אַ טאָגטעגלעכער וואָרט- פֿראנקפֿורט
שָׁלוֹם עֲלֵיכֶם,
הפוסטים בימים האחרונים מחדירים בי עצב, ככל שאני חוקר עוד את יהדות אשכנז, כואב לי על האובדן הגדול של קהילה כל כך משמעותית. לכן, היום בחרתי להתעמק קצת בעיר פרנקפורט (ביידיש-פֿראנקפֿורט אם מיין, בספרות נקראה העיר "פרנקפורט דמיין" וגם בראשי־תיבות "פפד"מ"), שההתיישבות בה היא כמעט רציפה מימי הביניים ועד היום.
המקורות המוקדמים ביותר המתייחסים להתיישבות יהודית בפרנקפורט הם מקרה העמדתו לדין של יהודי בפרנקפורט על ידי לותאר הראשון בשנת 855, ועדותו של היסטוריון בן פרנקפורט משנת 1682 שטען כי יהודים התגוררו בפרנקפורט כבר במאה השישית. מקורות מוצקים יותר קיימים החל מן המאה האחת עשרה והשתים עשרה – בשנת 1074 נתן היינריך הרביעי כתב זכויות ליהודים בתחום שלטונו – ופרנקפורט בכלל, ומכאן ואילך ניתן למצוא כתבי מכירה של בתים על ידי יהודים, ציונים של הקהילה בספרות ההלכה ועוד. ב-1241 התחולל טבח בקהילה שמנתה כ-200 איש, 159 אנשים נהרגו בטבח ושמותיהם שמורים בספר שנכתב בעיירה מגנצא (מיינץ). ב-1270 אנחנו מוצאים כבר רובע יהודי בסמוך לקתדראלה ובית-העלמין בעיבורה של העיר.בשנת 1349 התחולל הטבח השני ביהודי העיר. הקהילה הושמדה והרובע היהודי נשרף, ולא שוקם עד שנת 1360. אז, שינוי מכריע חל כשציווה פרידריך השלישי בשנת 1442 על בידודם בגטו. אף ששלטונות העיר התנגדו לכך, נאלצו לקבל עליהם את הדין לבסוף, ובשנת 1462 הוגבלו מגורי היהודים ל"רחוב היהודים", ובו נאלצו להסתפק יותר משלוש-מאות שנה. מספר התושבים עלה מ- 102 נפש בשנת 1431 ל- 250 בשנת 1520 והלך וגדל קמעה קמעה עד שהגיע ל- 900 נפש בשנת 1569, 1,200 ב- 1580 ו- 2,200 ב- 1600.
בשנת 1796 נשרף הרובע היהודי בעקבות כיבוש נפוליאון.
"מה קודרת סמטה זו ומה אפלה, שחורה ומפוייחת חזותם של מרבית הבתים" כותב מחבר אלמוני על סמטת היהודים בשנת 1797, המוסיף ואומר להלן: "היהודים שלנו רובם סוחרים מנוסים ואיני סבור שגוזמה בידי אם אומר כי אלמלא היהודים לא הייתה עירנו משגשגת וחשובה כפי שהנה".
משנת 1616 ואילך לא גורשו היהודים שוב מפרנקפורט. תחת זאת החלה תקופה של מעורבות גוברת והולכת בכלכלת העיר ובמסחר. מרבית היהודים עסקו בכספים, במסחר בבגדים ובכלים משומשים (כיוון שנאסר עליהם באופן גורף לעסוק בייצור), ובמסחר בפירות וכדומה. עדות לשגשוג שנחלו יהודי פרנקפורט ניתן למצוא בכך שלמרות המסים הכבדים עד מאוד שהושתו עליהם, המשיכה הקהילה להתקיים.
אנחנו קופצים קדימה בשנים, בהן שגשגה העיירה, אל תקופה אפלה יותר. במרְץ 1933 נבחר נציג המפלגה הנאצית לראשות מועצת העיר, ואווירה אנטישמית השתלטה על פרנקפורט, מלווה בהפגנות והתנכלויות ליהודים. יהודים רבים ברחו, בין היתר אנה פרנק (שעליה יש חומר בלי סוף, מומלץ מאוד לקריאה), אמה, ואחותה ברחו לעיר אאכן. אביה נשאר עד סוף השנה. בליל הבדולח, נשרפו כל בתי הכנסת, בתי הספר, הישיבה ומוסדות הציבור של הקהילה, והיא חדלה מלהתקיים כקהילה.
מ-1939 ועד ל-30 בספטמבר 1942 נשלחו עשרת אלפים מ-14,460 היהודים שנותרו בעיר לאחר ליל הבדולח (מתוך כ-30,000 יהודים שהיו בה ב-1930) למחנות השמדה. ב-1942 הוכרזה פרנקפורט כיודנריין - "נקייה מיהודים". למרות זאת, גם בתחילת 1943 עוד נשלחו ממנה יהודים למחנות השמדה.
הקהילה בפרנקפורט חדשה את עצמה לאחר השואה וכיום גרים בה כ-10,000 יהודים.
בתמונה- סמטת היהודים בפרנקפורט.