שלב האישור בוןעדה המחוזית אושר עם לא מעט הסתייגויות
בוא נראה את המצב לאשורו ואת הבעיות שקיימות לפני שלב אישור הועדה המקומית../איחוד וחלוקה
להלן תמצית הנושאים שעל הפרק והחלטות הועדה המחוזית בעניין תוכנית המתאר.
משרד הפנים הועדה המחוזית לתכנון ולבניה, מחוז המרכז ועדת משנה להתנגדויות פרוטוקול ישיבה מספר 20150 :24 לתאריך ישיבה מיום 19.7.15
תכנית מס': הר/ 1202 : הר/ 1202 - מתחם 531 מטרות התכנית : הקמת שכונת מגורים בת 4,217 יח"ד הכוללים :
ומתחם תעסוקה. הקצאת מגרשים למבנים ומוסדות ציבור , מסחר, ספורט ונופש, בית קברות, חניון, תעשיה עתירת ידע, שטחים ציבוריים פתוחים ומתקנים הנדסיים.
התכנית מציעה צפיפות של 17 יח"ד לדונם נטו, 230,000 מ"ר לתעסוקה, 40,000 מ"ר למסחר ושטחי ציבור בנויים ופתוחים......
אדר' סרג'ו מהנדס העיר הוד השרון :
1. חזר על התנגדות מהנדסת העיר כפי שהוגשה - מצב קיים שטח לתעסוקה לפי צפי אוכלוסייה יהיה 7 מ"ר לנפש. קיימים תנאים אופטימליים מבחינת נגישות להעצמת התעסוקה.
2. בקשה להכליל את בית העלמין בתחום האיחוד והחלוקה.
3.בקשה חדשה מבקש כי המיגון האקוסטי יהיה על חשבון נתיבי ישראל.
4. בקשה לבטל את התנאי למתן תוקף לעניין החיבור לכביש 40 ולקבוע תנאי זה לשלב היתרי בניה.
5. לענין החניון הכוונה הינה לחניון ציבורי שירשם ע"ש העיריה.
יו"ר הועדה.
סבור שיש להרחיב את הקו הכחול וששאלת האיחוד והחלקה תהיה בהתאם לכללים ולמצב המשפטי הנהוג בעת האיחוד וחלוקה.
לגבי בית העלמין סבור כי בתכנית המציעה 4,000 יח"ד לישוב ניתן לקבוע כי תוספת השטח עבור בית עלמין היא חלק משירותים שנדרשים עבור השכונה ולכן היה ניתן לצרפם לתכנית האיחוד והחלוקה, יש קושי בנושא לאור עמדת היועץ המשפטי לועדה .
נציג משרד השיכון -
נושא האיחוד והחלוקה הינו נושא עקרוני וארצי
תלוי ועומד להכרעה בבתי משפט, להכרעה תהיה השפעה גם על סוגיית שחזור הזכויות בתכנית זו. נציג הרשויות המקומיות – רואה חשיבות גדולה מאוד בקידום התכנית, זהו צעד קדימה לאישור התכנית ולכן תחת המגבלות הקיימות רואה לנכון להכניס את הכביש לקו הכחול. הצעת ההחלטה נמסרה בעת הדיון לעיון חברי הוועדה.
החלטה:
הוועדה, לאחר ששמעה את ההתנגדויות ואת המענה להן,
מחליטה לתת תוקף לתכנית כמפורט בהחלטה זו:
כללי והיקף הזכויות בתחום התכנית: תכנית הר/ 1202 מהווה השלמה לחלקו הצפוני של היישוב הוד השרון ומעניקה ליישוב מתחם משמעותי אשר מצטרף ליישוב הקיים, ומכיל בתוכו את הנדרש עבור התושבים העתידים להתגורר במתחם. התכנון המוצע נותן מענה בנושאים הפרוגרמטיים, התכנונים והתחבורתיים ובכך התכנית כפי שהופקדה משקפת את התפיסה התכנונית בהתאם להיום.
בעת הדיון נשמעה טענת הרשות המקומית לפיה, יש להוסיף שטחי תעסוקה ומנגד הועלו טענות של מתנגדים בתחום התכנית, המבקשים להגדיל את כמות יחידות הדיור בתכנית. התכנית נשוא הדיון, הינה תכנית שנמצאה ראויה תכנונית בהיבטיה השונים וביניהם: תכנון אורבני, צפיפויות העומדות על כ 17 - יח"ד לדונם נטו ונמצאת ברף הגבוה של הצפיפות המותרת לפי תמ"א ( 10-20 35 יח"ד לדונם נטו), פרוגרמה, תחבורה וכיוצ"ב. המתחם, מאפשר תוספת משמעותית של מגורים במחוז המרכז וכן תוספת של שטחי תעסוקה, אשר יחזקו את החוסן הכלכלי של היישוב הוד השרון. תכנית הר/ 1202 מקודמת במוסדות התכנון מעל לעשור.
הוועדה סבורה כי התכנית המופקדת במתכונתה הנוכחית הינה תכנית ראויה ונכונה תכנונית וכי
יש מקום להביא את ההליך התכנוני לגמר ולהכריע בהתנגדויות במסגרת התכנית הנוכחית. משמעות תוספת זכויות בתכנית תחייב הליך תכנוני נוסף, של בחינת השלכת התוספת המוצעת בהיבטים השונים כגון: תחבורה, ניקוז, פרוגרמה ועוד. הועדה מוצאת כי סיום ההליך התכנוני בתכנית זו, אשר כאמור הינה תכנית ראויה תכנונית, הינה מטרה חשובה לא פחות ולנוכח צוק העיתים אף יותר, מתוספת כזו או אחרת של זכויות, בחלופה שלא הוצגה על ידי המתנגדים בפני הועדה ואשר תחייב זמן תכנון נוסף וכן הפקדה או הליך התנגדויות נוסף.
יש לציין כי חטיבת הקרקע המתוכננת במסגרת תכנית הר/ 1202 עברה הליך של עדכון תכנוני במסגרת דיונים בוועדה המקומית. בהתאם לשינויים שהתבקשו על ידי הועדה המקומית בשנת 2007, הוחלט להפקידה מחדש בשנת 2012 .
לתכנית במתכונתה הנוכחית לא הוגשו התנגדויות של תושבים גובלים ושאינם בעלי זכויות בתחומי התכנית עם זאת, לדיון בהתנגדויות התייצב תושב המתגורר בסמוך לשטח התכנית, אשר לא הגיש התנגדותו, אך העלה טענות שונות. סייג לכך הינה התנגדות מאוחרת של תושבים הנמצאים ממזרח לעניין תגפ / 329 שלגביהן יינתן מענה פרטני.
במקביל לקידום תכנית זאת החלה הוועדה המקומית הוד השרון לקדם תכנית מתאר ליישוב הוד השרון. במסגרת תכנית המתאר נקבעים היעדים ונבדקים הצרכים העתידיים לצורך מימוש יעדים אלו.
מן הראוי כי במסגרת זו ייבחנו, בראייה כלל יישובית, הצרכים של תשתיות תחבורתיות, תשתיות רטובות, פרוגרמה, תוספת פיתוח וככל שימצא הצדק, גם העצמה של זכויות בנייה בשטחן של תכניות מאושרות בתחום העיר, ולא מן הנמנע כי הנושא ייבחן גם ביחס לתכנית זו.
לעניין תקן החניה - הועדה קובעת, כי נוכח סמיכותה של התכנית לתחנות רכבת ובהתאם להוראות תכנית המתאר שהומלצה להפקדה על ידי הועדה המקומית, בסעיף 6.1.4 ימחקו המילים "אולם לא יפחת מ 1.7 - מקומות חניה ליח"ד", כך שתקן החניה למגרשי המגורים בתכנית יקבע בהתאם לתקן הארצי שיהיה תקף לעת הוצאת היתר הבניה, וכן יחולו יתר הוראות הסעי
טענה לשחזור זכויות והכללת כביש 531 כחלק מהקו הכחול של תכנית זאת: טענה שהוצגה בידי המתנגדים הינה כי יש לכלול את כביש 531 בתחום הקו הכחול של התכנית ולאפשר שחזור זכויות.
בעניין זה גם הוגשה עתירה מינהלית (עת"מ 10289-04-13) שעודה תלויה ועומדת, ולאחרונה הוגשה בקשה לצו ביניים במסגרת ההליך, בית המשפט לא נתן צו ביניים בשלב זה אולם קבע שניתן לחדש את הבקשה לעת קבלת החלטה בתכנית.
לגופה של טענה, הוועדה שבה ומפנה לדברים שנאמרו בדיון הפנימי ביום 15.7.12, כדלקמן: "
חלק מטענות המתנגדים היו לסוגיה של היקף ההפקעות הנכללות בתכנית ולסוגיה של שחזור זכויות הקיים לפי סעיף 14 בהוראות התכנית.
בהמשך לטענות אלו הבהירה היועצת המשפטית את עמדת המדינה בדבר שימוש בכלי איחוד וחלוקה לצורך תכנוני ולא אך ורק במטרה "לפצות" את בעלי הקרקע את הקושי בהכללת דרכים ארציות ובית עלמין המשמש אל כלל התחום העירוני כחלק ממתחם איחוד וחלוקה כאשר לא קיים קשר תכנוני הדוק בתוך המתחם לאיחוד וחלוקה.
בנוסף, בהוראות התכניות מח/ /ד54 ומח/113, אשר מטרתן הייתה הקמת כביש 531 ומסילת הרכבת, לא נקבעה הוראה של שיחזור זכויות וקיים סעיף הקובע מנגנון של הפקעה עבור השטחים הציבוריים ."
וכן מפנה הוועדה להחלטתה באותו דיון (סעיפים ):1 – 2 . 1" לעניין הכללת כביש 531 ומסילת הרכבת מחליטה הועדה כי לא ניתן לכלול את דרך 531 ומסילת הרכבת שהינה תשתית ארצית אשר כבר אושרה בתכנית מח/ 54/ ד' ומח/ 113 והיא אינה מקיימת קשר תכנוני ישיר הדוק וספציפי בין המתחם לבין הדרך, באיחוד וחלוקה יחד עם יתר שטחי התכנית.
הועדה מחליטה לעדכן את הקו הכחול של התכנית ולהוציא את הכביש מתחום התכנית. . 2 הייעוד עבור הרחבת בית עלמין לא ייכלל בתחום האיחוד והחלוקה . " הוועדה שבה ומדגישה כי כביש 531 הוא דרך סטטוטורית המוסדרת במלואה במסגרת תכנית לדרך 531 מח/ 54/ ד והיא מחברת בין כביש 2 (כביש החוף) לבין כביש 6. הכביש מספק שירות לערים, הרצליה, רמת השרון, חוף השרון, רעננה, כפר סבא, הוד השרון, פתח תקוו יה, ישובי דרום השרון. כביש 531 אינו מקיים קשר תכנוני ישיר והדוק וספציפי בין המתחם לאיחוד וחלוקה לבין הכביש (אשר מאושר בתוכניות קודמות) ולמעשה לא קיים כל צורך תכנוני בהכללת מקטע קטן מדרך 531 במסגרת תכנית זאת.