חמשת הסנטים שלי ../images/Emo13.gif
חמשת הסנטים שלי הם מאד דיפלומטיים היום
, כולכם צודקים. אפשר לפנות עם רגל ואפשר בלי. בהתאם למצב הרגל ואף המטוס תהיה פניה מתואמת כוחות (בול באמצע), מתואמת אוירודינמית (ללא החלקה), או אף אחת מהן. הסבר? מי יוצר מומנט סבסוב בעת פניה ולאיזה כיוון? 1. קצב הפניה - יוצר מומנט סבסוב החוצה מהפניה (אותו הבדל בין מהירויות הכנפיים שכולם מציינים). לדוגמא, בפניה שמאלית נטיה לסבסב החוצה. 2. הגה כיוון - יוצר מומנט סבסוב לכיוון אליו הכנסנו רגל. 3. זוית ההחלקה - יוצרת מומנט סבסוב בכיוון ההחלקה. לדוגמא, החלקה שמאלית, רוח באוזן שמאל, סבסוב שמאלה. נתחיל ממצב דמיוני של פניה שמאלית, ובואו נניח שלרגע שאין החלקה. מצב א' - הטייס לא נוגע בדוושות. מה יקרה? כתוצאה מקצב הפניה המטוס יסבסב ימינה (אף ימינה, החוצה מהפניה). עכשיו המטוס נמצא בהחלקה שמאלית. הסבסוב ימינה יעצר כשנגיע לשיווי משקל שבו הסבסוב כתוצאה מקצב הפניה שווה לסבסוב כתוצאה מזוית ההחלקה. במצב הזה אנחנו לא בטיסה מתואמת, לא אוירודינמית (יש זוית החלקה) ולא תאום כוחות (יש כוח צד בגלל זוית ההחלקה). מצב ב' - הטייס לוחץ רגל שמאל, אל תוך הפניה. גם כאן יש שתי אפשרויות. אפשרות אחת, הטייס מכניס רגל רק עד שהאף מיושר עם הזרימה. במצב הזה שיווי משקל של מומנטים בסבסוב הוא בין הסבסוב החוצה מהפניה כתוצאה מקצב הפניה והסבסוב פנימה כתוצאה מהטיית הגה כיוון. יש תאום אוירודינמי (הנחנו אף מיושר עם הזרימה, אין זוית החלקה). אין תאום כוחות (יש כוח צד על הגה הכיוון). אפשרות שניה - הטייס מכניס עוד קצת רגל, עד שהאף בתוך הפניה. המטוס בהחלקה ימנית. במצב הזה שיווי משקל של מומנטים בסבסוב הוא בין הסבסוב החוצה מהפניה כתוצאה מקצב הפניה, הסבסוב פנימה כתוצאה מהטיית הגה כיוון והסבסוב החוצה כתוצאה מכח הצד על מייצב הכיוון והגוף. הכח על הגה הכיוון שווה לכח על מייצב הכיוון, סה"כ כוח צד אפס, הפניה מתואמת כוחות. בעיני ה"הארה" הכי גדולה מהסיפור הזה, היא לא האם כן או לא רגל בפניה (זה, כמו שיעל אמרה, לפי הרגש), אלא נושא שכבר העלינו פעם, והוא ההבדל בין תאום אוירודינמי ותאום כוחות, והעובדה שבפניה מתואמת כוחות (שבול באמצע) האף חייב להיות בתוך הפניה, בהחלקה, לא בתאום אוירודינמי. אם יצא ארוך מדי ולמטיבי לכת מדי - סליחות
. o o /_\