הנטייה להחרפת הפנייה (Overbanking)
כמו כל אחד שלמד (וגם מדי פעם מלמד) ידע טכני ואוירודינמיקה, ידעתי עד היום שבעת פנייה בינונית ומעלה, נוטה המטוס להחריף את הפנייה. הסיבה לכך, כך למדנו, וכך גם מופיע בספר הרשמי של ה FAA לטייס הפרטי, היא העובדה שהמרחק שעוברת הכנף החיצונית גדול מזה שעוברת הפנימית. אי לכך, מהירות הכנף החיצונית גדולה יותר, נוצר עליה יותר עילוי ולכן היא תשאף להמשיך ולעלות ולהחריף הפנייה. אנחנו, כטייסים, מונעים זאת ע"י הטיית מאזנות קלה לצד ההפוך לפנייה. עד כאן - הכל טוב ויפה (אני מקווה). אתמול, קראתי לי בנחת את עיתון ארגון מדריכי הטיסה האמריקאי (NAFI) ובתוכו נדהמתי לקרוא כתבה שהתימרה להוכיח שאין הדבר כך. ראשית, אציין את שם הכותב - "Daviv Lohmann ", כך שתדעו על מי לרדת (הוא קורא נלהב של הפורום...) במה דברים אמורים? לפי חישובים אותם הוא מציג בכתבה, הרי שבפנייה של 50 מעלות (פנייה חדה, לכל הדעות), רדיוס הפנייה גדול פי 50 לערך ממוטת הכנפיים. אי לכך, לאחר בחינת נתוני פייפר Arrow , שפונה במהירות של 110 קשרים, הבדלי העילוי בין הכנפיים הנובעים מהפרש המהירויות (0.7 קשר בלבד!!) , הם לא יותר מ 1.3% מהעילוי על הכנפיים. הבדל זה לדעתו, לא יצליח ליצור נטייה להחרפת הפנייה. הוא אף מביא ציטוט מספר תעופה ישן (1946), המציין כי נטייה להחרפת הפנייה - קטנה ככל שהפנייה נעשית חדה יותר. מה דעתכם? הייתכן?
כמו כל אחד שלמד (וגם מדי פעם מלמד) ידע טכני ואוירודינמיקה, ידעתי עד היום שבעת פנייה בינונית ומעלה, נוטה המטוס להחריף את הפנייה. הסיבה לכך, כך למדנו, וכך גם מופיע בספר הרשמי של ה FAA לטייס הפרטי, היא העובדה שהמרחק שעוברת הכנף החיצונית גדול מזה שעוברת הפנימית. אי לכך, מהירות הכנף החיצונית גדולה יותר, נוצר עליה יותר עילוי ולכן היא תשאף להמשיך ולעלות ולהחריף הפנייה. אנחנו, כטייסים, מונעים זאת ע"י הטיית מאזנות קלה לצד ההפוך לפנייה. עד כאן - הכל טוב ויפה (אני מקווה). אתמול, קראתי לי בנחת את עיתון ארגון מדריכי הטיסה האמריקאי (NAFI) ובתוכו נדהמתי לקרוא כתבה שהתימרה להוכיח שאין הדבר כך. ראשית, אציין את שם הכותב - "Daviv Lohmann ", כך שתדעו על מי לרדת (הוא קורא נלהב של הפורום...) במה דברים אמורים? לפי חישובים אותם הוא מציג בכתבה, הרי שבפנייה של 50 מעלות (פנייה חדה, לכל הדעות), רדיוס הפנייה גדול פי 50 לערך ממוטת הכנפיים. אי לכך, לאחר בחינת נתוני פייפר Arrow , שפונה במהירות של 110 קשרים, הבדלי העילוי בין הכנפיים הנובעים מהפרש המהירויות (0.7 קשר בלבד!!) , הם לא יותר מ 1.3% מהעילוי על הכנפיים. הבדל זה לדעתו, לא יצליח ליצור נטייה להחרפת הפנייה. הוא אף מביא ציטוט מספר תעופה ישן (1946), המציין כי נטייה להחרפת הפנייה - קטנה ככל שהפנייה נעשית חדה יותר. מה דעתכם? הייתכן?