מסמך חשוב ביותר!
איש לא יחשוד בי כי אני "שפוט" על רת"א.
קראתי בעיון רב את מכתבו של גיורא רום, שמסמל, לפחות לדעתי, שינוי תפיסתי רב משמעות לעומת מה שהיה עד כה ברת"א.
הפעם הראשונה שראש רת"א מעביר את האחריות על המשתמש לידי המשתמש. וזוהי גישה הפוכה לשיטת הממשל הישראלית.
מדינת ישראל נוסדה ע"י יוצאי הגוש הקומוניסטי, שבו תפיסת העולם השלטונית, הבולשביקית, הגורסת כי "רשות אחראית על נתיניה" ובשל כך היא השולטת והיא הבוחשת בצלחת וכתוצאה מכך האזרח, תפקידו לשרת את הרשות - בניגןוד גמור לתפיסת העולם המערבית, אשר מגיעה כמעט לקיצוניות בארה"ב, שם תפיסת העולם הבסיסית כי כי הרשות קיימת בשביל לשרת את האזרח.
המפגש בין מייסדי המדינה, בעלי התפיסה הבולשביקית עם החוק המנדטורי הקשוח (ואשר יחד עם זאת נותן מקום לפרשנות סעיפיו - מתאים לפקידים אינטיליגנטיים שרואים את ההגיון כמוביל) יצר בארץ מערכת שילטונית מעוותת, ומושחתת.
רת"א, עפ"י תפיסתה, המבוססת על המפגש הבלתי אפשרי בין הפקידים הבולשביקים עם החוק המנדטורי, לא הבינה כי תפקידה לשרת את המשתמשים וכאשר מגיע ענין שיצריך להעזר בפרשנות התקנות, תמיד, אבל כמעט תמיד, הפרשנות הייתה נגד המשתמש.
והנה בא ראש רת"א ואומר בריש גלי - הגיע זמן להעביר את האחריות אל המשתמש. כן, העובדה כי יש להתייחס להשקעת המשאבים לפי מידת הנזק היא ממש מהפיכה מחשבתית.
גם הדרישה להפחתת מספר ההמלצות עולה ביחד עם האמירה כי תאונות בכלי טייס קטנים אינן מצדיקות התייחסות כה רבה של רת"א אלו הן ניצניה של התפיסה האומרת כי מי שעולה לאוויר יודע כי הוא עוסק בתחביב שיש בו מידת סיכון ועליו לקחת את הסיכון על עצמו. הייתה תאונה - צריך לבדוק מה הם הגורמים לה אך מעבר לכך, אם אין השלכות לפעולתם של אחרים - עזוב אותה. אל תמליץ המלצות שמימילא איש לא יישמן.
אני חושב כי יש חשיבות ואפילו מידה רבה של אומץ לכתוב מכתב שכזה.
השאלה הנשאלת עכשיו: "מה תוצאות תהיינה למכתב זה?" והשאלה, שאולי לא פחות חשובה: "מי יחליף את גיורא לאחר שיפרוש. האם יהיה אדם בעל חזון או פקיד שיחזיר את הכל חזרה?"
אריאל אריאלי