תכנון ערים

זולה15

New member
תכנון ערים

שמי רועי ורציתי להתייעץ אתכם לגבי התפתחות מקצועית בתכנון ערים.

אני מסיים בעוד שנה תואר בהנדסה אזרחית בטכניון (התמחות בהנדסת תחבורה ובמשאבי מים), ועובד מזה כמה חודשים במשרד לתכנון כבישים (בעיקר עירוניים). לאחרונה התחלתי לחשוב על תואר שני בתכנון ערים ואזורים. הרצון שלי הוא להמשיך לעבוד בתכנון הנדסי, אך גם להרחיב את הידע שלי בתחומים נוספים שקשורים לתכנון העירוני. למשל כלכלה, נדל"ן, קביעת מדיניות, התייחסות להרכבי אוכלוסייה וכו'...

השאלה היא אם תואר שכזה אכן ירחיב את הידע שלי בתחומים שיאפשרו לי להתקדם מבחינה מקצועית, לקבל החלטות, ולא רק לתכנן צמתים או כיכרות (שאני מאד אוהב לתכנן, בלי קשר). או לחילופין, שאני סתם מתפזר ליותר מידי כיוונים, ואת הידע והניסיון פשוט רוכשים תוך כדי העבודה כמהנדס תחבורה למשל, ומשם מתקדמים. כלומר, אל התחום של תכנון עירוני אני מאד נמשך. השאלה אם תואר בזה אכן יתרום לי במצבי.

בנוסף לכך, ראיתי שסף הקבלה לתואר כזה בטכניון הוא 83, ולי יש רק 80. יש לי עוד שנה להעלות את הממוצע אבל לא עד כדי כך (שנה ראשונה בעוכריי). האם לימודים במוסדות אחרים בארץ גם כן "נחשבים" איכותיים וברמה גבוהה? לפי מה שקראתי הטכניון הוא הטוב ביותר בתחום זה.

אשמח גם להיות שותף פעיל בפורום..
 

ש מים

New member
אני רואה רק ייתרונות!

1. ברור שעם החיכוך והנסיון והשנים, אדם בעל רגישות, סקרנות אינטלקטואלית ורצון ללמוד ולהבין תהליכים, יוכל לרכוש ידע והבנה בנושאים אותם ציינת כמעניינים אותך, אבל - כמו בכל דבר הקשור בלימודים במדעי החברה והרוח - "הלימודים האקדמיים מקצרים את הפז"מ"

2. לדעתי, לימודים ימזערו טעויות של מתחילים ומתנסים.
3. לימודים במסלול יאפשרו לי ויתנו לך פרספקטיבה וראיה רחבה, שמאוד חיונית למתכנן רציני ואיכותי, מה שחסר מאוד למי שלומד "מהנסיון" (לא שלכל המתכננים יש את היכולת לראיה רחבה ומעמיקה, אבל - בכ"ז - לדעתי הלימודים יאפשר לך להתנסות ולהבין "איך זה עובד כשיש לך את הראיה הרחבה של המרחב/התמונה הגדולה").
4. לדעתי (אני מכיר את תחום התחבורה רק מהזווית של המתכנן...
) תחום התכנון העירוני (ובוודאי אם תשלב אותו עם תכנון התחבורה) הוא אחד התחומים הכי מעניינים "במשק".

בקיצור: לך על זה! אין לך מה לפקפק (אלא אם אתה חושב על נושא עלויות - שכ"ל וכד').

נקודה שיש לשים לב אליה: אין לי ספק שאחרי סיום הלימודים, שכשתחפש מקום עבודה, מייד "ישאבו אותך" לעבודה בתכנון כבישים, ויתעלמו מההשכלה שלך בתכנון ערים. זו נקודה שעליך להיות ער לה, בעיקר כי מבחינה כלכלית אין לי ספק שתתוגמל יותר כמתכנן כבישים (לפחות בתחילת הדרך).

בהצלחה!
 

זולה15

New member
תודה על התשובה..

לגבי הנקודה האחרונה.. אני מתכוון להמשיך לעבוד כמתכנן כבישים במהלך התואר השני (לפחות 3 ימים בשבוע, תקן אותי אם זה לא אפשרי), ואני מצפה שאחרי התואר אוכל להתקדם ולעבוד ברמה רחבה יותר, לא להמשיך באותו סוג של עבודה. בכל זאת אתה חושב שאני אתוגמל יותר כמתכנן כבישים? זה קצת לא ברור לי כי אני רואה את העבודה כמתכנן ערים כהתקדמות, גם מבחינת התגמול.
 
אני מצטרף להמלצה של ש מים

הצירוף של שני המקצועות ייתן לך יתרון משמעותי בשוק העבודה, אם כי השילוב בין שניהם הוא לדעתי שילוב קצת פחות מנצח מלמשל תכנון ערים + משפטים או תכנון ערים + כלכלה.

לגבי התגמול הכספי, אני מאמין לך כשאתה אומר שעבודה כמתכנן תהיה התקדמות בשבילך, אך תהיה בטוח שלא תהיה התקדמות בשכר...

ציינת את תנאי הקבלה לתכנון ערים. אתה גם ככה לומד בטכניון אז אני מציע לך לשלוח מייל לראש החוג (פרופ' אמנון פרנקל אם עדיין לא התחלף מאז שאני למדתי שם), לקבוע איתו פגישה ולשאול אותו לגבי סיכוייך וגם כדי לשמוע מה הוא חושב על האפשרויות העתידיות שלך כמתכנן ומהנדס תחבורה.

ו...כמובן שנשמח אם תהפוך לחבר קבוע בפורום
 

ש מים

New member
מעמד המתכנן...

לצערי, מעמד וחשיבות המתכנן, בגורם מקצועי וחיוני בכל תהליך או מהלך חשיבה אורבנית עדיין לא הופנם ברץ. ואם תוסיף לזה את העובדה שמתכנן יכול לעסוק רק בתכנון, לעומת מהנדס או אדריכל, שלפי החוק והמצב הקיים יכולים לעסוק במקביל גם במקצועם וגם בתכנון עירוני, תוכל להבין למה בעלי משרדי תכנון מעדיפים לרוב לוותר, או לשלם פחות, על שירותי המתכנן (אגב, זו לדעתי אחת הסיבות העיקריות, שכתבתי שאל תתפלא אם "תישאב" לתחום תכנון הכבישים, ולא תעסוק בתכנון עירוני פרופר).

בכל מקרה, אני כאן לשירותך.
 

זולה15

New member
אוקיי

נראה לי שבכל זאת אני אלך על זה. אני מרגיש שחסר לי הרבה ידע שמעניין אותי בתחומים מסויימים, ושהתואר הזה יכול לתת לי אותו.
אני גם בהחלט אקבע פגישה עם דיקן הפקולטה בטכניון.

בקיצור, אני חושב שזה רק יכול להוסיף.
 
למעלה