אפרופו הספר: כמה באמת חשוב להכניס תרבות יפנית

drooli

New member
אפרופו הספר: כמה באמת חשוב להכניס תרבות יפנית

בעקבות תוכן העניינים שקראתי כאן של הספר של זאב

כמה באמת חשוב להכניס תרבות יפנית לאייקידו?
יצא לי להתאמן פה ושם עם מגוון של מורים ותלמידים במקומות שונים בארץ ובעולם.
בכל מקום יש דגש אחר על חליפה, על טקסיות:

למשל הייתי במקומות שהתעקשו על חליפה "רשמית", אחרים הסתפקו בחליפה "פחות רשמית", "סתם" בגדים לבדים, ועד "תבואו כמו שאתם".

השימוש בשפה היפאנית:
אני יכול להבין שיש מושגים מסויימים עם משמעויות מיוחדות שאין להם מקבילה בעברית.
אבל אני לא מבין למה ההתעקשות לספור ביפאנית, לומר תודה ביפאנית, וכו'.
זה נראה לי מצועצע ומיותר. גם כאן ראיתי דרגות שונות של התייחסות לשימוש בשפה, עד כדי כך שלפעמים לא הבנתי מה רוצים ממני.

התמונה של הבבא בובה הגדול והחכם והנערץ עלי אדמות, מר או סנסאיי.
אין לי בעיה עם תמונות וקישוטים. סבבה. אבל האם זה באמת חשוב?
(בביצפר אחד ברומניה ראיתי תמונה של אאושיבה ומעליו ציור של ישו ועוד איזה פיגורה מהמתולוגיה הנוצרית
)

אני יכול להבין שחלק מהטקסיות עוזרת למקד את תשומת הלב לעניינים חשובים (כמו למשל - לקוד קידה כשנכנסים למזרון... סליחה "טטאמי")
אבל אפשר למקד את תשומת הלב עם לא מעט שיטות אחרות, אולי אפילו יותר יעילות.
תרגולי מדיטציה
מיקוד במרכז הגוף
תשומת לב למורה ולתלמידים שעלולים להפתיע אותך (לא באופן אלים כמובן)
פעולה שקטה ו/או איטית,
ועוד.

אז אשמח לשמוע דעה מנומקת למה צריך להכניס תרבות יפאנית למשהו שהוא בעיקרו תרבות של הגוף.
זה נראה לי מיותר למדי...
 

saya2

New member
צריך? לא צריך. עובדה, לא כולם עושים.

יש אנשים שחשוב להם להדגיש גם את הקשר לתרבות. מה בעצם מפריע לך?
והכי חשוב- כמו שלימד אותי המורה שלי, ככה אני עושה. אם למדת ממורה יפני שאינו דובר שפה אחרת, באיזו שפה תרצה שיספור ויסביר לך? כך ההרגל מתגלגל מדור לדור.
 
תרבות ומנהגים

מדוע כל עולם הבאלט מדבר צרפתית?
הסברים
1. ככה לימדו אותי
2. אחידות
3. שפה משותפת לכל מתאמני העולם
4. מאז שאמנות לחימה מתיימרת לתת ערך מוסף, קשה לדעת מה מקור הערך ולכן לא מוותרים על אף סימן .
5. אפשר ללמוד בלי טקסים כלל, אבל אז תלמד משהו אחר ממה שלמדו מוריך.
 

samoyed

New member
השאלה במקומה לדעתי אבל

צרם לי הכינוי "בבא בובה" למייסד האייקידו. הנקודה שלך עוברת גם ללא הסרקאזם המיותר והזלזול. למען הסר ספק - אני לא מתאמן בשיטה יפנית, קל וחומר באייקידו, אצלנו יש מינימום של חוקים ובעצם אין טקסים ואני עצמי תהיתי לא מזמן כאן בפורום לגבי מה שנראה מהצד כריבוי הטקסים וגינונים באומנויות יפניות.
 

Tonjin

New member
טקסים לדעתי, הם בעיקר בעין המתבונן..

ביליתי שנים באימונים ביפן במקומות שונים, ראיתי מקומות קפדניים יותר וקפדניים פחות - אבל גם באלו הקפדניים ביותר, כל עניין ה'טקסים' למינהן לא גזל יותר ממספר דקות בודדות באימון (במצטבר, כולל מדיטציית פתיחה וסיום, ואולי קצת יותר אם אתה מחשיב את הטאטוא הקבוצתי של האולם בתחילת וסיום אימון כ'טקס')

כלומר, לא יותר מפריע או קשה או מעיק מלצאת לשירותים, לשתות מים, לשים מגינים (שגם הם חלק מהאימון וגם להם חוקים ומנהגים שונים במקומות שונים, גם כאלו שיעידו על עצמם בוודאי ש'אצלנו אין טקסים'), לא עוצר באמת את האימון ולא באמת משהו מהותי..

בגלל זה למשל הופתעתי לשמוע מחבר צייתן ונורמטיבי שהתחיל בזמנו להתאמן אצלכם במרכז הישראלי לטאי-צ'י, על הנוקשות והטקסים והחוקים שם... כששאלתי במה מדובר הוא התלונן שצריך להגיע לאימונים עם הטי-שירט של בית-הספר ולא לדבר כשהמדריך מדבר...

וזה מחזיר אותי להתחלה, ביננו - נושא הטקסים הוא יותר מה שאתה רגיל, מה שאתה רגיל זה בעיקר איפה שהתאמנת הכי הרבה זמן.. זה מה שמתקבע אצל רוב האנשים ונתפס אצלם כנורמלי...

ואני אומר, אין 'נורמלי' כאן ולא צריך להפוך הר לעכבר, זה הרי לא באמת משנה עם אתה לובש טי-שירט לאימון או גי, אם אתה קד לחברך לפני האימון או מחליק לו כיף, או אם אתה אומר למורה 'תודה' או 'אריגטו' בסוף השיעור..

כל עוד זה מה שעובד בשביל המורה הקבוצה ובשבילך - זה באמת לא מהותי כל-כך..
 

Tonjin

New member
נו באמת...

האייקידו *הוא* תרבות יפנית, כך שהנקודה היא לא "למה להכניס אליו תרבות יפנית", אלא יותר "למה שמישהו ירצה להוציא ממנו תרבות יפנית"...?

אם מישהו היה מבקש ממך שתספר לו ותלמד אותו את סיפורי המקרא והפרשנויות שלהם רק בלי כל "הממבו ג'מבו היהודי הזה שמסביב.." - סביר להניח שהיית מראה לו בעדינות את הדלת, או ששולח אותו לראות אופרות סבון בטלוויזייה...

אם אתה חושב ש"אייקידו הוא בעיקרו תרבות הגוף", הרי שהחמצת חלק גדול ממה שהאייקידו הוא באמת ואתה זה שצריך להשמיע דיעה מנומקת מדוע אתה חושב מה שאתה חושב...

לגבי כל השאר, הסבירו יפה לפני
 

drooli

New member
תודה על ההפניה. אהבתי את החתול

שהתרגלו לקשור אותו לפני הצילים הקבוצתי.

--- עזוב את הסיבה הראשונית:
היום יש דרכים הרבה יותר נעימות לשכנע חתולים לצאת מהפריים, ואני אומר את זה גם על חתולים וגם על הנמשל.
 

drooli

New member
תיקון טעות:

להיפך - להבין את הסיבה הראשונית (שהחתול לא יהיה בפריים) ולפעול באופן מיטבים נכון לעכשיו.
 

drooli

New member
תרבות הגוף הפיזי והאנרגטי, כמובן. זה עדיין לא

לא קשור באופן חד-ערכי לתרבות יפן.
.
שימו לב:
אין לי שום דבר נגד יפנים או תרבות יפן. כבודה במקומה מונח.
אני גם ממש לא בעד הוצאת תרבות יפן כדי להכניס תרבות אחרת כמו שעושים במרכז הישראלי לטאי צ'י!

אני מצביע על חוסר הקשר ועל הריחוק והבידול שחוסר הקשר הזה יוצר.

להתייחס לדוגמה שלך:
כן, אני יכול לספר את סיפורי המקרא (וסיפורים אחרים) בלי ממבו ג'מבו.
הממבו ג'מבו נחוץ בעיקר לאנשים שאוהבים דרמה והוקוס פוקוס.


לעניינינו - אסביר למה לדעתי הטקס מפריע - ע"י דוגמאות מהחיים:

אקח בתור דוגמה קיצונית וחיצונית את העובדה שרוב האנשים שאני פוגש חושבים שמדיטציה עושים בשקט, בעיניים עצומות, עם בגדים לבנים, ובישיבה מזרחית, ומטרתה היא להגיע לשקט וריכוז.

כל הטעויות וההטעיות האלו יוצרים חוסר הבנה, ריחוק ודחייה אצל אנשים רבים, ששיכולים לתרגל מדיטציה ולהכנס למצב מדיטטיבי בדרכים אחרות.

בהקשר הזה ראיתי הבעות של ריחוק, ניכור, דחייה וזלזול.
ובצדק! כי כמה שבגדים לבנים עוזרים לנקות את הראש לבן-אדם אחד, הם תוקעים סכין בעין לבן-אדם אחר - ואין להם קשר למדיטציה PER SE.


בתור דוגמה קרובה יותר אקח את הדרישה בחלק מבתי הספר לאייקידו ל"חימום" אירובי בתחילת השיעור. אני מדבר על ריצות, קפיצות במקום, ופעולות פיזיות אחרות שלא עומדות באופן ישיר בקנה אחד עם התכנים בשיעור.
הגבול כאן הרבה יותר אפור, ובכלל אין לי התנגדות לפעילות פיזית מידתית

מנקודת המבט שלי זהו טקס מיותר, ואת יתרונותיו הספורים אפשר להטמיע בקלות ע"י בנייה הדרגתית של המאמץ לאורך השיעור.

החסרון של הטקס הזה, הוא הרחקה של כל התלמידים החדשים והקיימים שהתעמלות אירובית קשה להם, זרה להם או מעיקה עליהם באופן נקודתי.
להבנתי אין קשר בין מאמץ פיזי לאייקידו, אבל אני יודע בוודאות על תלמידים פוטנציאלים שנושרים אחרי שיעור אחד בגלל חוסר הרצון לרוץ ולקפוץ.


(הדיון כמובן לא נוגע לאייקידו בלבד).
 

amir_aikido

New member
האמנם המטרה היא כמה שיותר תלמידים


אם לא שמת לכך לב בקישור שם, הרי שבהחלט אין טקס אחיד בין המועדונים השונים, כ"א מאמץ טקסים מעט שונים, הן בתוכן והן במהות. בהתאם למתאים לו.

אם ניקח את החימום כדוגמא, הרי שמלבד התפקיד הפיזיולוגי של החימום, במסגרתו בחלק מתקופות השנה בהחלט רצוי תרגול אירובי קל בכדי להעלות מעט את הדופק ממצב של מנוחה מוחלטת ו"להזרים דם בגוף". יש גם אלמנט פסיכולוגי, לחימום - כחלק מ"טקס הכניסה לאימון גופני", ובנוסף, יש לו גם מרכיב פסיכולוגי של "התייחסות לכושר".
כתוצאה, אופי החימום במקומות השונים מאוד קשור גם למורה המלמד ואופיו, וראיתי סגנונות חימום שונים במקומות שונים.
(קל לי להתייחס לזה בתור מתאמן אייקידו בעצמי, שאצל המורה שלו, החימום בדר"כ אישי והרוב ממעטים לקפוץ ולרוץ, אבל ראיתי גם אחרים והתאמנתי גם בטקוואנדו שם אלמנט הכושר היה גדול פי כמה. ובעיקר, ראיתי שהחימום האישי אצל הוותיקים אצלנו בהחלט מותאם לעונות השנה וגם לדרך של כ"א להגיע לאימון ואישית אני מתייחס גם למצבי הנפשי והפיזי באותו היום).


עם זאת, אחרי הכל, אני רוצה להתייחס שוב לשורה התחתונה שלך -
האמנם המטרה היא ללמד כמה שיותר תלמידים

האמנם נשירה בתחילת תהליך הלימוד איננה רצויה, או אולי רצוי סינון של התלמידים בהתייחסות להתאמתם לרוח המקום




אמיר
 

drooli

New member
האם אתה רוצה לחפש תלמידים מצטיינים מתחת לפנס?

מהיכרותי את האייקידו, הייתי רוצה להציע את הידע שקיבלתי לאנשים שהכי צריכים אותו:
הילדה החלשה והמפוחדת, הילד השמנמן, הבחור ההיפראקטיבי, הדיסלקטית שלא הולך לה בשום דבר, וכו'.

אני לא מורה, ולא חגורה שחורה, ואני לא בפוזיציה ללמד.

אבל אני יודע איזה שינוי מדהים הדבר הזה יכול לעשות לחיים שלהם, ובראייה קצת יותר רחבה - אלו בדיוק האנשים שאם המחסום ה"זניח" של הטקסיות לא יעצור אותם ... יקרה להם נס לא קטן.
 

amir_aikido

New member
הרצון בשינוי, והנכונות להתאמץ עבורו

לא מאמין בשינוי נכפה מבחוץ, כדי להשיג שינוי, צריך רצון מבפנים. בלי רצון כזה, ומוכנות להיאבק ולהתמודד עם קשיים כדי להשיג אתו, אין סיכוי להצליח. הסינון שהמחסום של ה"טקסיות" מבצע, איננו ברמת היכולת ("תלמידים מצטיינים") אלא מוכוון לשם - לרצון הפנימי ולמוכנות לשנות.

עם זאת, חשוב לזכור כי בעוד הרצון עליו אנו מדברים הוא פנימי, הטקס הוא כלי חיצוני. שימוש נכון בטקס אמור לעזור לרצון הפנימי ולעודד אותו, במיוחד אצל החלשים שלהם הניסיון היום-יומי בכישלון (אלופים יזכו לעידוד מההישגים/הצלחות שלהם). הטקס מייצר מסגרת נפרדת, שבה החוקים הרגילים של היום-יום משתנים, ולכן קל יותר לחלש להמציא את עצמו מחדש באותה המסגרת.

אגב, חלק מהביקורת בקישור שהבאתי על הטקס מתייחסת לכך שאם מתאמן מאוד רוצה בשיפור, הרי שהמסגרת איננה חיונית.


והנה עוד שני קישורים ששווה לקרוא באותו ההקשר:
המאמר של גדי שור על פורמליות, ודוגמא שלו על סורי-אשי


הנקודה העקרונית בעיני הנה מאוד פשוטה - הטקס אמור לשמש את המדריך ככלי-הנחייה, בדומה להרבה כלים אחרים. בהתאם, המדריך נדרש להבין את המקורות של הטקס ולדעת איך להשתמש בו. הוראת אמנויות לחימה גם היא אמנות, יותר מכך, המתודולוגיה והטקסים המשתמשים בהוראה הם אחד הדברים שמייחדים כל סגנון ואמנות לחימה. שינוי של האלמנטים הללו, יכול לשנות את האמנות לא פחות משינוי של טכניקות יסוד.


אמיר
 
שני דברים לגבי הודעתך זו

ראשית,
אהבתי מאוד את שכתבת:
"מהיכרותי את האייקידו, הייתי רוצה להציע את הידע שקיבלתי לאנשים שהכי צריכים אותו:
הילדה החלשה והמפוחדת, הילד השמנמן, הבחור ההיפראקטיבי, הדיסלקטית שלא הולך לה בשום דבר, וכו'.....אני יודע איזה שינוי מדהים הדבר הזה יכול לעשות לחיים שלהם..."

לגבי הפסקה האחרונה, דעתי הצנועה היא, שכשהולכים ללמוד משהו, תמיד יהיה משהו שיפריע למישהו, או כפי שאמרו "אי אפשר לאפות עוגה שתהיה טעימה לכולם". עוד לא קרה שמישהו פרש או לה הצטרף אל הדוג'ו בו אני מלמד בגלל שהפריעו לו הלבוש, השפה היפנית, הקידות וכו'.
 

Tonjin

New member
לא הבנתי בדיוק..

לאן אתה חושב שהגעת?
לשיעור אייקידו או למזנון אכול כפי יכולתך בטעם ניו-אייג'..?

אם בשיעור מסויים נהוג לעשות מדיטצייה מסויימת בתחילתו, חימום מסויים בהמשכו, לימוד של חומר מסויים כגוף השיעור העיקרי ואז עוד מדיטצייה/הרפייה לסיום ואז אתה מגיע, מכריז שאתה יכול ויודע לעשות מדיטציה אחרת ולכן לא זקוק לה, שהחימום מיותר בשבילך ולא מתאים ושאת התוכן אפשר וצריך ללמד בצורה אחרת, אז יתכן, רק יתכן, שאולי, במקרה - אתה לא בשיעור הנכון בשבילך...?


וחימום בתחילת אימון אייקידו..?! או ואבוי, מי שמע על דבר כזה - דווחת לרשויות הרווחה?

-אשמח לשמוע מנין הרעיון שאין קשר בין מאמץ פיזי לאייקידו?

-אשמח לשמוע מדוע על מורה שמלמד דיסיפלינה שחלקה הניכר פיזי, להמנע מלערוך חימום שמטרתו להכין את חניכיו לאותה פעילות פיזית?

-אשמח לשמוע ריחוק ובידול ממה יוצר לימוד האייקידו (כי זה מה שאמרת ש"זה יותר ריחוק ובידול" רק שלא הסברת ממה)

-אשמח לשמוע למה תלמידים שנושרים אחרי שיעור אחד של X חושבים שהם צריכים ללמוד את אותו X, וגם מדוע הם חושבים שיש להם זכות לדרוש שאותו X ישתנה מהותית למענם (כי רמז, זה בטח לא בשביל הרצינות שהם הפגינו במהלך ה45-90 דקות של השיעור..)


לסיום, שים לב שלא טענתי שאתה לא יכול לספר לי את סיפורי המקרא בלי התרבות, המורשת והפרשנויות שמסביבם - מה ששאלתי זה מה ישאר מהם אחרי שתעשה את זה ואיך זה יבדיל אותם מסיפורים אחרים שאני יכול (נניח) לראות בטלוויזיה של שעות הבוקר?
 

קטריס

New member
כי ככה

למה הקליפה של התפוז היא בעובי כזה ובצבע כתום? לדעתי היא צריכה להיות לפחות פי שניים בעובי ובצבע סגול. התפוז? תשאירו את הטעם אותו דבר אני לא מדבר פה על התפוז, רק על הקליפה.

...
 
תשובותי לשאלותיך


הספר נועד לתת מענה בדיוק לשאלות שהעלית כאן. אם תרצה לעיין בו אשמח מאוד (יש עיכוב קטן בשל עבודה על הגהה).

היכן בדיוק ראית שמתאמנים באייקידו (אייקיקאי) בביגוד רגיל? היכן בחליפה פחות רשמית? (מה זה חליפה פחות רשמית?).
בכל הדוג'ואים בהם התאמנתי (אולי יותר ממאה) כולם מתאמנים בבגדים לבנים, ולאחר מכן, בהתאם לדרגה, לובשים מכנסי הקאמה.

בסגנונות אייקידו אחרים (לדוגמא: יושינקאי, טומיקי ועוד) הקאמה משמשת רק לאירועים רשמיים או לדרגות גבוהות / מורה בכיר, ועוד.

לכל דבר יש תחליף, אך זה מה שנהוג באייקידו. קיימת שפה משותפת (יפנית) שמאפשרת לנו להתאמן זה עם זה ללא הבדל מוצא או מיקום על כדור הארץ. קיים קוד לבוש שמאפשר לך להגיע לכל מקום ולא להיות שונה מאחרים, ובד בבד להתאמן בביגוד חזק ומתאים לביצוע טכניקות האייקידו השונות.
חלק מהשפה הוא גם שפת גוף וגינונים כגון קידות ועוד.

וחוץ מכל אלו, אנשים חכמים ובעלי יכולת ביטוי וסבלנות גדולים בהרבה ממני ענו לך כאן.

חבל שלא באת לסמינר שהתקיים עד שלשום אצלנו עם פוקקוסה סנסיי (דאן 8) שלמד אצל או-סנסיי. היית יכול לשאול אותו ישירות את כל השאלות הללו. אני משוכנע שהמענה שהיית מקבל היה יכול ללמד אותך ואותנו דברים רבים ומעניינים. אתה מוזמן בפעם הבאה.

אם מותר לשאול, אצל מי אתה מתאמן ומה הוותק שלך?
 
למעלה