שאלה טובה לגבי העציץ .....
אתה יכול להגיד שהעציץ משרת איזושהיא מהות אחרת.
למשל : האיברים בגופינו משרתים משמעות מסוימת , והם נובעים ממנה.
לכן הם בנויים דווקא בצורה מסוימת ומתאימים לתפקוד מסוים.
כך אתה יכול להגיד שהעציץ משרת את מי ששם אותו במיקום הספציפי כדי שיתאים לתכלית הספציפית (גידול מריחואנה , למשל
)
זו הגישה של ה"ידיעה".
לפי גישה זו אין לעציץ משמעות כאינדבידואל אלא רק כבורג במערכת , הסיבתיות מפעילה אותו , ומעשיו מתוכנתים מראש.
ואתה יכול להגיד שיש לעציץ "קיום עצמאי" , הוא קיים בשביל עצמו , ואם יש משמעות לקיומו , אז היא נובעת מעצם קיומו , צמיחתו , פרחיו , פירותיו .... .לפי הגישה הזו משמעות העציץ נובעת מקיומו האינדבידואלי , ומ"סיפור חייו" ובחירותיו - למשל , האם לצמוח בכיוון כזה או כזה ? האם להוציא פרחים בעונה הזו ? האם לנבול מחוסר מיים או להילחם ?
זו הגישה של ה"בחירה".
שאלת הידיעה והבחירה היא שאלה קשה.
אני מאמין שכדי להבין אותה צריך להשתמש במילה האהובה עלי :
יחסיות.
אין יכולת בחירה מוחלטת בעולמינו , אך קיימות רמות שונות של בחירה -
לדומם , בגדול , אין בחירה.
אך לצמח או לחיידק יש יותר בחירה יחסית לחומר הדומם ,
לבעל החי יש יותר בחירה יחסית לצמח ,
לאדם יש יותר בחירה יחסית לבעל החי.
וגם בין בני אדם קיימות רמות יחסיות -
לאדם המפותח יש יותר בחירה יחסית לאדם השבוי בתאוותיו ובפחדיו.
וגם לבני האדם ככלל , אין בחירה יחסית ליצורים אחרים הנעלים על בני האדם.
וגם להם אין בחירה יחסית ליצורים הנעלים מהם.
......
(וכן הלאה - עד ההוויה)
ממילא גם מה שדיברת עליו על הירידה לרמת "צמח" - זה לא אומר שאין בחירה , זה אומר שיחסית לאדם , או אולי אפילו יחסית לבעל חי , אין לו בחירה.
זה ברור כי בכל הרמות בין הדומם ובין ההוויה , דרגות הידיעה והבחירה \ דרגות החופש והקיבעון , מעורבבות בינהן.
ממילא לא ניתן לדבר במונחים מוחלטים , אלא רק באופן יחסי.
המשמעות של "התפתחות" בכל אופן , היא הגדלת יכולת ה"בחירה" על חשבון הידיעה.
(כך נוצר הסולם של דומם , צומח (כולל חיידקים) , בעל חי , אדם ..... )