אבחון - תחום פרוץ ?

grayart

New member
אבחון - תחום פרוץ ?

הבן שלי בן 5
במעקב אצל פסיכיאטר (בלי לנקוב בשם , הוא אחד הבחירים בארץ
)
בעבר עלה החשד כי הוא על הרצף האוטיסטי , ע"י גננת \ רופא התפתחותי.
אחרי אבחון ע"י הפסיכיאטר התברר כי הוא לא נמצא על הרצף ופשוט אצלו קיימת התפתחות איטית.
יש לציין כי בשנתיים האחרונות אכן הילד המשיך להתפתח כל הזמן גם בשפה וגם בתקשורת ובתחומים נוספים, והרבה מהתופעות שנראו אוטיסטיות נעלמו, וחלק בינתיים רק השתפרו.

בבדיקה נוספת שנעשתה לאחרונה ע"י פסיכיאטר נאמר לנו שלילד יש הרבה התנהגיות שלא קיימות אצל ילדים על הרצף וקיימת רק אצל ילדים "פחות מיוחדים".
מה שכן הרופא אמר שיש תחומים מסויימים שבהם הילד היה יכול לקבל עזרה, אבל עזרה זו ניתנת לילדים שמאובחנים על הרצף, היות והוא לא עונה על "הקריטריונים" הוא לא זכאי להטבות שבטח יכולות לקדם אותו.

עוד הוא אמר שרופאים אחרים היו כן מאבחנים אותו על הרצף כדי לספק מענה לצרכים שלו.
ואם נקח אותו לדוגמא להתפתחות הילד, הם יאבחנו אותו אוטיסט.

הייתה לנו פגישה עם פסיכולוגית הגן, היא אמרה לנו שהוא יכול להרוויח מכל מני טיפולים שיש למערכת להציע וששוו לחשוב על לאבחן אותו על הרצץ.
היא בפיירוש אמרה שזה תלוי בהורים, הורים שחושבים שבנם יוכל להרוויח מהאיבחון ידאגו לאבחן אותו, ואחרים יחליטו שלא לאבחן.

זה הזכיר לי תגובה של אמא אחת כאן בפורום שענתה להודעה שפירסמתי לפני שנה.
אז כתבתי שהגננת חושבת שהוא אוטיסט והפסיכיאטר קבע שהוא לא.
אז הכותבת כאן בפורום אמרה לי שיש דברים שהגננת ארואה והפסיכיאטר לא, ושבמקרה שלה הם עברו כמה פסיכיאטרים "שפיספסו" את האוטיזם של הילד , עד שלבסוף הם הגיעו לאחד שכן גילה את האמת ואיבחן אותו על הרצף.

האם התחום האיבחון באמת כל כך פרוץ?
חצי מהרופאים שאומרים כן! וחצי שאומרים לא! ?
או אפילו משהו יותר גרוע שרופא שואל את ההורה , "מה מתאים לך? כן או לא?"
 

TikvaBonneh

New member
תחום האיבחון - סתימת פרצות

כדי לסתום את הפרצות, הרשויות בארץ אינן מקבלות איבחון על הרצף שנעשה רק ע"י רופא התפתחותי\פסיכיאטר\נירולוג, אלא דורשות איבחון משולב, כלומר גם של פסיכולוג.
בעלי הוא חוקר בתחום האוטיזם, ואמר לי שבפירסומים מדעיים מותר להייחס לנבדק כנמצא על הרצף רק אם אובחן לפי מבחן ADOS/ADI.
הסיבה לבילבול היא שאוטיזם יכול להגיע בצורות ודרגות שונות.
לגבי השאלה להורה מה מתאים, אצלנו היא עלתה לגבי ילד שיצא גבולי במבחנים הפסיכולוגיים, ואז אכן אפשר להוסיף\להוריד כמה נקודות לפי שיקול דעת. פסיכולוגיה זה לא מדע מדוייק.
מקווה שהבנתי את השאלה שלך ושעניתי עליה.
 

יוגי16

New member
שאלת אבחון

זו באמת דילמה שכל אחד מאנשי המקצוע שבא במגע עם הילד יכול לראות צדדים אחרים ולכן גם לקבוע אבחנה אחרת.
ההורים חשים חסרי אונים ולא יודעים "מה כדאי?" . מצד שני סתם להדביק תווית של אוטיזם ,שמדובר באבחנה קשה אחרי הכל- זה עוול.
יש שטוענים שעם השנים האבחנה מתחדדת יותר ונהיית ברורה.
מה שבטוח שמי שממש לא בטווח של הספקטרום לא צריך להיכנס לשם-סתם בשביל טיפולים וזכויות.
 
יש משהו בדברייך וגם לא כל כך

אני חושבת שכמו שתקווה אמרה, או לפחות כך הבנתי ממך, התחום הזה מאוד נזיל, כי הרי פסיכולוגיה אינה מדע מדויק. יש פה הרבה עניין של התרשמות של ההורים ושל העובדים עם הילד (כמו גננות, מטפלות וכו'). הגננת מצד אחד מכירה את הילד, אבל מצד שני מסתפקת בהתרשמות שלה, ולא בודקים בכלים מדעיים. אני חושבת שילד אוטיסט לגמרי או לא אוטיסט לגמרי לא יבלבל ולא יוכל לגרום למישהו לאבחן כך ולאחר לאבחן אחרת, לעומת ילד שיש לו קושי אבל לא ברור מאין הוא נובע ומה מקור הקושי הראשוני. כי לעתים למשל בעיית ויסות חושי יכולה להראות כמו הפרעת קשב וריכוז למשל, והשאלה מה הראשוני כאן ולא פשוט לאבחן. במקרה של אוטיזם יש משמעות לאבחון ולכן יש כאלה שיגידו שאם יש ספק - אז אין ספק, כלומר הילד אוטיסט וכדאי שיקבל עזרה וטיפולים מתאימים, ואם זו טעות אז לא יקרה לו כלום. ויש כאלה שיגידו שאם יש ספק - אז אין ספק ולא כדאי לתת לילד תווית כזו בשום פנים ואופן, תווית שאולי תזיק לו במהשך חייו. ולכן לעתים המאבחנים, שבעצמם לא בטוחים אם הילד בפנים או לא, נותנים גם להורים קצת להחליט. אבל צריך לזכור שבדרך כלל מדובר במקרי קצה ולא במקרים ברורים של אוטיזם.
 

3מרגו

New member
אף פעם לא היה לנו מזל של זכות "קצת להחליט"

תמיד החליטו הם.אם לא היו בורים,ניחא.
וברגע הכי קריטי לא רציתי להחליט.רציתי שמישהו אחר יכריז.אבל מקצועי כבר לשם גיוון.
 
למעלה