"אברהמל דער מרוויחער". / געבירטיג

"אברהמל דער מרוויחער". / געבירטיג

אברהמל המרוויחן (גנב) מלים ומנגינה/ מרדכי געבירטיג. בשבוע, שעבר, כאשר דנּו כאן בסיפור של ה"טונקעלער" על הסמרטוטר. נזכרתי בשירו המונומנטלי, של מרדכי געבירטיג. "אברהמל דער מרוויחער". אולי ה שיר של געבירטיג. לפחות, מאלה שאני מכיר. אודה, אני חש סימפטיה לדמות של אברהמל. לו היה נמצא הסופר, המשורר, המחזאי המתאים. היה כותב,בוודאי, את הגירסה הייהודית והיידית, ל "אוליבר טוויסט" של צ´ארלס דיקנס" געבירטיג, לטעמי, שם בפיו של אברהמל את נאום הסיכום של הסניגוריה, בבית הדין דלמטה, של הגנב המוכשר. "ללא בית נשארתי, כבר בילדותי, מספר אברהמל / געבירטיג העוני גירש אותי, טרם מלאו לי 13 שנים. אל הרחוב. ללא השגחה של עין אמהית. התחנכתי ברחובות המסואבים. כך הפכתי לאחד מהחברה. "חברה´מן" בלשונו." "אני אברהמל המרוויחן המוכשר ביותר. מעיד על עצמו הנאשם. בלא מעט גאווה. אני עושה מלאכתי בקלילות, ובבטחה." זאת לאחר שבתקופת ה"התמחות" נכנס למאסר. על כי נתפס בעת גניבת ככר לחם. אך בגאווה לא מוסתרת, הוא ממשיך. כי אין הוא כאותם פשוטי הגנבים. העושים מלאכתם הבזויה בשווקים. הוא "מורט" רק משועים קמצנים מלוכלכים. וממהר להסביר את עצמו. בניכר, במשמעות, מחוץ לביתו, לא היו לו אמצעים לקיומו. נהג לבקש מתת לחם. אך רק עניים כמוהו, נהגו לתת ! אותם אלה, שהיה להם תמיד והיו שבעים. נהגו לגרש אותו בבושת פנים, תוך העלבתו. כי התחזיות שלהם, כי גדל כאן גנב. אכן מתקיימות. והוא מודה. אכן גנב! אך חברה´מן כהלכה. תוך טפיחה עצמית ובגאווה מקצועית. מציין את תקופת מאסרו, כבית ספר של ממש. יצא מזיק בעל כשרון נדיר. אך, הוא עומד על פרשת סוף חייו. מוכה וחבול, כאשר מורא, סגירת חומות הכלא, מרחף על ראשו. יודע געבירטג, כי נסגרו, גם שערי שמיים בפני "מרשו" . כי בית הדין של מעלה יחרוץ את דינו לחומרה. לכן, יש לו בקשה אחרונה, לאברהמל. ביום מותי הקרב, על מצבתי אבקש לרשום. באותיות זהב , בגודל קידוש הלבנה. "כאן מונח אברהמל המרוויחן הגדול מכולם." " אדם גדול, לבטח היה. אדם חביב, עם רגשות אנוש ולב רחב. נקי כפיים, כפי, שאלהים וודאי רצה." "לו עין אימו עליו, היתה משגחת. לולא הרחוב דבק בו כספחת. אפילת סימטאות אותו, לא חינכה. לו, כילד, אביו בחיים, היה." "היה מונח כאן, אברהמל, איש כהלכה." אביא לתשומת ליבכם את השימוש הרחב שעשה געבירטיג, במלים עבריות. גנב מרוויחן לקחנען (לקחת) תפיסה מזיק כמו היה מצוי, בעגת הגנבים, בני דת משה. אשר השתמשו בלשון הקודש. ייתכן, שפת סתרים. תודה ליידישיסט, על המלים המצורפות. שרה. [URL='http://jewishmusic.com/sound/ydcal20d_01.rm']חווה אלברשטיין.[/URL] ריל פלייר...וכו.
 
אם כך, ר´ יידישיסט ../images/Emo6.gif

אוסיף כאן, שתי השלמות. בפזמון החוזר מופיעים שני משפטים. אותם אני רוצה לצרף. א - "כ´צופּ נאָר בײַ קאַרגע, שמוציקע מאַגנאַטן, כ´בין זיך מחיה, ווען כ´טאַפּ אַזאַ מאַגנאַט..." "אני ´מורט´ רק שועים קמצנים ומלוכלכים. זה ´מחייה נפשות´ כשאני "מטפל" בשוע שכזה ..." ב - כ´צופּ נאָר בײַ קאַרגע, שמוציקע מאַגנאַטן, כ´האָב ליב אַ מענטשן, אַ מילדן, אַ נאַשבראַט, אני ´מורט´ רק שועים קמצנים ומלוכלכים. אוהב בני אדם נעימים כאחים לי. * במשפט האחרון של הכיתוב על מצבתו, צ.ל. כתוב: "כאן מונח אברהמ´ל איש כהלכה." ולא כפי שנכתב. .......... * בעזרתה האדיבה של harms החמודה שלנו. הממונה על הרוסית והאיורים המקסימים מ"עונג-שבת."
 
למעלה