אוטיזם

yonitbrk

New member
אוטיזם

היום בשעות אחהצ שודרה תוכנית בערוץ המדע על שיטה חדשה לתקשר עם וטיסטים והיא דרך הקלדה על מקלדת מחשב קטנה ונידת אולי מישהו שמע ויכול להרחיב את הנושא
 

Diana M

New member
לצערי לא שמעתי את התוכנית

אשמח מאוד אם תוכלי להרחיב יותר בנושא ואולי המשתתפים האחרים יוכלו להוסיף.
 

yonitbrk

New member
תגובה

ערב טוב דיאנה השיטה שעליה התבסה התכנית הראתה מן מכשיר ניד קטן עם מקלדת שעליה לוחצים החברה ולמעשה מקלידים את מה ברצונם לאמר ובסוף הקלדה יוצא פלט שעליו הרשימות של המקליד כאמא לשני אוטיסטים שמעתי על שיטה דומה לתקשור והיא ל לח מחיק שבו המטופל רושם את שברצונו לאמר וידוע לי שעובדים בשיטה זו עם חולי שיתוק מוחין והיא די מוצלחת האם על שיטה זו שמעת אשמח להצטרף לפורום ולהמשך ולהתכתב
 

Diana M

New member
yonitbrk ברוכה הבאה../images/Emo20.gif

על פי תאורך אכן נשמע שכוונתך לפלט קולי, דורון הרחיב בנושא ולא אחזור שוב על דבריו. יתכן ולפאני יצ שלנו יהיה מה להוסיף היות והיא עוסקת בפועל בתחום. ברוכה הבאה אלינו, שמחה שאת איתנו.
 

yonitbrk

New member
תשובה

דיאנה ערב טוב כאמא לתאומים אוטיסטים ועוד ילד עם בעיות קשב וריכוז שמחתי למצוא את הפורום הנהדר הזה ואשמח להמשיך ולהעזר ון לתרם מנסיוני
 

doroniz

New member
שיטה לתקשר

אולי את מתכוונת לסוג של פלט קולי?? אנחנו ניסינו להשתמש בפלט קולי פשוט בתחילת דרכנו עם עומר וזה לא כ"כ הצליח. מהר מאוד הפלט הפך למשחק ולא קידם את יכולת ההבנה ובטח לא יכולת הדיבור של המלאך שלנו. עברנו ל - PECS וזה היה סיפור הצלחה לא רגיל. זה עשה את ההתנעה בדיבור של עומר. היום עומר מדבר - לא חופשי, לא תמיד בהקשר הנכון אבל אפשר להבין אותו ואת רצונותיו. בהצלחה, דורון
 

yonitbrk

New member
תשובה

שלום דורון לצערי אין לי שמץ של מושג גם על מה מדובר בשיטה השניה שצינת אנחנו משפחה עם שלושה ילדים שנים מהם אוטיסטים כאשר אחד מצבו קל מאוד מתקשר מצויין ונמצא בגן שפתי והשני מדבר רק כשבא לו ורק אם הוא רוצה משהו הוא נמצא בגן טיפולי תקשורתי אמנם יש קצת שיפור אבל זה לא מספיק אשמח אם תפרט
 

doroniz

New member
PECS

זוהי שיטה שבה מוצגות לילד/ה תמונות עם או בלי כיתוב והוא חייב לבחור מתוך התמונות את מה שהוא/היא מעוניין בו (אכתוב בלשון זכר - למען הקלות). למשל, עומר רואה לפני השינה את אחת מקלטות בייבי איננשטיין (מכירה?). סרקתי את העטיפות שלהן, ניילנתי, הדבקתי סקוטש וקניתי שטיחון קטן. אחרי המקלחת הוא בא לסלון לראות TV ונשאל בקול רם: "עומר, מה אתה רוצה לראות?" במקום לענות, הוא היה צריך לבחור תמונה. כאשר בחר קלטת, הוא נענה בקול: "בחרת בייבי מוצארט" (שם הקלטת שבחר). בהתחלה זה היה די קשה, כי הוא רצה לבחור קלטת מערימת הקלטות (כך הוא נהג לפני PECS). אבל בהמשך התבנית היתה ברורה לו, ובשלב הבא הוא כבר התחיל להגות את שם הקלטת. כנסי לאתר שלהם - www.pecs.com בהצלחה, דורון. נ.ב. - נראה לי שראית פלט קולי משוכלל. נדמה לי שראיתי סרט דומה שעסק בטיפול בנפגעי שיתוק מוחין (CP).
 

yonitbrk

New member
תשובה

הי דורון שמחתי לקבל את תשובתך ורציתי לספר שבגן התקשורתי של טל הגננת עובדת בשיטה הנל אבל עם טל כבר הגענו לשלב שטל למד לבקש מיומתו ולעיתים אפילו במשפט שלם כגון אני רוצה עוגה וכדומה זהו בינתיים ושוב תודה
 

doroniz

New member
משפטים

כל הכבוד לטל - כך גם עומר התחיל להרכיב משפטים. היום אנחנו כבר מרכיבים משפטים ללא עזרת התמונות. המשפט "אני רוצה..." הוא כ"כ מגוון - על שולחן האוכל מונחים מספר בקבוקי משקה קל ועומר מושיט יד לאחד מהם ואומר (למשל) "מיץ כתום". אני דורש ממנו להשלים את המשפט - וזה עובד כי הוא יודע שרק אז יקבל את מבוקשו. לאחרונה הוספתי המילה "בבקשה" - קצת נימוס לא יזיק, למרות שאני לא בטוח שעומר מבין את משמעות המילה. בהצלחה, דורון.
 
לדורון שלום!

קראתי את הודעתך בנושא עבודתך עם בנך עומר, והתגובה שלי היא כזאת:נורא אהבתי את השיטה שבה אתה מניח את בקבוקי השתייה על השולחן, ואז עומר מצביע על אחד הבקבוקים, ואומר מה רצונו. זה נורא חשוב לתת לילד להתבטא, ולא משנה באיזו דרך, העיקר שהילד יגיד מה רצונו, כי כידוע לכולנו, גם אנשים שהם מוגבלים הם בני-אדם, וזכותם להתבטא. גם הוספת המילה "בבקשה" היא חשובה, כדי שעומר יידע שצריך להיות מנומסים ותרבותיים. אני מציעה לך לעשות בדיקה בנושא הבנת המילה "בבקשה" באמצעות עוד דברים שצריך להגיד עליהם "בבקשה" כמו במשפט הבא:"אני רוצה בבקשה לאכול עוף", ועוד משפטים מהסוג הזה. יכול להיות שאת הבדיקה הזו תצטרך לעשות בבית או במסגרת החינוכית שבה עומר לומד, בביה"ס או בגן בעזרת המורה/גננת. אתה יכול לבקש מהן שיבדקו זאת בעצמן, ואם התוצאה תהיה שעומר אינו מבין את משמעות המילה, אז הצוות בגן/ביה"ס יצטרך לעבוד על הנושא כך שלאט-לאט עומר יבין את משמעות המילה החשובה. בהזדמנות זו אני מאחלת לך בהצלחה עם עומר, ומאחלת שההישגים שלכם יהיו גדולים, ומקווה שהכישלונות שיהיו לא יהיו כואבים מדיי, ממני, ליאת.
 

doroniz

New member
משמעות למילים

ליאת שלום, עקבתי אחרי ההודעות שלך בפורום ואני מלא הערכה לפועלך. יישר כח!! מצד אחד נראה לי שעומר מבין את משמעות המילה "בבקשה" מפני שהוא משתמש בה בסיטואציות אחרות ובהקשר מתאים. מצד שני, הוא יכול להיתפס למילה הזאת (כמו לכל מילה אחרת שהכיר) ולרוץ בכל הבית ולצעוק אותה. הקטע הזה יכול לפעמים להוציא מהכלים, ולפעמים להצחיק עד כדי דמעות - אתמול בערב הוא התחיל לצעוק (משמחה) "כל הכבוד" ולהרים עצבע מאוגרפת (אגרוף עם בוהן כלפי מעלה). היו כאן גם סבא וסבתא ואנחנו פשוט נקרענו מצחוק, וככל שצחקנו יותר כך הוא המשיך להתלהב. מצ"ב תמונה של המלאך (=עומר) - להנאת כולם. דורון
 

נ ג ה 33

New member
איזה ילד מקסים!

מה קורה בסיצואציות של כעס או הערה מצדכם, ההורים? כיצד אז עומר מגיב?
 

Diana M

New member
דורון../images/Emo70.gif איזה ילד מדהים יש לך../images/Emo57.gif

איזה חיוך מתוק ושובבי , פשוט ילד מקסים. וחייבת להוסיף שתענוג לקורא את התאורים שלך לגביו.
 

doroniz

New member
תודה

נגה ודיאנה, תודה על המחמאות - עומר ילד חייכן בד"כ ויש לו את התיחכומים שלו. כאשר הוא לא מקבל את מבוקשו התגובות שלו הן קיצוניות - צעקות, בעיטות, ישיבה על הרצפה. הוא יודע שזה משגע אותנו - מניפולטור קטן. מצד שני - כאשר הוא במצב רוח טוב זה כ"כ כיף להיות איתו. הוא מחבק, מנשק, משתף פעולה, עונה לשאלות. כל זה הוא תוצאה של עבודה עם הרבה סבלנות ואינטואציה - למדנו הרבה (ואנחנו עדיין לומדים) מהצוותים החינוכיים והטיפוליים, וגם מהורים אחרים. עכשו אנחנו מחכים בדריכות לראות איך האח של עומר (בן 10 חודשים בעוד כמה ימים) יתפתח ואיך עומר יגיב אליו. בינתיים הדברים נראים טוב, אבל החששות עדיין קיימים (לגבי ההתפתחות). דורון.
 
לדורון שלום!

אני מודה לך מעומק הלב על הברכות והתשבוחות שלך על פעילותי בפורום המדהים הזה. יש לי נסיון של 18 שנים בתחום החינוך המיוחד, כי "למדתי" במסגרת כזו, וזו חוויה מדהימה. הוספתי מרכאות כי קשה לי להאמין שמכח החוק נאלצתי לעזוב את המסגרת הזו, אבל היום אני מרגישה קרובה לנושא זה, וכך ארגיש תמיד. ראיתי את התמונה של עומר, והוא באמת מקסים. זהו בינתיים, ליאת.
 
לדיאנה וכולם!

יש לי מה להוסיף בקשר לפלט הקולי, אז ככה:הפלט הקולי, זוהי המצאה מדהימה שמטרתה לעזור לילד לתקשר, ולהביע את רצונו, ממש כמו בני-אדם שמדברים, ראיתי את זה אצל חבר שלי, [למדנו יחד בחממה]. והוא הסתדר עם זה מצויין. השיטה הולכת כך:מקליטים לילד/ה בקול של אישה/גבר מילים מרכזיות שמשמשות את הילד בחיי היום היום, הילד לוחץ על כפתור המילה, ואז נשמעת ההקלטה שמלווה בד"כ גם בציור ובמלל שבאים בצורת מדבקה שמודבקת על הכפתור. כך הילד יוצר משפטים שלמים שבהם הוא מספר על מה שקורה איתו, מה לא בסדר, או סתם חוויות. ראיתי את זה, וזה פשוט מדהים. לא יכולתי להתאפק, והייתי חייבת להגיד משהו בעניין. זה מכשיר גדול, שמורכב על שולחן כיסא הגלגלים. אני יודעת שיש לתחום התקשורת הזה שם:תקשורת תומכת וחליפית, [אם אני לא טועה], אשמח לקבל תיקונים, במידה ויש טעות. מעניין אותי לדעת מי הגאון שחשב על המצאה כזו העוזרת לכל-כך הרבה אנשים, וילדים. אז זהו בינתיים, ליאת.
 
למעלה