בשביל זה יש וועדות חוזרות
אם רופא חושב על סמך נסיונו ודעתו שמצבו של הנכה עשוי להשתפר, הוא יקבע ועדה חוזרת בתוך שנה או שנתיים. למשל אם יחשוב שיחול שינוי לטובה בתנועות עמוד שדרה, עצב שהשתקם, החלפת מפרק שהצליחה לשפר את המצב הרפואי, השתלת קרנית שהשיבה לאדם מאור עיניו(כמובן שהבדיקה תהיה חדות ראייה). מה הטעם לתת נכות יציבה ולזמן לבדיקה מחדש?
כל עוד לא מדובר בהסתרה או בכוונה פלילית אני לא מבינה מה הבעיה.
אם נקבעה נכונה יציבה המחשבה מאחוריה שהנכה כנראה לא ישתקם ברמה שיפסיק להיית נכה וזה יהיה כושרו להשתכר. לא אמרתי על הכושר, בתקנות מדובר על שיפור מהותי במצב הרפואי שבעקבותיו המבוטח חדל מלהיות נכה כהגדרת החוק.
שנית, אפשר להבין שהמצבים שונים- אדם שישתכר כ 5 אלף שח עם מגבלות משמעותיות ייקבל כמעט תמיד הכרה מופחתת בנכותו ובאי כושרו, לעומת אדם שלאחר קבלת הזכאות ותשלומי הקצבה, החל להשתקם ולהרוויח מעבודה.
יש שופטים שהתייחסו להבדל הזה בפסקי דין, המצב בו מבוטח משתכר בצורה משמעותית הוא אבן חשובה בבואנו לקבוע דרגת אי הכושר אולם משקיבל הנכה את אי הכושר, טבלאות וכללים שונים חלים עליו. ראו את טבלאות השכר לנכים שהתעדכנו במרץ. סביר להניח שמי שירוויח 5 אלף מעבודה סדירה כשכיר, אם ייבדק לנכות להחמרה או יגיש תביעה, יידחה ודרגתו תהא חלקית ביותר.
שלישית, רוצה לציין שלפי פרסומי המלל , יש ניסיון להראות שיציאה לעבודה כדאית ומשתלמת מבחינת הכנסות ושנכים לא ייבדקו מחדש. יש כאן טריק "קטן"- אם ההכנסות יירדו או לא תעבוד, תחזור לקבלת קצבת נכות בגובה המלא כל עוד דרגת אי הכושר שלך בתוקף.
זה נתון לעיוותים ופרשנויות, כיוון שאם לא זומנת ולא נבדקת מחדש, תוכל לשוב לקבל הקצבה כפי שהייתה. אם מכוח תקנה 37 תזומן לוועדה(בעילת הסתרה או שיפור רפואי משמעותי לעניין הגדרתך כנכה) סביר להניח שדרגת אי הכושר תהא אחרת או תישלל, ובמצב זה שינוי בהכנסות כמו פיטורין יוביל ל"קירח מפה ומשם". ביטוח לאומי לא טיפש, זה קצת אבסורד שהפקידים ירוויחו כמו הנכה, ולצערנו החוק היבש לא מתחשב בקשיים ובמאמצים שעל הנכה לקום, להתארגן, לתפקד, להחזיק עבודה מכניסה שכן מה שקובע זה הברוטו, אבל המטרה הייתה לעודד יציאה לעבודה. במצב הקיים בו נכים מפחדים ממלכודות דבש של תקנות שונות, הנכים ממיתים את נפשם בלא תעסוקה והם גם אינם תורמים למשק.
יואל, לגבי מה שציינת "כששוקע האבק להתחיל להרוויח"- זה לא מדוייק. נכים לא מחכים שיישקע האבק... אני למשל עבדתי בעבודות לא יציבות ומסגרות שונות החלפתי כאשר תבעתי לראשונה ב 2010 וגם כאשר זומנתי שוב ב 2011 ומאז יציבה. לא קראו לי למרות שהיו שינויים במסגרות ובהכנסות, ואפילו כמה חודשים לפני לרון הרווחתי סכום ששלל לי את הקצבה לחלוטין, אבל הרופא בקביעתו את אי הכושר יציב, עליו להסתמך על נסיוני באשר למצב, שאי הכושר יישאר יציב כלומר לא תעלה משמעותית היכולת להשתכר. אם שגה או מציאות הראתה אחרת, תשובותיי:
1) בשביל זה יש קיזוזים מטבלאות לרון והחוק המשופר שמבטיח המשך הקצבה
2) זימון לב. מחדש לא כאקט משפטי או לערעור על החלטה קודמת או בשל עלייה בכושר ההשתכרות, שאומנם מרמזת שיפור במצב הרפואי, אלא אם התקבל מידע שמראה כי המצב הרפואי השתפר משמעותית
3) ביטוח לאומי מבזבז הרבה משאבים בזימון לבדיקה מחדש של נכה, בעיקר בשביל ערכאות ההמשך כמו ערעור, טפסים, בית דין וכו למרות שיכול לפעול בשיטת מצליח, וגם על זה יש לחשוב
לגבי ליקויים- אם מדובר בפגם שאין בו הסתמנות להחלמה של ממש או שיפור מהותי , אין טעם לקבוע דרגה יציבה.
למשל:
-החלפת מפרק או ניתוח אורטופדי שישפר פעילות תנועתית או עצבית, יש להניח שחלוף הזמן וטיפולים ניתוחיים ישנו את הנכות
-ניתוח להשבת מאור עיניומשל מטופל, יקבע אם כן שהנכות זמנית ומכך גם הדרגה לאי הכושר
-טיפולים קרינתיים לסרטן לא גרורתי למשל בדרגה נמוכה שהצליחו מסבב ראשוני, יש להניח שהנכות תהא זמנית
במצבים של:
-שיתוקי גפיים חלקי או מלא, איו צפי לשיפור
-הפרעות נפשיות גם אם יש הפוגה או הקלה בתסמינים, לרוב אם יש היסטוריה משמעותית ומעקב מתמשך, אין טעם לזמן לבדיקה כשההכנסה עולה כי המצבים הללו מניסיון אינם פתירים אלא חוזרים להכות
-הפרעות התפתחותיות, לא ידוע לי שאוטיזם ופיגור למיניהם הם נכויות זמניות גם אם החוסה דר בדיור מוגן ויכניס משכורת משמעותית לכיסו(ויש כאלה), לגבי דיור מוגן בכל מקרה 75% מהקצבה מגיע לדיור עצמו אז זה קצת שונה
-תסמונות עצביות כרוניות או פרקים, מבחן הזכאות או הבדיקה לנכות תלוי הרבה פעמים בתרופות, במינונים ובטיפולים השונים שהחליך הנכה, יש להניח שאם מצא תרופה קו 3 לטיפול הוא יישאר נכה גם אם תהיה הקלה שתסייע לו לעבוד. כלומר ביטוח לאומי אומר- אם אתה לוקח תרופות ותצטרך לכל ימי חייך, סביר שאתה נכה יותר והדרגה גבוהה יותר, כאשר מטרת הטיפול לשפר את המצב
בכל מקרה, מי שמפחד מכך יכול לשמור על הכנסות של עד 4 אלף שח כך שלא יעבור את 60% השכר הממוצע(לא תמיד מתאפשר) , וכדי שהקיזוז יהיה מינימלי.
אם נכים יוזמנו בכל עת, אין טעם לפרסומים ולשיפורים וגם לא לעניין ביטול רשת הביטחון של 3 שנים...