אבסורדום - חז"ל

אבסורדום - חז"ל

מה הפריע לחז"ל בפרשתנו? עד כדי ההווא אמינא שהיא לא חלק אינטגרלי מתורת משה. דרשה אחת, מיני רבות, להלכה ולמעשה - אבסורדית כמובן - בסוף הפרשה אולי תסביר.

אולי?

"וַיַּרְא פִּינְחָס בֶּן-אֶלְעָזָר..וַיָּקָם מִתּוֹךְ הָעֵדָה וַיִּקַּח רֹמַח בְּיָדו...וַיִּדְקֹר אֶת-שְׁנֵיהֶם..". מהמילים "ויקח רומח בידו" - נפסק להלכה שאסור להכניס נשק לבית מדרש (ובימינו: אין להכניס אקדח חשוף לבית כנסת). חז"ל הסיקו מהמילים "ויקח רומח בידו" - שפנחס נדרש לקחת רומח, מהסיבה שלא היה לו, משום שלדבריהם: "היה עסוק בתלמודו" (כנראה ששום דבר לא השתנה ב-3500 השנים האחרונות). ברור שאין זה פשט הפסוק, ואפילו הדרשה עצמה היא פתלתלה, וחז"ל בכוחם העצום הפקיעו את הפשט לצורך דרש, שהוא הלכה למעשה.

דומני שדרשה זו, המצויה רבות בכל התורה כולה, מסבירה מה הפריע לחז"ל בפרשתנו. התורה אינה פסטיבל מספרי הסיפורים לשנת 1300 לפנה"ס - אלא מקבץ הנהגות והליכות לאדם המאמין. ופרשתנו, היא חריגה בנוף המקראי.

מסכימים..?
 
למעלה