אבחון דידקטי ואבחון פסיכודידקטי
שניהם אבחונים שמטרתם לבחון קיומן של לקויות למידה, להעריך את מאפייני הלמידה של הילד ומוקדי הכוח שלו בתהליך הלמידה ולהתוות דרכי טיפול מתאימות. באבחון הדידקטי מתבצעת הערכה של יכולתו השכלית של הילד והישגיו ברכישת קריאה, הבנת הנקרא, כתיב וכתיבה בעברית ובאנגלית, חשבון, יכולות התארגנות ואסטרטגיות למידה, זיכרון, קשב וריכוז. הוא מועבר ע"י מאבחנת דידקטית, המתמחה בלקויות למידה.מטרתו למקד את הקשיים ולהתוות תוכנית טיפולית להמשך (תוך מיקוד דרכי הטיפול בהוראה מתקנת במידת הצורך). בנוסף ניתנות המלצות להקלות (התאמות) במסגרת ביה"ס. האבחון הפסיכודידקטי הינו אבחון כוללני המשלב את התחום הדידקטי והפסיכולוגי. האבחון כולל הערכה של היכולת השכלית של הילד ,תוך התייחסות לממדים הרגשיים, ומספק תמונה אינטגרטיבית ביחס ליכולות הילד. באבחון מתבצעת הערכה של ההישגים בתחומי הלמידה השונים: קריאה, הבנת נקרא, חשבון, כתיבה וכתיב, קשב וריכוז, תהליכי זיכרון, התארגנות ואסטרטגיות למידה. האבחון מועבר ברוב המקומות ע"י פסיכולוגית חינוכית. מטרתו למקד את הקשיים, תוך התייחסות גם למרכיבי התפקוד הרגשיים. במקומות בודדים נערך ע"י פסיכולוגית ומאבחנת דידקטית העובדןת בשילוב במטרה לקבל תמונה אינטגרטיבית על תפקודו של הילד ומיקוד הקשיים.באבחון מסוג זה יש ביכולתו של הצוות, בדומה לאבחון הדידקטי, לעשות אבחנה מבדלת לגבי מקור קושי שהינו רגשי לבין לקות למידה בצורה מדוייקת יותר ולתת המלצות רחבות יותר למטפלת בהוראה מתקנת. חשוב לציין שהאבחון הדידקטי מספיק בבי"ס יסודי, כשנראה שהמרכיב הרגשי אינו תופס חלק בקשיים התפקודיים. האבחון הפסיכודידקטי הכרחי כאשר התמונה הרגשית אינה ברורה, או כאשר הילד נמצא במסגרת חטיבה או תיכון וייתכן ויהיה זקוק להתאמות נוספות כמו מבחן מותאם או מבחן בע"פ. בהצלחה, אשמח להמליץ במידת הצורך.