עבודת האוקה באימון

ransuru

New member
מסכים מאוד

יש רמות שונות של תרגול ואם בהתחלה התלמיד ש"מותקף" הולך עם העבודה יש להתקדם לרמה של כמעט רנדורי על מנת לחשוף את שלא עובד בתנועה ולתת ל"מתקיף" ללמוד להרגיש יותר ולעבוד נכון לאותו הרגע.

שרון
סיסטמה ישראל
 

Pyongwon

New member
Aleks - nice.

However, this can happen only if both people know what they are to do. If the teacher and/or student, do not know, then it's problematic. So first and foremost, both people should know what the other is doing.

This is good for a few reasons - a - knowledge and b - being safe.

For example - if you analyze a form - 4 on 1 - are you sure that everyone knows what they are doing? Same thing with weapons and/or anything else.

Jess.
 

ש מים

New member
אפשרות נוספת...

ג'סיקה,
אני מסכים איתך שזו אופציה אחת (לעבודה "נכונה", מדמת מציאות). אבל לדעתי קיימת אופציה נוספת - זו שציינתי למעלה - עבודה רכה וללא התנגדות.
 

ETZ301

New member
אני באמת לא יודע למה אתה קורא א.ל קשות.

אני משער שהכוונה לא.ל מודרניות יותר עם הרבה עבודה במגע מלא.
אני יכול להגיד לך שעבודה במואי תאי או אגרוף, יש הקפדה קנאית על עבודה בסגנון זה.
כשצד אחד מדמה תוקף, הוא מבצע בדיוק את מה שהמאמן הורה לו לבצע.
התקפות נגד מקובלות רק באישור המאמן וגם אז התקפת הנגד מבוצעת בכח מינימאלי וובצורה מבוקרת.
 

ש מים

New member
כן. ברור שהמורה הוא גורם קריטי...

ובאמת זכור לי אימון איגרוף תאילנדי בו נכחתי, שהמאמן הדהים אותי בגישה שבקלות היתה יכולה להשתלב בבוג'ינקאן... (כולל טאיסבקי ב- 45 מעלות!!).
אבל כשאני מדבר על "קשות" אני מתכוון לשיטות בהן יש "התנגשות" (collision).
 
למה זה מפתיע ?

הכול מבוסס על יין- יאנג ...

בועז פולני, המורה שלי לאיגרוף תאילנדי תמיד מקפיד על עבודה רכה בעצמה נמוכה. הוא מספר שכך עובדים בתאילנד. (באימונים לא בתחרויות)
גם עבודת הקלינצים צריכה להעשות ברכות - מזכירה לי קצת פוש-הנדס של טאי-צי.
 

ש מים

New member
רציתי לתת לו קרדיט אבל שכחתי את השם


אימן בהוד-השרון, היה ידוע כאחד הכי גדולים בתחום. פרש מאימון פרטי ועבר מגזר. (יחזקאל משהו אולי?)
 
בועז פולני למד במנזרים בתאילנד

זו הסיבה שהוא עובד ככה. רוב המאמנים באו מאסכולות של לחימה קשה ולא לחימה כמו בתאילנד קרי קראטה ושילוב אגרוף תאילנדי. הקראטה במגע מלא קשוח ורואים את זה בקרבות.
 
זאת ועוד

גם באיגרוף לסוגיו ה"תוקף" נדרש להתאים את המהירות והעצמה לרמה של בן הזוג. כשאתה תוקף בתרגיל מובנה (וגם לפעמים בספארינג) תפקידך הוא לעזור לבן הזוג ללמוד.
 

TheDoberman

New member
האוקה באייקידו

עקרון הזרימה באייקידו, חל גם במקרה זה. באימונים האוקה צריך לזרום עם הטכניקה של הנאגה, דרישה זו משרתת שתי מטרות עיקריות:

1. באימונים, יש לקיים מצב אידיאלי, "תנאי מעבדה" לנאגה על מנת שהוא ילמד את הטכניקה שעליו לבצע. אם תלמיד חדש באייקידו ינסה טכניקה שלראשונה ראה עם אוקה שמתנגד לה, הוא לא ילמד אותה לעולם. המטרה היא ליצור סביבת אימונים טובה ו"סטרילית" על מנת שהנאגה ילמד את תפקידו, כלומר, ביצוע הטכניקה בצורה הטובה ביותר. בשלבים יותר מתקדמים של הלימוד ניתן לתרגל התנגדות של האוקה לטכניקה, "הנקה וואזה".
2. כשהאוקה זורם עם הטכניקה שמבוצעת עליו, יש לו יותר סיכוי להגן על עצמו ולהיות בעמדה שהוא מנצל את טעות הנאגה. כלומר, גם במצב שבו האוקה מתקיף ומבוצעת עליו טכניקה מסוימת, הוא יכול להפוך את המצב לטובתו או לצמצם נזקים.
3. קאשי וואזה - אם האוקה לא מתפקד כאוקה "טוב", הוא לעולם לא יוכל לתרגל טכניקות קאשי וואזה בצורה טובה. טכניקות קאשי וואזה דורשות מהאוקה להיות במצב אופטימלי על מנת לנצל טעות של הנאגה. קשיחות, התנגדות ו"פרנציפים" לא יכולים להיות בסיס טוב ליציאה לקאשי וואזה.
 

ש מים

New member
אז...?

1. אני מסכים עם כל מה שכתבת.
2. אבל אז קיימת בעיה: למעשה אתה אומר שחייבים ללמד את התלמיד החדש להיות אוקה? (זו המסקנה שהגעתי אליה, ושאיתה פתחתי את הדיון...)
 

TheDoberman

New member
אז...

אני מסכים שצריך ללמד את התלמיד החדש להיות אוקה.
וגם שצריך להסביר לו למה זה טוב להיות אוקה ולמה זה בעצם יגרום לו להיות לוחם יותר טוב.

כתבתי את הדברים האלה כי הם לא עלו במה שכתבת בהתחלה. לא הבנתי אבל למה זאת בעיה ללמד את התלמיד החדש להיות אוקה?
 

ש מים

New member
ללמד תלמיד חדש להיות אוקה

1. זה תחום/נושא/היבט שכמעט ולא נתקלתי שמקדישים לו תשומת לב. ואם מקדישים אז התייחסות אז רק בשלבים מאוחרים למדי ובדרך אגב.
2. כי יש אנשים שבאים עם תפיסה שהטורי הוא העיקר והוא עושה את העבודה, ותפקיד האוקה הוא רק "להיות נוכח" (במקרה הטוב) או "לאתגר" (ובתכל'ס - להתנגד ולהכשיל. במקרה הרע).
3. אנשים רבים, ובעיקר מתחילים, סבורים שאוקה שמלמדים אותו את תפקידו הוא "אוקה משתף פעולה" (ואז השיטה היא "הצגה").


ולכן, מטרת העלאת הפוסט היתה לעורר ולהעלות את נושא "תפקיד האוקה", להבהיר אותו ולהעלות את הרעיון/תפיסה שלאוקה תפקיד חשוב מאוד בתהליך הלימוד, וביצוע התפקיד אינו "שיתוף פעולה", אלא להיפך.
 
עבודה על תפקיד "אוקה"

מתורגל מאוד בתרגילי "סימולציה" אצלנו ברמות כאלה ואחרות.
ה"אוקה" מקבל הוראות ברורות כיצד לפעול, להגיב ואפילו עד לרמת השינוי בתרחיש
"אם הם/הוא יעשה א תעשה ב..... או תעשה א' כדי שיעשו ב'..."
בכך מנסים ללמד את המתרגלים לא מעט נקודות נלוות מעבר לתעשה X מול התקפה Y.
תרגול טכני (אישי/קבוצתי...)
תאום(פרט/קבוצה...)
זרימה
יכולת אלתור
הבנה
ראייה (כוללת)
ועוד..............
כך שלתפקיד "האוקה" חשיבות רבה ועליו להכיר את "כלל התפקידים" ע"מ לסייע
בעצם מה שאני כותב הוא "שאוקה הוא שחקן רב גוני" (זיקית )
 

ש מים

New member
נראה לי שזה מקרה מאוד פרטי...

אני מדבר על מקרה (אולי גם "מקרה פרטי"?) שבו האוקה צריך להציג עבדוה/תנועה/טכניקה מציאותית. מקרה בו אין "תגובה" (של האוקה), כי אם הוא פועל ואני מגיב נכון, הוא כבר לו יכול להגיב יותר (או שזה יהפוך לרנדורי, וזה כבר סיפור שונה לחלוטין).
 
"טכניקה מציאותית" של מי?

בתרגול "טכניקה מציאותית" מכוונים בד"כ לתנועה כפי שהיא
מתורגלת בשיטה מסויימת.
"המציאות" בשיטה אחת (גם אם הכוונה "מאחורי ההתקפה" של אוקה מסויים
תהיה כוונה ב- 100% היא עדיין תהיה מוגבלת לאופן ההתקפה/תרגול בשיטה המאוד ספציפית בה
מתרגל הנושא).

האם "אוקה" מומחה ויעיל בתחום מסויים יהיה "אוקה" מומחה ויעיל בתחום אחר ושונה לחלוטין?
האם "אוקה" מומחה לאיקידו יהיה "אוקה" יעיל וטוב למתאגרף?
אני מקווה שאני מבין מספיק טוב את הכוונה של הכותבים למשמעות המונח "אוקה",
ושאיני מבינו או מכוון בו אחרת מאשר הדרך בה מכווים כולם או אחרים.

להיות "אוקה" טוב מבחינתי משמעו להיות מסוגל להביא את המתורגל/בן הזוג לאימון למיצוי מקסימאלי
של יכולותיו בתרגול המאוד מסויים בשיטה מאוד מסויימת.

להיות "אוקה" טוב יותר (שוב מבחינתי) משמעו להיות מסוגל להביא כל מתורגל/ בן זוג לאימון למיצוי מקסימאלי
של יכולותיו בכל תרגול בכל שיטה בכל זמן ותנאי.

"תגובה" נכונה לתרגול נובעת מההבנה של "האוקה" את התרגיל, הן כתוקף והן כמותקף והיכולת הגבוה לגרום
"ולסייע" למתורגל להבין ולהיות מסוגל לבצע טוב יותר את הנדרש תמיד.


רמה גבוהה יותר נדרשת כאשר "האוקה" לא רק מתרגל תרגולות "טכניות" אלה "מסייע לפתח" יכולות:
התנהגותיות, יכולת אילתור, זרימה, שינוי וכו'.... "באפס זמן".
רמה גבוהה יותר נמצא בתרגול בו יתבצע תרגול "רב משתתפים" בו לכל אחד/ת מהמשתתפים הן כתוקפים והן כמתגוננים
ישנו תרגיל/תרגול אחר או שונה ובכ"ז כל אחת ואחד חייבים לעבוד בתיאום מוחלט (שוב "באפס זמן") ומבלי שהתקיים
תיאום מראש (כך שכל המשתתפים תוקפים/מתגוננים פועלים "כאחד").
אבל זה אולי לדיון אחר

אגב אשמח לדעת למה מכוונים כשאומרים "עבודה/טכניקה מציאותית".
 

ש מים

New member
המציאות היא אחת (או שלא).

עד כמה שאני יודע המציאות היא אחת (או שתיים):
1. תקיפה אלימה (מה שאפשר לקרא "תקיפת רחוב").
2. קרב ספורטיבי.

אני מדבר על הראשון. במקרה זה על האוקה לדמות תקיפה, כרוב ככל האפשר למציאות (לא מדבר על "מהירות", אלא בעיקר על הרעיון של "ללכת עד הסוף").
 
למעלה