שאלה בעברית (18)

dantzur

New member
מה שבעיקר מראה שאתה משתמש בנוסחא

הלא נכונה, כמו שאנחנו יודעים, המטוסים לא מתפרקים במצב הזה - כלומר נכנסים גורמים נוספים למשוואה (;
 

dantzur

New member
לא, אני לא, למזלנו יש לנו את XB

וחבריה. אין צורך בנוסחא הנכונה כדי לדעת שאחרת שגויה. לפחות גורם אחד נוסף מוזכר בהודעתו של YHS - עילוי הגוף. גורם נוסף אשר אינו נכנס בנוסחא "הרגילה" הוא העילוי הנתרם על ידי המנוע בשל הטיתו כלפי מעלה (אין בעיה להוסיף את אלו למשוואת הכוחות)
 
בסדר, הנוסחה "שלי" שגויה..

אז לפי הנוסחה שלך, כמה G אני אמור להרגיש בפניה מתואמת בהטיה של 90 מעלות? (אתה יודע, כמו 60 מעלות = 2G...)
 

YHS

New member
נושא ה G הוא מעניין

אבל בפניה מתואמת של 90 מעלות, כאשר שומרים על גובה קבוע מרגישים 1 G, רק שעל הצד. זה בדיוק כמו לשכב במיטה על הצד. או כמו לטוס אופקית וישרה ולהרגיש את ה G האנכי . G מתקבל כאשר יש מהירות זויתית (לצד או כלפי מעלה) ועילוי הגדול מהמשקל.
 

xb70

New member
היא ממשובחת, אבל לא לסרט הזה...

אין פניה ב- 90 מעלות עם שמירת גובה, בכל אופן לא באותו מנגנון של שימוש ברכיב העילוי לפניה. ז'תומרת, לא לקפוץ ולהגיד שיש חיות אוירובטיות שכולן משטח היגוי אחד גדול, ששוקלות 200 גרם ועם מנוע 1000 כ"ס שעושות את זה. אם יש כאלו אז זה מסרט אחר. כולל ה knife edge שהוא בכלל לא פניה. לפי הנוסחא "שלך" (
??), ספרת עומס שווה לאחד חלקי קוסינוס זוית ההטיה, ספרת העומס אכן שואפת לאינסוף כשמתקרבים להטיה של 90 מעלות. בהטיה של 85 מעלות ספרת העומס היא בערך 11.5, ב- 86 היא משו כמו 15, ומעבר לזה מספרים שהשתיקה יפה להם
. אבל היא לא עובדת עבור פניות בזויות האלו. היא מתאימה רק לפניה תוך שמירת גובה או בזויות נסיקה/הנמכה קטנות. יש לה חברה, נוסחא אחרת (זה נשמע ממש רע ככה, כל ה"נוסחאות"), שלוקחת בחשבון את זוית ההנמכה (צלילה יותר מתאים), או הנסיקה, ושמראה שבפניה תוך כדי צלילה או נסיקה יש הקלה בספרת העומס. ככל שזוית הצלילה גדולה יותר ההקלה בספרת העומס גדולה יותר. מה שמסביר את התמונות שבטח יש לכולנו בראש של מטוסי קרב מבצעים מה שנראה כמו פניה של 90 מעלות וצלילה. o o /_\
 

YHS

New member
כמובן גם המנוע, אבל

לפחות סמנטית, המנוע לא נותן "עילוי" אלא דחף. השאלה היתה לגבי עילוי.
 

PPL

New member
המנוע נותן דחף בזוית

כלומר ציר האורך של המטוס מוטה בזווית ביחס לאופק וחדחף מתחלק ל2 וקטורים אחד ישר והשני כלפי מעלה (דוגמה מסוק) וזה מה שמחזיק את המטוס באויר
 

YHS

New member
בהטיה של 90 מעלות יש עילוי

המתקבל מהגוף. מטוסים שמסוגלים לעשות מה שנקרא KNIFE מתברכים בגוף בעל מבנה מתאים. הגוף נמצא בזוית התקפה ויוצר את העילוי כאשר המומנטים מאוזנים ע"י הגה הכיוון (שגדול בד"כ במטוסים אלו).
 

xb70

New member
חמשת הסנטים שלי ../images/Emo13.gif

חמשת הסנטים שלי הם מאד דיפלומטיים היום
, כולכם צודקים. אפשר לפנות עם רגל ואפשר בלי. בהתאם למצב הרגל ואף המטוס תהיה פניה מתואמת כוחות (בול באמצע), מתואמת אוירודינמית (ללא החלקה), או אף אחת מהן. הסבר? מי יוצר מומנט סבסוב בעת פניה ולאיזה כיוון? 1. קצב הפניה - יוצר מומנט סבסוב החוצה מהפניה (אותו הבדל בין מהירויות הכנפיים שכולם מציינים). לדוגמא, בפניה שמאלית נטיה לסבסב החוצה. 2. הגה כיוון - יוצר מומנט סבסוב לכיוון אליו הכנסנו רגל. 3. זוית ההחלקה - יוצרת מומנט סבסוב בכיוון ההחלקה. לדוגמא, החלקה שמאלית, רוח באוזן שמאל, סבסוב שמאלה. נתחיל ממצב דמיוני של פניה שמאלית, ובואו נניח שלרגע שאין החלקה. מצב א' - הטייס לא נוגע בדוושות. מה יקרה? כתוצאה מקצב הפניה המטוס יסבסב ימינה (אף ימינה, החוצה מהפניה). עכשיו המטוס נמצא בהחלקה שמאלית. הסבסוב ימינה יעצר כשנגיע לשיווי משקל שבו הסבסוב כתוצאה מקצב הפניה שווה לסבסוב כתוצאה מזוית ההחלקה. במצב הזה אנחנו לא בטיסה מתואמת, לא אוירודינמית (יש זוית החלקה) ולא תאום כוחות (יש כוח צד בגלל זוית ההחלקה). מצב ב' - הטייס לוחץ רגל שמאל, אל תוך הפניה. גם כאן יש שתי אפשרויות. אפשרות אחת, הטייס מכניס רגל רק עד שהאף מיושר עם הזרימה. במצב הזה שיווי משקל של מומנטים בסבסוב הוא בין הסבסוב החוצה מהפניה כתוצאה מקצב הפניה והסבסוב פנימה כתוצאה מהטיית הגה כיוון. יש תאום אוירודינמי (הנחנו אף מיושר עם הזרימה, אין זוית החלקה). אין תאום כוחות (יש כוח צד על הגה הכיוון). אפשרות שניה - הטייס מכניס עוד קצת רגל, עד שהאף בתוך הפניה. המטוס בהחלקה ימנית. במצב הזה שיווי משקל של מומנטים בסבסוב הוא בין הסבסוב החוצה מהפניה כתוצאה מקצב הפניה, הסבסוב פנימה כתוצאה מהטיית הגה כיוון והסבסוב החוצה כתוצאה מכח הצד על מייצב הכיוון והגוף. הכח על הגה הכיוון שווה לכח על מייצב הכיוון, סה"כ כוח צד אפס, הפניה מתואמת כוחות. בעיני ה"הארה" הכי גדולה מהסיפור הזה, היא לא האם כן או לא רגל בפניה (זה, כמו שיעל אמרה, לפי הרגש), אלא נושא שכבר העלינו פעם, והוא ההבדל בין תאום אוירודינמי ותאום כוחות, והעובדה שבפניה מתואמת כוחות (שבול באמצע) האף חייב להיות בתוך הפניה, בהחלקה, לא בתאום אוירודינמי. אם יצא ארוך מדי ולמטיבי לכת מדי - סליחות
. o o /_\
 

ytell

New member
עודף בבקשה

ומה דעתך על כמות הרגל הנדרשת (לשמירת הבול באמצע) כתלות בזוית ההטיה?
 

xb70

New member
בכניסה לפניה או בתוך הפניה?

בכניסה - יותר זוית - יותר רגל. בפניה עצמה - רגל תלוית קצב פניה. קצב פניה גבוה - יותר רגל. o o /_\
 
עוד מילה אחת ממך XB70

ואני מתייצב בחיפה מחר במקום בפיק ובמחניים. חוצמיזה שכנה כיבדה אותי היום ב- TUROS GOMBOC - אז אני די מסודר. בתמורה הבטחתי לה השבוע MAKOS TESZTA. וכל אלה שלא מבינים: EAT YOUR HEART OUT
 
למעלה