אבקש תכנון למידה

אבקש תכנון למידה

הקדשתי חצי שנה לקריאת ספר (בנושא דיני קניין) וכל יום הקדשתי שעות למספר דפים עם שוקולד ופינוקים והנאות כדי שכל מה שאני קוראת יכנס לי לזיכרון. באמת נהנתי מהלמידה, כל יום התעניינתי והייתי דווקא מרוכזת. הבעיה היא שאני לא זוכרת כלום ועכשיו אני רוצה ללמוד הכל מחדש. את כל הספר הענק מחדש (מדובר על שלושה כרכים שכל כרך בן 800 עד 1400 עמודים). אז עשיתי את אותה הטעות ואני בעמוד 62 ואני מרגישה שאני לא לומדת נכון ושהלמידה הזאת היא לא בסדר ולא תועיל לי לכן אני יצא שדחיתי את הקריאה ואני תקועה בעמוד 62 כבר שבוע ימים. איך ללמוד את הספר מהר ומועיל יותר ? כמה דפים כל יום ? הבעיה אצלי בסיכומים היא שאני מרגישה צורך לא לפספס ואז כשאני מסכמת עמוד אחד מהספר אז יוצא שאני כותבת 4 דפים וכך מסכמת את העמוד. אני חשה שהכל חשוב ולכן אני מיואשת ולא נכנסת לקטע של לסכם בכתב כי אני חושבת שזה מכניס אותי להכבדה שבה אני חשה שהכל חשוב. האם יש דרך ללמוד את הספר ? אז כאמור איך ללמוד את הספר מהר ומועיל יותר ?
 
לקרוא לאט כדי להספיק מהר

צריך לחלק את הקריאה לפי נושאים, פרקים, עמודים ופסקאות. להחליט על זמן קריאה מוקצב מראש, לדוגמא : היום במשך שעתיים אני קוראת כך וכך עמודים. אחרי זה הפסקה. במשך הקריאה עצמה, כדאי מאד לכתוב בצד על מה מדובר. לא לסכם, אלא רק על מה מדובר. בהתחלה יותר קשה לעשות את זה, בהמשך כשתתאמני מספיק, יהיה לך קל יותר, והמוח יהיה מתורגל הרבה יותר. אחרי מספר פסקאות, יש להניח שתביני יותר במה מדובר, וכך המילים שאת כותבת בצד (בעיפרון בצד הפסקה או בנייר שונה). נסי כמה עמודים כך, ואם תצליחי תמשיכי, אם לא, ספרי לנו, וננסה שיטה אחרת. ד.א. כשאת צריכה לקרוא חומר אחר מאשר את הדינים האלו - איך את זוכרת מה כתוב ? או איך את קוראת ספרי קריאה, למשל ?
 
נקודות למחשבה

שלום, לעיתים האמירות הפנימיות (והחיצוניות) שלנו על תהליך הלמידה יכולות להרוס.הייתי בודק את האמירה של "לא זוכרת כלום". זו אמירה קיצונית שבבסיסה יכולה להיות מחשבה הפוכה- או שאזכור הכל או שאני לא זוכרת כלום. שווה לבדוק מה באמת את זוכרת: תחברי שאלות כשהספר פתוח ותנסי לענות על חלקן- אולי תגלי שאת זוכרת יותר ממה שחשבת. בנוסף, שווה להתיחס לקריאה הראשונה כיצירת קרקע לקריאה שניה. שלב מומלץ בכל למידה הינה קריאה מרפרפת כדי להכין בסיס ללמידה המשמעותית יותר. שווה לחשוב כיצד ללמוד בפעם השניה- מה סוג המבחן, מה מטרת הלמידה ויש עוד מספר שאלות ששוה לחשוב עליהן בטרם תתחילי לקרוא שוב. דבר אחרון- הייתי ממליץ לך ללמוד באופן פעיל. הנסיון והמחקרים מלמדים שקריאה שאיננה פעילה יעילה בהרבה פחות. אביב נוף מנהל קומונת חרדת בחינות
 
למעלה