אדריכלות איסלמית

M הדרך

New member
אדריכלות איסלמית

כמעט 8 שנים שאני חוקרת את האיסלאם בכל היבטיו , כשההתמקדות היא אדריכלות איסלמית.בשנים האחרונות,אני עובדת המון במדינות מוסלמיות (מרוקו ואוזבקיסטאן) וכשעלה רעיון בניית הבית לחצי שלי היה ברור ,כזה כאילו..מה אשתו הולכת לבנות... נכון שהיום זה טרנד לבנות בסגנון מרוקאי/עזתי/או סלש אחר..אבל אני עדיין אומרת שמי שגר בבית צריך להתחבר אליו ולא רק בגלל שזה מה שהולך היום. אז לטובת אלו שרוצים קשת בבית או תקרות קמורות משרביות מסביב לבית...או כל אלמנט בבניה שמקורו באיסלאם ..כדאי לדעת לפחות מהיכן זה בא...מצרפת חומר קריאה מעניין.(למי שמתעניין) אדריכלות אסלאמית אדריכלות מוסלמית היא כל המגוון של האדריכלות שהתפתחה מהאסלאם כתופעה חברתית, תרבותית, פוליטית ודתית. לפיכך המושג כולל מבנים דתיים יחד עם מבנים חילוניים, מהעבר הרחוק או מהעת האחרונה, וכל המבנים במקומות שהיו תחת רמות שונות של השפעת האסלאם. הסגנון האדריכלי החל להופיע במזרח התיכון במאה ה-7 והתפשט במהלך ימי הביניים לצפון אפריקה, דרום ספרד, אסיה הקטנה, פרס והודו. בעידן המודרני נבנים מסגדים בסגנון האסלאמי גם בקהילות מוסלמיות באפריקה, מזרח אסיה, צפון אמריקה ואירופה. מיון של אדריכלות איסלאמית אפשר למיין את האדריכלות האסלאמית על פי • כרונולוגיה • גיאוגרפיה • טיפולוגיות בניה אלמנטים אדריכליים ומאפיינים של הסגנון האסלאמי אפשר לזהות את האדריכלות האסלאמית עם מרכיבי הסגנון הבאים: • כיפות גדולות • מינראט (צריח) אחד או שניים או מספר זוגי של מינארטים במסגדים גדולים מאוד. • חצרות גדולות, פעמים רבות מחוברות לאולם תפילה גדול. חצרות בדרך כלל מעוצבות כגן מוסלמי - טיפוס גן שמתאפיין בגיאומטריה ברורה ונוקשית, תעלות מים וקולונדות עמודים היקפיות. • שימוש בצורות גיאומטריות ובאמנות רפטטיבית (חוזרת על עצמה) – ערבסקות • שימוש רב בקליגרפיה עיטורית בערבית • שימוש בסימטריה • כיורים ומזרקות לרחצת היטהרות • מיחרב בתוך המסגד המציין את הכיוון למכה • שימוש בצבעים בולטים • התמקדות בחלל הפנימי של הבניין לעומת החיצוניות שלו • קשתות מחודדות וקשתות פרסה. • מוקרנס - סוג של תמיכה קישוטית של קשת. • משרבייה - סוג של קיר מלבנים או מגילופי עץ שנועד לאפשר לנשים לראות מחוץ למבנה אבל לא להיחשף לרחוב כאשר הן עומדות מאחוריו. טיפוסי מבנים בסגנון האסלאמי • מסגד • מדרסה • ארמונות • ח'אן (קראוואנסאריי) • מאוזוליאום פרשנות פרשנויות שכיחות של האדריכלות האסלאמית כוללות: • כוחו האינסופי של אללה מוזכר על ידי סגנון החוזר על עצמו, וכך מזכיר את האינסופיות • כמעט לעולם אין מציירים צורות בעלי חיים או בני אדם באמנות, בגלל האיסור על פיגורטיביות באסלאם. צמחיה, לעומת זאת, היא מוטיב רווח, אך בדרך כלל היא מסוגננת או מפושטת בשל אותה הסיבה. • הקליגרפיה מוסיפה לפנים הבניין על ידי ציטוטים מהקוראן, וזאת בשל חשיבות השפה הערבית באסלאם. • יש שכינו את האדריכלות האסלאמית כ"אדריכלות הרעלה" מכיוון שהיופי נמצא בחללים הפנימיים (חצרות וחדרים), אותם לא ניתן לראות מבחוץ. • השימוש בצורות מרשימות כמו כיפות גדולות, מגדלים גבוהים, וחצרות עצומות מיועד לבטא כוח ועוצמה. השפעות סגנון אסלאמי מיוחד התפתח זמן קצר לאחר מוחמד. מתחילתה, אדריכלות זו שאבה מהאדריכלות הרומאית, המצרית, הפרסית-סאסאנית והביזאנטית. אפשר להצביע על דוגמה מוקדמת ב"קובאת אל-סאקרה" (כיפת הסלע) בירושלים. היו בה חללים פנימיים בעלי כיפה, כיפה עגולה גדולה, ונעשה שימוש בעיטורים מסוגננים החוזרים על עצמם. המסגד הגדול בסאמרא שבעיראק, שהושלם ב-847, צירף בין סגנון העמודים הרבים התומכים בבסיס שטוח, שעליו נבנה מינרט ספירלי עצום. אדריכלות מורית הבניה של המסגד הגדול בקורדובה מ-785 מסמנת את תחילת האדריכלות האסלאמית בספרד ובצפון אפריקה. המסגד ידוע בשל הקשתות הפנימיות המרשימות שלו. האדריכלות המורית הגיעה לשיאה עם הבנייה של האלהמברה, הארמון/מבצר המרהיב של גרנדה, עם חלליו הפנימיים הגדולים המעוטרים באדום, כחול וזהב. הקירות מעוטרים במוטיבים צמחיים מסוגננים, כתובות ערביות וערבסקות, ומכוסים באריחים מזוגגים. אדריכלות טימורית האדריכלות הטימורית היא השיא של האדריכלות האסלאמית באסיה המרכזית. מבנים מרשימים שנבנו על ידי טימור ושושלתו בסמרקאנד והראט עזרו להגדיל את ההשפעה של האמנות האיחנידית בהודו, וכך צמחה האסכולה המוגולית באדריכלות. האדריכלות הטימורית התחילה במאוזוליאום של אחמד ייאסווי בקאזחסטאן של ימינו והסתיימה במאוזוליאום של טומיר, "גור-א אמיר" בסמרקאנד. סימטריה היא מאפיין של כל המבנים הטימוריים החשובים, וכן קיימות כיפות כפולות רבות, והמשטחים החיצוניים מכוסים באריחים צבועים בצבעים עזים. אדריכלות עות'מאנית האדריכלות של האימפריה העות'מאנית מהווה יחידה נפרדת, ובמיוחד המסגדים הגדולים בסגנון סינאן, כמו מסגד סולימאן מאמצע המאה ה-16. מסגד סולטן אחמד מהמאה ה-17 מציג את הפיתוח של כמה מהצורות הקיימות בהאגיה סופיה, שנבנתה אלף שנה קודם לכן. אדריכלות מוגולית הטאג' מאהל באגרא הוא דוגמה ייצוגית לאדריכלות איסלאמית בהודו עוד סגנון מיוחד הוא האדריכלות של האימפריה המוגולית בהודו במאה ה-16. הקיסר אכבר בנה את העיר המלכותית פטהפור סיקרי (כ-35 קילומטר מערבית לאגרה) במאה ה-16, ושילב בה אלמנטים איסלאמיים והינדיים. הדוגמה המפורסמת ביותר של אדריכלות מוגולית היא הטאג' מאהל, "הטיפה הנצחית", שבנייתו הסתיימה ב-1648 על ידי הקיסר שאח ג'אהן לזכר אשתו מומטז מאהל שמתה בלידת ילדם ה-14. השימוש הרחב באבנים יקרות ויקרות למחצה המשובצות במבנה, והכמות האדירה של השיש הלבן כמעט ורוששו את האימפריה. הטאג' מאהל הוא כמעט סימטרי, לבד מהסרקופאג של שאח ג'אהן שמוסת מהמרכז בחדר הקבר שמתחת לקומה הראשית. סימטריה זו הביאה גם לבניית מסגד-מראה מאבן חול אדומה על מנת להקביל למסגד הפונה למכה ממערב למבנה העיקרי. אדריכלות פרסית אחת מהתרבויות הראשונות שהאסלאם פגשה בזמן ולאחר לידתה, הייתה ההתרבות הפרסית-סאסאנית. הבירה הפרסית הייתה על הגדות המזרחיות של הפרת והחידקל במאה ה-7. קירבה זו הביאה אדריכלים של האסלאם הקדום להשאיל, ולמעשה לרשת את המסורות והדרכים של האימפריה הפרסית-סאסאנית שנפלה. האדריכלות האיסלאמית שאלה רבות מהפרסית. בגדאד, לדוגמה, התבססה על תקדימים פרסיים כמו פירוזבאד בפרס. למעשה, כיום ידוע ששני המעצבים שאל-מנצור שכר על מנת לתכנן את העיר היו נאובאחט, זוראסטרי לשעבר פרסי, ומאשלה, יהודי לשעבר מח'וראסאן שבאיראן. המסגד הגדול בסאמרא הוא דוגמה נוספת, שם המגדל הספירלי התבסס על אדריכלות פרסית, כמו המגדל הספירלי באמצע פירוזבד, בירה סאסאנית לשעבר.
 
איזו סקירה מעניינת../images/Emo45.gif

האם יש באפשרותך לצרף תמונה לכל אחד מהסגנונות שהעלית
אני לא מתחברת לאופנת הסגנון המרוקאי הרוווח, אבל אוהבת מאוד קשתות פרסה. מעניין אם יש חומר על סגנונות בנייה יחודיים ליהודי ארץ ישראל, שמא תמיד הושפענו מהגויים ששלטו סביבינו/בנו
....
 

M הדרך

New member
צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים

אכן, בנייה יהודית או יותר נכון בגנון בנייה יהודי לא כל כך עולה לי ברא שאם אני מפרקת כל מבנה יש בו תמיד השפעות מארצות הניכר..כנראה כשאמרו "צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים" התכוונו לכך.. אבל בכל זאת יש מספר מבנים בארץ ששמור להם הסגנון היהודי לדוגמא הטכניון בחיפה.הקמת הטכניון היתה ביוזמת "חברת העזרה של יהודי גרמניה (שכינויה היה "חברת עזרה"). מנהלה, דר' פאול נתן, ביקר בא"י ב- 1907, העלה את הרעיון להקים בה מוסד להשכלה טכנולוגית, ובחר להקימו בחיפה, "עיר העתיד". ב-1908 נרכשה הקרקע בעזרת תרומה גדולה של הנדבן היהודי ויסוצקי, ובסיועם של האישים אחד העם ושמריהו לוין. התכנון נמסר לידי האדריכל הנודע דר' אלכסנדר ברוולד, יהודי- גרמני שניסה לגבש כאן סגנון בנייה ארצישראלי מקורי. המבנה שהוא תיכנן משלב את המסורת האירופית (בניין מונומנטלי עם ציר מרכזי וסימטריה בין שני אגפיו) עם מסורת ומזרח (בנייה באבן, שימוש בקמרונות וקשתות, כיפה גדולה מרכזית), ועם אלמנטים ומוטיבים יהודיים (כגון "מגן דוד" בכניסה). הבנייה החלה ב-1912, אד ב-1913 פרצה "מלחמת השפות", עקב דרישת "עזרה ששפת ההוראה בטכניון תהיה גרמנית ולא עברית. היישוב כולו היה כמרקחה, והסערה הציבורית עיכבה את המשך הקמת הטכניון. תוצאה מיידית נוספת היתה החלטתו של דר' ארתור בירם להקים מיד את ביה"ס הריאלי העברי בנפרד מהטכניון (לפי התוכנית המקורית היו מסונפים לטכניון שני בתי"ס - תיכון עיוני ותיכון מקצועי). בסמוך לאותה עת פרצה מלחמת העולם הראשונה, ושוב נפסקה הבניה לכמה שנים. לקראת סוף המלחמה הקימו הבריטים במקום בית חולים צבאי מאולתר, ורק בתום המלחמה חודשו העבודות, ונטכניון פתח את שעריו בט"ו בשבט תרפ"ה )1925). סמוך למבנה הראשי הוקמו שני בתיה" התיכוניים - עיוני (הריאלי),ומקצועי (בסמ"ת), שניבנו בסגנון הארצישראלי המיוחד, לפי תכנונו של ברוולד.במבנה האחורי, שבו היו בתי המלאכה, התכנסה, בדצמבר 1920,הוועידה הכללית של פועלי ארץ ישראל. הועידה היתה משופעת בנאומים נלהבים, ויכוחים תוהטים וישיבות ממושכות, ולבסוף החליטו כולם על ייסוד "ההסתדרות הכללית של העובדים העבריים בא"י". בדצמבר 1990 הוצב על קיר המבנה תבליט ברונזה גדול, שנעשה בידי האמן גרשון קניספל, לציון 70 שנות ההסתדרות הכללית. בחזית הטכניון משתרע "גן הטיולים", שמוכר יותר בכינויו "חצר הטכניון". בשעתו היה מקום זה ה"לב" של הדר הכרמל ושל חיפה העברית. ברחבת הגן נערכו האירועים הציבוריים של "חיפה הקטנה",פה התקיימו חגיגות הביכורים שאליהן נהרו המתיישבים מכל צפון הארץ, ומכאן יצאו כוחות ה"הגנה" לשחרור חיפה בערב פסח תש"ח .(1948) גם ברחוב הרצליה יש סגנון בנייה יהודי..בתחילת המאה היתה חיפה עיירה קטנה שמרביתה השתרעה לחוף הים העיר התחתית והמושבה הגרמנית). הקמת הרכבת החיג'אזית )1905)והתוכניות לנמל חדש, משכו לחיפה יהודים בעלי הון, שהאמינו בסיכויים הכלכליים של "עיר העתיד". באותו זמן חיו רוב יהודי חיפה ב"חרת אל-יהוד" (בתוך העיר הערבית), ובעלי היכולת גרו בשכירות במושבה הגרמנית. על רקע זה קמה, ב-1906 "אגודת אחים",שביקשה להקים שכונה עברית מחוץ לתחומי העיר התחתית. יוזמיה היא שבתאי לוי ומשה לוין, ואליהם הצטרפו חכים, פרידמן ואחרים. בשנת 1907 הם קנו חלקת אדמה )12 דונם) ועליה בנו את שכונת הרצליה. רצונם העז לשיפור איכות החיים הביא אותם לתוכנית חדשנית ונועזת - "שכונת גנים" מחוץ לעיר. בסוף 1909 חנכו את חמש הבתים הראשונים, ואחרי עיכוב זמני המשיכו, ב-1911, בבניית השכונה. בסוף 1912 היו בשכונה החדשה 12 בתים, אך גידול השכונה נעצר מחמת הקשיים לרכוש אדמות נוספות באזור שהפריד בינה לבין הטכניון.ברבות השנים הורחבו בתי הראשונים, וחלקם נהרסו כדי לבנות חדשים תחתיהם. הבית שלפנינו, שהיה ביתו של רפאל חכים, זכה לתוספת קומות ואגפים, וכך "נבלע" בתוך הבית החדש. עם זאת, עדיין אפשר להבחין בבניית האבן המקורית. והנה תמוה של הבית ברחוב הרצליה 32...
 

עקרבים1

New member
קשתות

בשירשור הזה נגעת בנקודה רגישה ,אני חולה על קשתות וערבסקות ,ומה לעשות אישתי לא אוהבת את זה ,ככה זה שגרים 2 אומנים בדירה אחת .אז מה עושים עושים פשרה עושים קשתות ונותנים להם כיוון יותר של ארטנבו שגם זה סגנון יפה .כל השיפוצים והבניה אני עשיתי לבד עם קצת הדרכה אז לא הכל מושלם וכל הציורים של אישתי
 

M הדרך

New member
בואינא בויאנא בואניא

אניי מבינה שעד עכשיו הלכת ממעלה העקרבים עד המקלדת...מקסים..ובמיוחד שזו עבודת יד שלך. יש לי רק שאלה , קצת טכנית..אולי מתוך הכרות עם הסגנון תוכל לעזור לי. הקיר החיצוני הינו 20 ס"מ עליו יולבש פרופיל בלגי של קליל אז אנחנו כמעט בלי מקום לפסלון אפילו על החלו אז ככה..הבנץי שפרופיל בלגי אמיתי ניתן להניח בקו האפש עם הטיח (חוץ ו/או פנים) ידוע לך מה נכון לגבי אלומיניום? כי יוצא מצב שאין לי מגרעות בחלונות..מה צריך בשביל זה? לבנות קיר 40
??
 

עקרבים1

New member
לא מבין גדול אבל כמה עצות

החלונות בחדר שינה נפתחים כלפי חוץ הם בקו ה0 של הפתח כדי לא יתפשו מקום בחדר. הסידור הזה קצת בעיתי אם את רוצה בנוסף תריסים או רשת יתושים .אצלנו אנחנו השתמשנו בוילונות ואני כבר שנה עובד על לעשות רשת הנידבקת עם מגנטים .אצלנו כבר לא מתרגשים מיתושים ,האישו זה עקרבים צהובים .אלומניום זה כפול שלוש במחיר ,אז מראש ויתרנו על זה עשינו סקר שוק חזק לפני ,ומצאתי מסגר אומן שביצע לי את החלונות במחיר נמוך משמעותית . אני יחפש אם נשאר לי המספר שלו .הוא קצת עסוק ,עובד הרבה באיזור ירושלים וברחבי השטחים .הוא גם עושה כל מיני רהיטי ברזל ,הדלת עשינו אני ואבא שלי ,הציורים הם של אישתי אם תהיה דרישה אני יעלה עוד תמונות מהבית המטורף שלנו .(זה מה שקורה שנתנים לשני אומנים בית להשתולל עליו)
 

M הדרך

New member
סרף סרף תמונות...

אין טוב ממראה עיניים. המצחיק הוא שקראתי לחצי שלי לראות..אמר לי בואי נלך על בלגי אמיתי..אמרתי לו בעיית אטימות, קר חם לא נשמר טוב...התלהב לשניה ואמר..אההה לאאאא אם זה ככה..אז זה רק יפה את אומרת... מסכן שלי שיגעתי אותו...
 

איריסג

New member
יש לי אולי בשורה עבורך

ענייני האטימות של הבלגי ברזל השתפרו פלאים בשנה האחרונה. גם אנחנו חשבנו שיש בעיה כי זה ברזל על ברזל ולא אטום כמו שצריך מפני רעש וקור. אז עכשיו יש פרופילים חדשים מברזל - שיש להם אטימה עם גומיות וזה אטום מעולה. ואותם כמובן מלבישים איפה שאת רוצה - בחלק הפנימי או החיצוני. לגשת ל"ארטפרו" כבר אמרתי??? (עוד יחשבו שאני מקבלת ממנו אחוזים. אני לא....)
 
מוגוליה היום במקרה ראיתי תוכנית על המונגולים, התוכנית לוותה כמובן בתמונות מהודו, וכללה את המיבנים שהם בנו, וכמובן את גולת הכותרת ה"טאג' מאהל". כשצפיתי בתוכנית וראיתי את החלונות ,ובכלל את העיצוב הכללי, נזכרתי בהודעה שלך. אין לי ספק הצורת הבניה והעיצוב הם יפייפים, והייתי שמח לגור בבית שמעוצב כך. אבל, המציאות בארץ היא מעט אחרת. והסגנון הזה, עם כל יופיו,נראה לי לא כל כך מתאים. בית, לעניות דעתי צריך שהיה בנוי פשוט,ללא קווי מתאר מסובכים, כך שיהיה קל לאחזקה. ולמשל, תריס גלילה עם כל ה"מכוערות" שלו, קל לתפעול, וממלא תפקיד מאוד חשוב במזג האויר בארץ. שימוש בתריסי דלת, משעבדים אותך בצורה שיש לתת עליה את הדעת. כל פתיחה או סגירה של דלתות התריס, מחייבות את פתיחת החלון, פתיחת דלתות התריס, וקביעת במצלע'ך... ותחשבי על פעולה חוזרת כזאת בבית מלא חלונות עם סוג התריס הזה. עוד נושא, אחד כזה שחוזר על עצמו ברוב הפורמים של הבניה, זה נושא האיטום. זה נחמד לעצב את הבית מבחוץ, ואולי כשבונים אותו מבוץ ועשבים אין את הבעיה של חדירת מים, אבל כפי שכבר ציינתי, זה נושא כאוב. האדריכל יתכנן לך יופי של עיצוב בסגנון איסלמי. רק לא בטוח שהוא ידע גם להתמודד עם ההשלכות של הגשמים ופינוי המים מכל מיני פינות.
 

M הדרך

New member
חובב, חובבת את אשר כתבת

אני חושבת שמה שכתבת הוא בין העצות המועילות שבאות מהלב.אכן, הייתה פשרה בגלל נוחות..ויתרתי על חלונות בלגי כנף בפ.אוכל ולו רק בגלל שזה באמת יכול להעלות לי סעיף כל יום.בענין החלונות..פוחדת להתפשר בלי תריסים. וילונות יוחלפו כל חודש בגלל השמש..וזה לא ריאלי..צריך חושך קצת..לא בריא גירוי תמידי של הסרטונין במח המרוקאי שלי...
כדי לא להיות אטומה בעניני אטימות מוותרת על הבלגי המקורי המדהים לטובת אלומיניום בלגי .. רק דבר אחד לא מקבלת בדבריך..שבית צריך להיות פשוט..והבית בסגנון X לא מתאים לארץ. בית צריך להתאים לצרכיו של אדם,לשקף את האדם ולא לגרום לא לשיעבוד בגלל תחזוקה קשה. תודה לך.. והנה לך חלום רחוק..חלום מתוק..הטאג' מאהל
 

פיטנגו4

New member
ואוו! כל הכבוד! +קצת על הגן המוסלמי

מאד מעניין. בשביל להשלים אותך - קצת בנקודות בלבד על הגן המוסלמי Chahar bar. פביליון מרכזי או צדדי, מכוסה בגפו או מטפס ריחני. מים – סימלו מקור חים, לפחות מזרקת מים אחת בבריכה מתומנת מרכזית. חצר סגורה ותחומה. מבט כלפי פנים. שבילים מוצלים משיש חצר מרוצפת שתילה במיכלים או בגומות בריצוף ורדים (חובה) עצי פרי וצל בצורתם הטבעית זה בקיצור, כי נדמה לי שאין פה הרבה שמתעניינים בנושא. את בטח לא תעשי גינה טרופית ליד הבית המרוקאי שלך... נכון???(שאלה רטורית). אז מה את מתכננת לגינה?
 

M הדרך

New member
בנוסף למה שכתבת

הכיוון הכללי הוא באמת בסגנון ספרדי ובאווירה ים-תיכונית עם מאפיינים של גן מוסלמי: חצר סגורה מוקפת במבנים, מעברים מקורים-מקושתים עם מטפסים, מזרקת מים ופביליון שיהיה באזור הבריכה וישמש כבר משקאות באירועים . בגינה , בהתאם לתוואי השטח נשמור על סימטריה .. היות ואני ובוטניקה לא מחוברים..נו...קומה 17 ומסביב רק כבישים..למי יש זמן לדעת ו/או לחקור על גינה מרכיביה וכיוב.. להערכתי נצטרך איש מקצוע לגינה . בכללי יש בכוונתי להכניס פרחים רק בגוון אחד , לבן בלבד..לא טיפת אדום צהוב או כתום..לבן בלבד..כל הסוגים..הכל לבן..והירוק יובלט יותר.. בחייאת דינק..הגעתי לגינה?? למרות שאמרו לי שכדאי תכנון מקדים..כבר עם תכניות הבית..
 

פיטנגו4

New member
נהדר../images/Emo143.gif

ט"ו בשבט זה בדיוק היום שבו צריך לדבר על גינה וגינון ! כל הצבעים הם לבן... זה מקסים!!! יש לי ספר שבו פרק שלם מוקדש לגן לבן. תמונות מדהימות. בארץ לא ראיתי משהו כזה, אולי בגלל שאת די שונה מבעל גינה ממוצע. שמת לב שרק בגינון "לבן" זה צבעוני?? נשמע לי חוויה לתכנן גן מוסלמי בלבן. מה גודלו? צדק מי שאמר לך, שצריך תכנון מקדים כבר עם התוכניות. בשלב מתקדם יותר צריך לתכנן במדויק מיקומים לאינסטלציה (ברזי גן) וחשמל (לתאורה, למזרקה). מכיוון שיהיו לך קירות גבוהים ושבילים, רצוי שתשלבי מישהו שמבין בחומות, שבילים וניקוזים, וגם בהסטוריה של אדריכלות הנוף. (לא גנן! אדריכל נוף או הנדסאי אדריכלות נוף!) הטעות הכי נפוצה היא לשלב את מתכנן הגינה בשלב הכניסה לבית, אחרי גמר טיח ואחרי יציקת שבילים ורחבות. בהצלחה וחג שמח ופורח
 

M הדרך

New member
ברמת השרון ברחוב ויתקין

יש גינה שאני סיגננתי..שמא אומר עיצבתי..כי הכל מול בעל המשתלה..ואני ממש אבל ממש לא מבינה בצמחים..רק ידעתי מה אני רוצה והיכן.אני זוכרת ששאלתי האם יש פרחי קזבלנקה לבנים..בעל משתלת השרון של אז..לפני 20 שנה..מאיר מזרחי אמר לי יא מרוקאית..גם בגינה את רוצה מרוקו? והזמן עבר..ונצמדת ללבן..הכל לבן..
 
למעלה