אבא של ג´ ממתין לתגובות

דליה.ד

New member
שלום לך

אני קוראת מבין השורות את כאבך על בנך. כמורה לחינוך מיוחד אני מבינה מאוד מה אתה מספר ומהנסיון שלי, פניה לפסיכיאטר ילדים מומחה תביא הקלה לילד דרך טיפול תרופתי וכן תמיכה ועזרה להורים ולאחים שגם הם סובלים- ללא ספק- מהמצב.
 

גרא.

New member
לא קל לתת ייעוץ לילד לילד רק על סמך

דיווח ההורים,מבלי לראות אותו.אבל אנסה.נדמה לי שבעיית התקשורת שלו קשורה מאד לעובדה,שבבית,אתם מדברים איתו,רק אנגלית,ובבית ספר,כמובן,רק עברית.. בכלל עקרונית,ילד שעדיין לא רכש שפה אחת בצורה בסיסית וטובה,כל שפה נוספת עלולה לבלבל אותו,בעיקר בגלל הצורך לתרגם.כיוון שבבית מדברים רק אנגלית,אני מניח כי הוא חושב,באנגלית,ולא מתרגם.אבל בעברית,בבית הספר,הוא זקוק לזמן,ומכאן האיטיות.מאחר ואתה,אבא יקר שולט ללא ספק בעברית בואו תנסו לזמן מה לחלק את השפה המדוברת בבית.עם אמא,רק אנגלית,איתך,רק עברית,או להפך.אתם יכולים ביניכם לדבר כל שפה שתרצן.אם הוא פונה אליך באנגלית,נסה לא להגיב,אלא אם כן יפנה בעברית.ראה,במצב הנוכחי בנך לא מתרגל את העברית מבית הספר,לחיי הגית,ולהפך.ואיך הוא עושה שיעורים??אין קשר בין היפוטוניה,לדיסלקטיה,ומאחר והוא מקבל טיפול על ידי מרפאה בעיסוק מצבו ישתפר ללא ספק.בנך לא זקוק לטיפול פסיכולוגי,קל וחומר כי מוקדם לרוץ עימו לפסיכיאטר,גם מוקדם מדי להתחיל בטיפול תרופתי.במקום זה,כדאי שהילד יקבל טיפול באומנות.כזה שמשלב גם שיעורים בהתחומים האלטרנטיביים, כמו יוגה,או מדיטציה,עלמנת שילמד להרגע ולשלוט טוב יותר בגופו,ומכאן גם במזגו.לגבי האבחון הפסיכולוגי שעשה באנגלית,התעלם מהממצאים,הם אינם תקפים,שעה שעולם הילד מוכפל בין אנגלית לעברית,והוא מבולבל,ועד שלא יצליח למקם את עצמו ביחס לילדים בבית הספר,וביחס אליכם,יקשה עליו לתקשר. לכן לסכום,הצעתי,לדבר בבית עברית רק עם הורה אחד,ואנגלית עם השני,ולא לוותר בזה.במקוםפ טיפול פסיכולוגי שלא צלח,הענק לבנך טיפול באמנות,שיש בו שלוב של מוסיקה/תנועה/אמנות פלסטית,ביבליוטרפיה,וגם קצת דיבורים.. בן נתחיל בזה,בתקופת החופש הגדול,ונראה לאן זה יוביל אותכם.
 

Diana M

New member
תודה גרא

על הענותך לבקשתי להגיע, ועל תגובותיך המפורטות דיאנה
 

Diana M

New member
אבא של ג´ ממתין לתגובות

אני מצרפת מכתב שנשלח אלי מאבא של ג´ הלומד בכתה ג. התבקשתי על ידו לפרסם מכתב זה בפורום על מנת שיוכל לקבל את חוות דעתם של המשתתפים. את תגובתי שלחתי לו באופן אישי וקיבלתי רשות לפרסם גם אותה ואעשה כך בהמשך על מנת לא להשפיע על הקוראים. אבקש את תגובותיהם ועצותיכם לאבא של ג´ שלום דיאנה, אנסה לפרט יותר. ג´ סובל מליקויי למידה קשים הפוגעים בעיקר בדיבור ובקריאה. קשה להבין אותו, והוא קורא מאד לאט. האינטליגנציה שלו היא גבולית Borderline Range. הוא במשפחה דו לשונית-אנגלית עברית. הוא בכתה ג´ בכתה מיוחדת ומשולב בכתה רגילה. כתות א-ב הוא היה רק בכתה הרגילה עם חונכת פרטית מטעמנו למשך 11 שעות בשבוע. לקראת אמצע השנה הנוכחית הוא פיתח בעיות התנהגות-לא שומע למורה, מרביץ לילדים, הכה את המורה, הורס קישוטים בביה"ס ואתמול לא הורשה להשתתף ביום ספורט בגלל התנהגות. לדעתנו זה נובע מבעיות דיבור- הוא לא מגיב מהר כשילדים מציקים לו, ורק אחר זמן מה הוא חוזר אליהם ומוציא עליהם את כעסו בצורת אלימות. בבי"ס לא נעשתה לו אבחנה כלל ולא הוכנה לו תוכנית לימודים יחידנית כנדרש. הוא לא קבל בבי"ס ריפוי בעסוק כלל. באופן פרטי הוא מקבל-2 שעות בשבוע של ריפוי בדיבור, 2 שעות קריאה עברית ו-2 שעות קריאה באנגלית. אנו ממש מיואשים מההדרדרות בהתנהגותו. אנא יעצי לנו. נשמח להפגש אתך. בתודה מראש
 

גליה13

New member
שלום לך אבא של ג´

האם בית הספר סירב לעשות לו אבחנה- או שלא יצא- דבר ראשון תדאגו שתהיה אבחנה -ואז תוכלו לצאת לדרך. הבן שלי פיתח בעיות התנהגות מגיל מאד צעיר- כולל אלימות - ואכן כנראה היא נבעה מתיסכולים שלו- ואולי גם מהצקות. מאז שנתים שהמצב בהחלט בהחלט טוב יותר- ונדמה לי שהרבה עזר טיפול של פסיכודרמה שהוא מקבל פעמיים בשבוע במסגרת בית הספר (אם כי בתשלום שלנו). אני שואלת את עצמי אם משפחה דו לשונית לא מקשה במקרה כזה- אם כי כמובן זה לא נתון לבחירה... מאחלת לכם בהצלחה
 

גרא.

New member
בעיות ההתנהגות של בנך,הן כנראה

על קשיי התקשורת המילולית שלו,וכנראה תגובה לתסכול המתמשך שלו עקב כשלונתיו המצטברים בבית הספר.לא ברור לי איזה סוגי אבחונים הוא עשה.האם הוא הוגדר כדיסלקטי? האם ראייתו תקינה,למשל קשיים במיקוד ראייה מכבידים על הקריאה.ומעבר לכך,בבית הדו לשוני שלכם,האם אתם מדרים עימו שניכם, גם באנגלית וגם בעברית?? למה אתה חושב שהוא זקוק לריפוי בעיסוק? האם הוא סובל מהיפוטוניה (רפיון שרירים),והעיקר,מדוע בנך אינו זוכה לקבל טיפול אינדוידואלי,על ידי פסיכולוג,או למשל מרפאה באמנות?? למה לא נעשה לו אבחון בבית הספר,ומהיכן אתה יודע על רמת האינטליגנציה,כפי שציינת שהיא גבולית (בין 70 IQ לבין 79 IQ ),]והשאלה האחרונה,מה הסבה שבנך לומד בכתה מקדמת משולבת בבית ספר רגיל,ולא בבי"ס לחינוך מיוחד.אני מבין שלכך לא הסכמתם.אני טועה?? עלמנת להעריך כיצד ניתן לעזור לילד,יד צורך להרחיב את היריעה,ולתת מידע רחב ככל האפשר,כמובן ללא יכולת לזהות את הילד.בתודה גרא,פסיכולוג חינוכי מומחה-בכיר.מנהל פורום "ייעוץ פסיכולוגי".
 

Diana M

New member
תגובתי לאבא של ג´

כפי שהובטח מצרפת את התגובה שנשלחה לאבא של ג´ . רבים מהדברים הוזכרו בתגובותיכם. שלום דני, אני מסייגת מראש כל אשר אכתוב כאן היותי ואיני מכירה את ג´ ולא קראתי ממצאי איבחון או דוחות חינוכיים. אתה מתאר ילד אשר אובחן כבעל יכולת גבולית. קיימות בעיות שפה אשר הצמיחו בעיות קריאה ולאחרונה התפתחו גם בעיות התנהגות . על פי התאור שלך אני מעיזה להניח כי ג´ אינו מצליח להתמודד עם המשימות האקדמיות שנדרשות בכתה. על רקע זה הוא חווה חוויות כשלון ותסכול יום ימיות. נסה לתאר לעצמך מצב בו אתה נדרש לבצע משימה שאין לך בשום פנים ואופן את הכלים להתמודד עימה. אתה נדרש למשימה זו מדי יום וכאשר אינך מצליח, כועסים עליך ודורשים ממך להמשיך ולהתמודד. אתה רוצה בכל ליבך להצליח, אך פשוט אינך יכול. זה בערך המצב בו נתון ג´. בנוסף לכך תוסיף את חבלי הקליטה (אני מבינה כי התגוררתם בחו"ל) , מקום חדש, חברים חדשים, או העדר חברים ובעיקר המון לחץ מכל הגורמים כולל ההורים שלא חוסכים דבר על מנת לקדמו אך ללא ספק גם מעבירים לו מסרים שהם מצפים להישגים. הופעתן של בעיות ההתנהגות, היה רק ענין של זמן ואיני מופתעת מכך שהופיעו. מאוד יתכן כי גיל מתוסכל מפני שאינו מצליח להביע עצמו ורבלית אך הוא גם מתוסכל היא הוא פשוט לא מצליח להתמודד עם מה שנדרש ממנו. הוא כועס ובצדק. אך יש להניח כי הוא בעיקר במצוקה. ילד שעבר ועדת השמה ולומד בכתה משולבת מצופה כי תהייה לו תוכנית עבודה אישית (תל"א) וגם אם לא עבר ועדת השמה אמורה להיות לו תוכנית חינוכית יחידנית (תח"י). בית ספר אינו מחוייב לתת ריפוי בעיסוק, בעיקר אם אין פונקציה כזו בבית הספר. אך אני חייבת לציין כי על פי המצב והנתונים שאתה מוסר איני חושבת כי ג´ נמצא במסגרת שמתאימה לו. לדעתי יש לחפש לג´ מסגרת אחרת. אולי אפילו בית ספר לחינוך מיוחד רצוי לילדים ליקויי למידה. (למרות ששם ידרשו משכל תקין לחלוטין, אך עדיין ניתן להגיע למסגרת מסוג זה) צריך להוריד ממנו את כל הלחץ המיותר שתחתיו הוא נמצא. צריך להוריד לחץ זה גם מכם. נראה כי הוא זקוק לכתה קטנה, אנשי צוות תומכים ותוכנית אישית מותאמת לצרכים שלו. הטיפולים וההתערבויות יעשו במסגרת בית הספר ולא יהיה צורך בלחץ נוסף בשעות אחר הצהריים. כל אלה יאפשרו לו להתקדם בהתאם לקצב שלו, לחוות חוויות של הצלחה. הדימוי העצמי שלו יתחזק והרגשתו תשתפר פלאים. במקרה של ג´ בעיות ההתנהגות הן סימפטום ופועל יוצא של מצוקתו ולא מקור הבעיה. ברגע שאלה ימצאו פתרון, בעיות ההתנהגות פשוט יעלמו. אגב, מדוע ילד גבולי צריך ללמוד קריאה בשתי שפות במקביל? אני מבינה כי הוא חי במשפחה דו לשונית, ועדיין..גם עבור ילד ללא קשיים זו משימה קשה! שוב, כל אשר כתבתי, כתבתי על סמך הפרטים שמסרת לי. ואין זה תחליף לייעוץ מקצועי שיקח בחשבון את ממצאי האיבחון שיחה איתכם והכרות אישית עם הילד. דיאנה
 
למעלה