כלכלה בת-קיימא ופיתוח תיירותי

ש מים

New member
כלכלה בת-קיימא ופיתוח תיירותי

חזרתי עכשיו משהות של שבוע בקוסטה-בראווה בספרד, במהלכה התוודעתי וקיבלתי הסברים רבים על כלכלת המקום (העיר Tossa de mar וסביבותיה), המבוססת כולה על ענף התיירות. ההתרשמות שלי היא שלמשרד התיירות, לגורמי התכנון בארץ, ובעיקר לרשויות המקומיות המבקשות להתבסס על ענף התיירות, רצוי מאוד ללמוד מהלקחים של קוסטה בראווה בכלל ושל טוסה בפרט. להלן סקירה קצרה, בנקודות עיקריות:
  1. האזור החל להתפרסם בזכות יופיו (משאבי הטבע) הייחודי בסביבות שנות ה-30 של המאה ה-20 (בטוסה התיישב למשל מארק שאגל, עם משפחתו, ב- 1934, ובפיגרס נולד סלוודור דאלי (בו אף הקים מוזיאון עם יצירותיו).
  2. בשנות ה-50' ענף התיירות במקום צבר תאוצה, והוחל הפיתוח/בנייה ענפה של בלונות ומבנים שמטרתם מימוש הפוטנציאל הכלכלי של הענף. כדברי המארח שלי, תושב המקום: "שאיבת מירב הכספים מן התיירים, תוך מינימום השקעה". הדבר בא לידי ביטוי בתכנון סביבתי ועירוני דל (אם בכלל) והשקעה וחשיבה מינימאלית בכל נושא התשתיות (למשל: ללא מערכות מים וחשמל מרכזיות, ללא מערכת ביוב. כל הביוב זרם ישירות לים, המלונות סיפקו עצמאית את המים והחשמל לעצמם).
  3. בערך בסוף שנות ה-60' החלו התיירים להבין את המצב העלוב (שלווה כמובן בזיהום סביבתי רב ואי-טיפוח המרחב הטבעי) ונטשו את המקום.
  4. בשנות ה-90' התחילו לחלחל תובנות חדשות לרשויות וליזמים המקומיים, והחלו בשיפור התשתיות והקצאת משאבים לשיקום סביבתי ולתכנון עירוני וסביבתי רגיש למשאבי הטבע.
  5. כתוצאה מתהליך זה, החלה מחדש פריחה כלכלית גדולה באזור וכיום טוסה נמצאת במגמת נסיקה כלכלית-תיירותית גבוהה, המהווה למעשה את הבסיס הכלכלי היחיד כמעט של העיירה.
 

Rubim88

New member
אני בספק אם רוב התיירים הגיעו בזכות השיקום והתכנון העירוני..

סיפרו לך שם גם על שדה התעופה חירונה ושלל קישורי טיסות הlow cost ב10-13 שנים האחרונות? אפשר לומר שהם בעיקר ניצלו ע"י ריינאייר שפתחה שם hub, ואז שאר החברות שבאו אחריה, והקפיצו את כמות הנוסעים מחצי מיליון ל5.5 מיליון(!)..
 

ש מים

New member
ביצה ותרנגולת...

אפשר להתווכח מה הביא למה (וכמובן שנשאלת השאלה האם מקימים נמל תעופה כאשר יודעים שענף התיירות לא קיים...), אבל פריחת התיירות בעיר לא קשורה בהכרח לנמל תעופה. למשל: אחד (לפחות!) מבתי המלון בטוסה מתבסס אך ורק על קבוצות תיירים שמגיעות משוויץ באוטובוסים!
 

Rubim88

New member
לא הקימו את הנמל בשנים האחרונות, פשוט פתחו אליו קישורי

Low cost, הנמל עצמו הוקם לפני 50 שנה, רק שמספרי הנוסעים בו היה נמוך עד עד להגעת ריינאייר, גם בניית קו הרכבת המהירה באזור שמתחבר בצד אחד לרשת הTGV בצרפת ומשם לשאר אירופה ובצד השני לרשת הספרדית AVE שדרג את הקישוריות אליו. הרבה יותר סביר ששיפור הקישוריות הוא זה שהביא לפריחה המחודשת(או לפחות לרובה).
אם אתה חושב שתיירים שמגיעים משוויץ באוטובוסים בטיול מאורגן זה משהו יוצא דופן אז כנראה שלא ראית מספיק, יש טיולים למקומות הרבה יותר רחוקים, התחום מפותח אך עדיין היקף הנוסעים(בעיקר אנשים מעל גיל 60) קטן יחסית לתיירות בעזרת טיסות/רכבים פרטיים.
 

ש מים

New member
אז אתה טוען שגם תשתיות רעועות היו מושכות את התיירים?

ואת אותו מגזר כלכלי (של תיירים)?
 

Rubim88

New member
ממתי איכות התשתית היא היחידה שמושכת תיירות?

זה די סותר את התיירות לעולם השלישי. נשמע שהם פשוט לא עמדו בסטנדרטים העולים של החיים בעולם המערבי ותחרות של מקומות תיירות דומים, ביחד עם ה"מיצוי" של המקום ע"י "תיירות המאסות" אחרי שנות ה50 וה60, יש מושג בתחום הנקרא tourist-area-lifecycle..
 

ש מים

New member
אני לא מבין...

אתה מנסה עכשיו להתעמת איתי? על מה בדיוק?
שאלתי שאלה פשוטה. למה אתה לא עונה?
ולגבי אמירה שלך ("תיירות בעולם שלישי"): אני סמוך ובטוח שאתה יודע מצויין שמדובר בסוג ומגזר תיירותי שונה לחלוטין ושאין דין "תיירות בת-קיימא" (שנוטה יותר לכיוון סוג התיירות המאפיין את אתרי "העולם השלישי") כ-"תיירות נופש" (המאפיינת את המגזר המגיע היום לאזור טוסה בראווה).
וכן, איכות התשתיות בהחלט משפיעה על "תיירות הנופש" (למעשה - היא משפיעה על כל מגזרי התיירות, אל כמובן שמידת הרגישות שונה ממגזר למגזר. נראה לי שאתה יודע את זה גם...).
 

ש מים

New member
תיקון/הגהה

כתבתי: "תיירות בת-קיימא", הכוונה היתה ל-"תיירות אקולוגית" (שהיא, כידוע לך מן הסתם, נישה ספציפית הנכנסת לתחום ה-"תיירות בת-קיימא").
 

Rubim88

New member
זה נקרא דיון, על הסבר אלטרנטיבי לפריחה מחדש..

השאלה שלך למעשה מתבססת על ההנחה המוטעית, שאני חושב שהתיירים היו באים אפילו אם התשתיות היו רעועות. מן הסתם שהם לא היו באים כשמדובר בתיירים שמצפים לחופשה מהסוג הזה. אבל תשתית לא רעועה היא תנאי הכרחי בכלל לאטרקטיביות מקום לתיירות כזו, זו לא שהתשתית משכה אותם, אבל השיפור שלה היה תנאי הכרחי להגעה שלהם. זה בעצם מה שניסיתי להדגים עם השאלה הנגדית שלי, אולי בניסוח לא הכי מובן. בשורה התחתונה, נראה שהסיפור הוא כזה: המקום הפך להיות להיט בעבר, לא השקיעו בתשתית ראויה, מה שגרם לחוסר אטרקטיביות לתיירים. בנוסף למיצוי הטבעי(life cycle). כתנאי הכרחי לעמוד בסטנדרטים המקובלים בעת החדשה, הם עמלו לחדש. דבר שהיווה תנאי הכרחי בכלל למשיכה של תיירי נופש(ולא גורם משיכה, וזה ההבדל) ואז הפריחה הגיעה בזכות הקישורים החדשים לאזור.
 
למעלה