אין לי קובץ או תרופת פלא שמאפשרת לזהות מה היא רמת ידע....
אין לי קובץ או תרופת פלא שמאפשרת לזהות מה היא רמת והיכף ידע של בן אדם כלשהוא, אבל במקום דגים, אני יכול לתת חכות ואם להיות עוד יותר מדוייק להסביר איך לבנות חכות, כל אחד לסוג הדגים שהוא רוצה לדוג.
ואני אנסה להסביר, גם למה אין לי כזה קובץ מין המוכן. כל תפקיד דורש מיומנויות אחרות, שלרוב גם לא ניתן לבחון אותן בצורה של שאלון של שאלות אמריקאיות או של חיבור בנושא. בידיוק בגלל זה, כמו שבוחנים כל מערכת חדשה בסביבת פיתוח רלונטית שמדמה תנאים אמיתיים של סביבה מבצעית, ולא דרך סיפורים של המוכרנים שלה, בידיוק כך ניתן גם לבחון את הידע של מועמד לתפקיד כלשהוא. אם מדובר על איש תקשורת נתונים או רשתות, אז מכינים בסימולטור המתאים או בסביבת פיתוח מספר תרחישים דומים לאלו שאיתן הוא יצטרך להתמודד בעולם האמיתי בחברה ביום יום, ואחרי שהוא מסיים את המשימה עוברים לשלב שמראיינים אותו על הפתרון שהוא בחר ובוחנים את האסטרטגייה שהוא נקט בה ואת הכלים שהוא השתמש בהם לצורך ביצוע המשימה. במקרה של תפקידי System , משלבים בסביבת פיתוח גם מכונות וירטואליות שבהן המועמד יכול לבצע את המשימות על ידי התקנות והגדרות הנדרשות. כך ורק כך ניתן בזמן קצר לנסות ולהעריך בצורה כלשהיא את הידע ואת המיומנויות של איש מקצוע ואם הוא מבצע את הדברים בצורה מושכלת. כמובן שזה רק דוגמאות לבדיקות שנדרשות לתפקידים מסויימים ולתפקידים אחרים נדרשות משימות אחרות לגמרי במהותן, שגם הכלים שמהן בונים את סביבת פיתוח לצורך זה, הם גם שונים. אבל גם לשיטה הזו יש אילוץ אחד חשוב ביותר, והוא, שבניגוד לשאלון אמריקאי, שניתן לבדוק אותו עם שבלונה מוכנה, ללא כל ידע רלוונטי בנושא כלל מצד הבודק, לשיטה המדוברת נדרש גם מומחה שיכול גם להעריך את המסלול, את האסטרטגייה ואת הכלים של המועמד, נדרשות גם מיומנויות לראיין אותו בקשר לכל אלה, וגם להבין שלכל בעייה יש יותר מפתרון אחד, וגם לדעת לבחון כל אחד ואחד מהפתרונות האלה ולהבין איזה מהפתרונות יהיה מתאים לשימוש בחברה ואיזה מהם יכול לגרום לתוהו ובוהו ארגוני.
וכאן אנחנו מגיעים לחלק הכי כואב בסיפור, כמו שבחור אחד, ששמו הייה נפוליאון בונפרטה גילה באחד המסדרים, שכל חייל נושא בתרמילו את שרביט הגנרל, בידיוק כך חייב להתקיים גם מצב הפוך של אותה המשוואה, והוא, שלכל גנרל יהיו גם בתרמילו את כל הכלים של החייל הפשוט, ובמלים פשוטות, ובהקשר שלנו, כל מנמ''ר חייב לדעת את כל מה שיודע כל מומחה בכל אחד מהתפקידי IT בארגונו. זו תובנה מאוד לא נוחה ושגם בדרך כלל לא נעימה בשביל חלק מהמנמ''רים, שמדמיינים, לפעמים גם במשך שנים רבות, שאחרי תואר שני במנהל עסקים או במערכות מידע, הם כבר כשירים למשימה של ניהול כל אגף מערכות מידע של כל חברה ולא משנה במה היא עוסקת.
בידיוק בגלל זה, כל בעל תפקיד של כל חברה שמנסה למכור דבר כלשהוא, אם הוא יושב מול המנמ''ר שהוא הלקוח הפוטנציאלי שלו ומגלה שאותו מנמ''ר בקיא בנושא הטכני של המערכת, אותו ה presale engineer בהתחלה מאוד מתפלא ואחרי זה גם מתעצבן שחוץ מה buzzwords הוא יהיה חייב גם לדעת לתת תשובות אמיתיות לשאלות אמיתיות על המוצר או על הפתרון ועל כל ההיבטים השונים שלהם.