על זכויות יוצרים ב'יצירה נגזרת'

Envinyatar

New member
על זכויות יוצרים ב'יצירה נגזרת'

הייתי מעוניין להעלות בפורום זה מספר שאלות על אודות זכויות יוצרים ב'יצירה נגזרת', אשר לא מצאתי להן תשובה ברורה עד כה. המצב הוא כזה: קיימת יצירה ספרותית מוגנת, שכותבה מת לפני מספר עשרות שנים, אולם ליורשיו יש עדיין זכויות יוצרים. מדובר ביצירה דמיונית, אשר מעבר לדמויות והעלילה יוצרת 'עולם דמיוני', מן הסוג המקובל בספרי פנטזיה. כעת, מישהו אחר כותב יצירה חדשה, ובה הוא משתמש באותו עולם בתור רקע. מצד שני, הדמויות והעלילה של היצירה החדשה הן מקוריות לחלוטין, וכן הוספו לעולם פרטים נוספים ומקוריים, כמעין נדבך נוסף. לפי מה שהבנתי, היצירה החדשה דומה ל'יצירה נגזרת', של היצירה הראשונה. בהנחה שיורשו של הכותב הראשון ידוע כמי שמסרב באופן עקבי לתת הרשאת שימוש כלשהי, אזי הייתי מעוניין לשאול את השאלות הבאות: 1. האם בעלי הקניין הרוחני ביצירה הראשונה יוכלו, לפי הדין הישראלי, להצליח להשיג סעד מסוג של צו מניעה, האוסר לחלוטין על הכותב השני להפיץ את היצירה, וזאת למרות שחלקה הגדול הוא מקורי? (להבדיל מתביעה שמטרתה לדרוש חלק מן התמלוגים). מאידך, האם יוכל בעל היצירה השניה להתגונן בטענה של הגנה על חופש הביטוי שלו (אשר ללא ספק נפגע, באשר רוב היצירה היא מקורית), ולטעון כי תרופתו היחידה של יורשו של הכותב של היצירה הראשונה הינה בחלק מן התמלוגים? 2. האם בעלי הקניין הרוחני ביצירה הראשונה יוכלו, שוב לפי הדין הישראלי, להצליח לתבוע זכות מוחלטת על היצירה ו/או תמלוגיה (להבדיל מחלקם), או שמא דרישה לכל התמלוגים תחשב לעשיית עושר ולא במשפט? 3. האם, במידה וצד ג' מעתיק את היצירה הנגזרת, ועושה בה שימוש מסחרי על דעת עצמו, ובמידה והכותב של היצירה הנגזרת תובע אותו, האם יוכל צד ג' לחסום את התביעה בטענה כי היצירה הנגזרת עצמה הינה הפרה של זכויות יוצרים? בתודה מראש, Envinyatar
 
יצירה נגזרת

1. "השאלה בכל מקרה היא, אם בפועל הוסיף פלוני משהו מקורי משלו ל'רעיון' או ל'יישום' קודם (ואז עבודתו תהיה מוגנת, אף-על-פי שאת היסודות לעבודתו המקורית הוא שאב ממקור אחר), או שהוא העתיק בדרך מוסווית מה שעשה אחר, בלי שבפועל הוא יצר משהו מקורי משלו" (ע"א 23/81, הרשקו ואח' נ' אורבוך, פ"ד מ"ב (3) 749; הציטוט מתמצית פסק הדין). 2. "היצירה צריכה להיות פרי מאמץ, כישרון והשקעה של המחבר, שיקנו לה אופי שונה משל החומרים שמהם עוצבה... כדי לבחון אם היצירה ראויה להגנה יש לראותה בכללותה, כשלמות אחת. אם למרות השימוש שעשה המחבר בנושא קיים, השקיע ביצירה מאמץ וכישרון עצמאיים משלו, תהיה היצירה מוגנת... כך המאמץ והכישרון, הכרוכים בליקוט, בסידור ובעריכה של נושא קיים, יכולים להספיק" (ע"א 360/83, פ"ד מ' (3) 340; מצוטט גם בפס"ד הרשקו הנ"ל). 3. (לשאלה 1 שלך) יש להבדיל בין הפרה של יצירה, כגון העתקתה או שכפולה, לבין יצירת יצירה באופן בלתי חוקי, כגון תרגומה או הוצאתה לאור של מהדורה חדשה, שגם זו הפרה, אך התרופות לגביה שונות. יצירה (בדוגמה השנייה), שהוכנה תוך הפרת זכות יוצרים של יצירה קודמת, יכולה להיות מוגנת, למרות שנוצרה באופן בלתי חוקי, ואז הנפגע יהיה זכאי לפיצויים או תמלוגים, אך היצירה תמשיך להתקיים כיצירה מוגנת לצד היצירה המקורית (על-פי ד"ר שרה פרזנטי, "דיני זכויות יוצרים", מהדורה שנייה, 2000, ע' 279). 4. (לשאלות 2 ו-3 שלך) נראה לי מובן מאליו, שבעלי הזכויות ביצירת המקור אינם זכאים למלוא הזכויות ביצירה הנגזרת, אלא בקטעים המפֵרים בלבד (אם יש כאלה ביצירה הנגזרת). על-פי אותו היגיון, גם צד ג' לא יוכל לחסום תביעה נגדו בגין הפרת הזכויות ביצירה הנגזרת, אלא לגבי הקטעים המפֵרים בלבד. הערה: החתום מעלה אינו עורך דין.
 

Envinyatar

New member
תודה רבה לך על העזרה

זה בהחלט נתן לי חומר להמשיך ב"מחקר" שאני עורך על הסוגיה. ושוב תודה.
 
למעלה