות המוח היא ודאי גנטית אבל השפעה דרך המוח יכולה להיות מהסביבה.
הגנטיקה נתנה לאדם שני דברים [1] רביה מינית [2] מוח שבאמצעותו ניתן להבין מה לעשות כדי לשרוד

מי שטוען שהגנטיקה נתנה לאדם כמיהה להורות בעצם טוען שלא מספיקים שני הדברים האלה אלה צריך דבר שלישי שהוא כמיהה להורות. השאלה היא למה לטעון שצריך את הדבר השלישי ולא מספיק השניים האלה.
 

evanescent

New member
זה קצת הרבה לענות

כדי לחסוך זמן אני אשאל, מה יוצר מצב שחלק מתאימים וחלק לא אתה יודע? איך קורה שנוצרות תכונות חדשות ידוע לך?

וממש לא הבנתי, מה גורם לך לצפות לדעת על כל משבר או הכחדת תכונות שקרו במהלך האבולוציה?
 
אני אפרט את מה שידוע לי על אבולוציה

מתוך סיכום הרצאה במבוא לפילוסופיה של המדע למתקדמים, המרצה הוא פרופ' מנחם פיש.

אני הקלטתי את ההרצאה כך שהיא לא מבוססת על הזיכרון ולא על מידת הריכוז שלי באותה הרצאה אלא אפשר לחזור ולשמוע אותה.

. התהליך האבולוציוני הוא פרי שני מצבים קונטינגנטיים: (1) בעולם החי והצומח השכפול והרבייה לעולם אינם מושלמים. בעולם הביולוגי אף דף אחד לא דומה למשנהו. ההתרבות לא משכפלת בדיוק ויש מוטציות וזה היה יכול העתק מדויק ואז כולנו נראים אותו דבר. במצב זה לא הייתה ברירה טבעית כי כל אסון טבע או מחלה היו גורמים להיכחדות בשיעור זהה. הייתה הומוגניות. (2) אין די מקורות מחיה לכולם אין די משאבים ויש תחרות מלחמת קיום ואם היה לכולם אז גם אם היו מוטציות לכולם היה מספיק ודבר לא היה משתכלל. ההשתבחות והשכלול זה קומבינציה של שני אלה.

המזון פתאום גבוה מדי על העץ עמוק מדי במים נכנס טורף חדש נגיף חדש ועכשיו יש בעיית קיום והצאצאים הטרוגניים יש פיזור תכונות והתגוונות ואז יש אלימינציה של הלא מתאימים ונותרים המתאימים. רוב המינים נכחדים ואלה שעברו לדור הבא כי במקרה מוטציה נמצאה יעילה יותר מאשר דור ההורים. לא הייתה השתבחות אילולא מחסור במשאבים ואלמלא הטרוגניות הצאצאים. הטרוגניות עולם החי.

עד כאן הקטע הרלבנטי לסיכון ההרצאה

לפי הדברים שלך אין בכלל משברים בתמונה. אין את (2) את טוענת שמלכתחילה נוצרנו להתרבות באופן מקסימאלי בלי קשר למשבר.

כמו כן, לפי התיאור שלך תכונת ההתרבות צריכה להיות הכי מקסימאלית שאפשר גם אם אפשר לשרוד בפחות מאשר המקסימום. היא גם צריכה להיות יותר או לפחות לא פחות בהשוואה למינים אחרים.

זו טענה שלא ברורה לי לאור ההסבר הנ"ל.

אני לא יודע על משבר אבל זהו עיקרון החסכנות. לא צריך להניח משבר שכרגע לא יודעים על קיומו על מנת להסביר את ההתרבות. להניח משבר כזה פירושו להניח יותר מדי למרות שההסבר מספיק טוב גם בלעדיו.
 

evanescent

New member
קודם כל נראה שלא הבנת אותי

או שאתה מוציא את דברי מהקשרם. אני לא הזכרתי את המילה "מלכתחילה" כשדיברתי על כך שהרעיון הוא שהאבולוציה עצבה אותנו להתרבות ובטח לא אמרתי שאין קשר בין אבולוציה למשברים. לדעתי זה גם לא היה אמור להירמז ממשהו שאמרתי.

ב"צריכה להיות יותר או לפחות לא פחות מאשר מינים אחרים" למה אתה מתכוון כשפרשת אתי ב"צריכה"? צריכה מאיזו בחינה? אני דיברתי בהקשר למדדים של הצלחת המין מבחינה אבולוציונית, לא שזה צריך להיות על מנת שיהיו תהליכים אבולוציונים באותו מין.

מהקטע שציטטת אני יכולה להבין שאתה מבין שמה שיוצר תכונות חדשות שעשויות להתאים יותר לסביבות חדשות אלו שינויים גנטיים שנוצרים בתהליך השכפול והרביה?

אתה לא יודע על משבר, השאלה אם היה אז למה שתדע? אם ממילא אתה לא אמור לדעת אז זה שאתה לא יודע לא יכול לגרום להסיק כלום, גם לא על חסכנות.
 
או שאת לא מתנסחת ברור

מה שבטוח הוא שהאופציה שאני מוציא את דברייך מהקשרם למרות שאני מבין אותך קיימת בדימיון שלך ובינתיים אני מתאפק לא להשתמש בביטוי חריף יותר

לומר שהאבולוציה עצבה אותנו בלי לדבר על משברים מחמיץ את העיקר.

אני לא יודע מה עובר לך בראש אם את לא מדברת על משברים אני לא מניח שאת מודעת אליהם. מבחינתי מה שאת לא כותבת לא קיים.

אם לא צריכה להיות הצלחה אז איך חוסר הצלחה הוא נימוק נגד מה שכתבתי?

נכתב שיש שני דברים שיוצרים תכונות חדשות: [1] שכפול לא מדויק [2] אין מקורות מחיה לכולם [משברים]

יש תכונות שאפשר לומר שהן נוצרו אבולוציונית או לפחות אין יתרון להסבר סביבתי על פני הסבר גנטי. אם הן נוצרו אבולוציונית אז אפשר להסיק לאחור שהיה משבר שיצר אותן. אבל זה לא המצב לגבי כמיהה להורות שמסבירה רביה מפני שיש דברים אחרים שידוע שהם מסבירים רביה אז למה צריך להניח מרכיב נוסף שאם הוא קיים אז היה משבר שיצר אותו?
 

evanescent

New member
זו תהיה בעיה

אם תניח שעל כל מה שאני לא כותבת אני לא יודעת, אני בטוח לא אכתוב על כל מה שאני יודעת, גם אם זה היה אפשרי אין לי שום תכנון להשקיע בזה זמן. אני עונה בהקשרים מסוימים.

בקשר לשאלות אתה חוזר עליהן ואני רציתי להתקדם אבל אתה לא עונה לי על בינתיים על מה שאתה מבין. אתה יכול לענות לי האם אתה מבין את מה שכתבתי בהודעה הקודמת ושאלתי אם אתה מבין? זה יהיה יותר קל להתקדם משם.

בקשר להנחה על דברים שהם לא היו כשממילא לא אמורים לדעת עליהם אם היו, לדעתי הדבר דומה לכך שנניח שאין יותר כוכבים מעבר למרחק שקלטנו כוכבים למרות שזה ידוע שיכולת המכשירים שלנו מוגבלת וגם אם יש לא הינו יכולים לראות או לקלוט בדרך אחרת. הדבר אבסורדי.
 
את לא צריכה לכתוב כל מה שאת יודעת

אלא כל מה שרלבנטי לנקודה שעוסקים בה. וזה לא הרבה אפילו מעט מאוד.

אני ציטטתי מרצה שהסביר את העיקרון הבסיסי של האבולוציה. גם הוא לא אמר את כל מה שהוא יודע אלא את כל מה שלדעתו רלבנטי להסבר הבסיסי הזה שזה בערך שתי פסקאות קצרות.

מרצה למשל לא צריך לומר את כל מה שהוא יודע אבל אם הוא יסביר רק באופן חלקי וידלג על דבר בסיסי להסביר אותו אז זה לא יהיה תרוץ טוב אם הוא יגיד "אני לא יכול לומר את כל מה שאני יודע"

יש גם דבר כזה להגיד פחות ממה שצריך ולא רק להגיד יותר ממה שצריך
המרצה פירט שתי הנחות בסיסיות של האבולוציה. אם הוא היה מפרט רק את הראשונה ולא את השנייה בנימוק "אני לא יכול להסביר את כל מה שאני יודע" זה היה אבסורד.

מעבר לכך, גם אם אני לוקח בחשבון את הקשר דברייך בכלל לא ברור שאת מבינה או מסכימה להנחה [2] לגבי המשברים.

כתבת שאני צריך להשוות את מספר הפרטים של בני האדם ומספר הפרטים של חיות אחרות. אבל כפי שאני מבין, אם לא היה משבר שגרם לבני אדם להתרבות יותר מחיות אחרות אין סיבה שבני אדם יהיו רבים יותר מחיות אחרות ולכן לא ברור למה את חושבת שצריך להשוות. מהדברים האלה נראה שהמשברים לא נמצאים בשיקול שלך.

כתבת שהאבולוציה עיצבה אותנו להתרבות באופן מיטבי. אם מיטבי פירושו מירבי או מקסימאלי אז על מנת שנתרבה באופן מקסימאלי צריך להיות משבר שיגרום לכך. ללא משבר אין סיבה שנתרבה באופן מקסימאלי אבל העובדה שאת מצפה שנתרבה באופן מקסימאלי מראה שמשברים לא נמצאים אצלך בשיקול.

לכן, גם הקונטקסט של דברייך מחזק את הפרשנות שאו שאת לא מודעת לחשיבות המשברים באבולוציה או שיש עיקרון נוסף שאת מכירה ושהמרצה לא הסביר.

יהיה מועיל יותר אם את חושבת שאני לא מבין משהו שפשוט תתקני את חוסר ההבנה ולא תעסקי בספקולציות לגבי הסיבות שלא הבנתי. אני מזכיר שאני לא הנושא כאן אלא הסוגיה.

זו אכן תהיה בעיה אם תצפי שאני אבין את כל מה שאת כותבת או אבין את הכוונה מאחורי הדברים. אני לא יכול לספק תעודת ביטוח להבנה כזאת וגם לא ערבות.
להיפך, הערכה סבירה מאוד היא שגם בעתיד יהיו מקרים שלא אבין אותך או את כוונתך.

למעשה תמוה אם את לא מבינה לבד שקוראים עלולים לא להבין אותך לפעמים. אני כבר לא מדבר שתקחי בחשבון את האפשרות שאת תתנסחי לא ברור שמא את חושבת שבהירות הניסוחים שלך מושלמת ושטעויות ניסוח זה דבר שיכול לקרות רק לאחרים אבל אף פעם לא לך.

ב- "צריכה להיות יותר או לפחות לא פחות מאשר מינים אחרים" התכוונתי שלפי דעתך יש עיקרון באבולוציה שכל מין מתרבה באופן מקסימאלי ומתרבה פחות או יותר באותם מספרים וכאשר מין מתרבה פחות ממין אחר אז האבולוציה מתקנת את הדבר הזה. למשל אם בלי כמיהה להורות האדם מתרבה פחות ממינים אחרים אז האבולוציה מסדרת לו כמיהה להורות כדי שהאדם לא יהיה נחות ברביה שלו. וכל זה קורה ללא תלות במשברים.

עכשיו אני מבין שאת לא מתכוונת ב- "צריכה" שהתהליכים האבולוציונים תלויים בכך אלא שתהיה הצלחה אבולוציונית. אבל אם את מסכימה שלא "צריכה" להיות הצלחה אבולוציונית אז למה רלבנטי להשוות? למה להזכיר בכלל הצלחה כזאת?

מהקטע שציטטת אני יכולה להבין שאתה מבין שמה שיוצר תכונות חדשות שעשויות להתאים יותר לסביבות חדשות אלו שינויים גנטיים שנוצרים בתהליך השכפול והרביה?

על זה עניתי לך. ציטטתי מהמרצה שני דברים ובשאלה שלך יש רק את הראשון ואין את השני [משברים] כך ששוב המשברים זה דבר שמשום מה את לא אוהבת לפרט אותו.

כתבתי שיש שני דברים שיוצרים תכונות חדשות: [1] שכפול לא מדויק [2] אין מקורות מחיה לכולם [משברים[

למה זה לא נקרא לענות על השאלה שלך?

האנלוגיה לכוכבים מראה שאת לא מבינה עד עכשיו את מה שאני טוען. כרגע אני לא אכנס לספקולציות מאיזו סיבה את לא מבינה מה שאני טוען.

אני לא טוען שכמיהה להורות אינה גנטית וזה אנלוגי לטענה שלא טוענים שאין כוכבים מעבר למה שאנו קולטים במכשור

אני טוען שיש הסבר מספיק לרביה בלי כמיהה להורות כך שלא צריך את הכמיהה להורות לצורך הסבר הרביה

זה אנלוגי לטענה שמספר הכוכבים שאנו רואים מסביר משהו ואין צורך בכוכבים נוספים כדי להסביר את זה. מספיק להסביר במספר הכוכבים שאנו רואים.

מדובר ברלבנטיות קיומית לצורך הסבר. האם לצורך ההסבר אפשר להסתפק במה שיש או לא מספיק וצריך להניח עוד דברים.

לא מדובר כאן במחזה "חיי גליליאו" של ברתולד ברכט ששם האינקויזיטור אמר שהוא לא צריך להסתכל בטלסקופ על מנת לראות שיש שם כוכבים כי גם אם נניח שהם שם, לשם מה הם שם? כלומר אין תכלית לקיומם לכן אין טעם לצפות בטלסקופ על מנת לדעת האם הם שם. לכן, ברור שהם לא שם והצפיה בטלסקופ מיותרת.

מהטיעונים שלך נראה שאת לא מקבלת את עיקרון החסכנות או את התער של אוקהם כקריטריון בכלל ולא שאת מקבלת אותו ורק חושבת שהוא לא חל כאן.
 
למעלה