הכביש שהיה, כך היה....
אז כך...
מה שהיה כך היה...
עד החצי הראשון של שנות ה-90, לא היה שם כלום. חולות, כמו שכתבו לפניי..
בתחילת שנות ה-90 (סביבות 1992-1993) סללו דרך עוקפת ראשון לציון, מה שהיום הינו קטע בין מחלף חולות למחלף קוממיות. הדרך יצאה מכביש 4, נפגשה (ברמזור) עם רחוב משה דיין בראשון לציון (רחוב שאגב הוביל כבר אז לחוף הים, לבסיס צבאי ולשכונה קטנטה בשם פואבלו אספניול).. לאחר מפגש זה, הדרך המשיכה עד רמזור הבא, במפגש עם רחוב קוממיות. שם הדרך הסתיימה (צומת T), הלאה היו רק חולות..
החולות האלה נמשכו כ-1.5 ק"מ עד רחוב יוספטל... הקטע הזה (קוממיות-יוספטל) היה חסר מאוד במשך שנים רבות ואליו אחזור מאוחר יותר...
במקביל, באותן השנים סללו את אותה הדרך ממפגש עם רחוב יוספטל (רמזור, צומת T), דרך מפגש עם רחוב דב הוז (רמזור), עד המפגש עם רחוב הלוחמים (רמזור דאז, כיום מחלף וולפסון). מכאן הדרך התפצלה - ישר לתל-אביב, דרך רחוב הנריך היינה, או ימינה לרחוב הלוחמים, מי שפנה ימינה לרחוב הלוחמים: מספר רמזורים ישר ואז פונים שמאלה ברמזור קטנצ'יק שמוביל לכביש שמוביל לכיוון צומת חולון (כיום זהו כביש האיילון). באזור צומת חולון היו מגיעים לצומת T במפגש עם רחוב קוגל (שמאלה לכיוון צומת חולון, ימינה - לחולון עצמה, הרמזור הזה קיים גם היום, קצת קצת לפני צומת חולון). זה היה סיומו של הכביש, משם היו ממשיכים בדרכים שהיו קיימות אז, להגיע מרחוב קוגל של חולון לכיוון תל-אביב...
מה שתיארתי היה בשני הכיוונים, כשבכיוון השני (מצפון לדרום), ההבדל היחיד היה באזור מחלף וולפסון דהיום, הכביש שהיה מגיע מאזור צומת חולון היה מגיע לצומת T במפגש עם רחוב הנריך היינה, שם היה צריך לפנות שמאלה כדי להמשיך בנסיעה לכיוון דרום (הקטע הזה קיים גם היום, מיד לאחר המנהרה).
מה לא היה באותן שנים ? באזור בית חולים וולפסון לא היו אז מגרשי אימונים של הפועל תל-אביב, המקום היה סתם חולות...
לא הייתה מנהרה שקיימת היום לנוסעים לכיוון דרום. כיום גם עוברת רכבת באמצע הכביש, כל זה לא היה - כל הרצועה האמצעית ממחלף חולות ועד צומת חולון הייתה חולות בלבד. לא היו אז אף גשר לאורך הדרך, הכל היה רמזורים, כך שרכבים היו צריכים לנסוע-לעצור-לנסוע-לעצור...
הקטע המעניין לגבי הכביש הזה הוא הקטע בין רמזור קוממיות לרמזור יוספטל (הקטע שהזכרתי למעלה). הקטע הזה נסלל רק איזה 7 שנים לאחר סלילתו של כל הכביש (לא זוכר במדוייק את התאריך, אבל זה היה בסביבות 1999). אני לא יודע מה הסיבה הרשמית, אבל אז דובר על התנגדות התושבים, שלא רצו כביש מרכזי סמוך לביתם... מה שזה יצר זה שמי שרצה לנסוע מאשדוד או ראשון לציון לתל-אביב דרך הכביש הזה, היה מגיע לרמזור קוממיות, פונה או שמאלה לכיוון בת-ים, או ימינה לכיוון חולון, נוסע דרך רחובות פנימיים בשתי הערים האלה וחוזר בחזרה לכביש ברמזור יוספטל.
פקקים היו כבר מתחילתו של הכביש והם לא שונים בהרבה ממה שיש כיום, אלא שאז, בגלל (או תודות) לאי-קיומו של קטע קוממיות-יוספטל, כל מי שנוסע בכביש היה צריך להיכנס לרחובות פנימיים של בת-ים או חולון וכתוצאה רב הנהגים הכירו את כל הרחובות בסביבה וכמובן רבים ידעו לעקוף את הפקקים של יוספטל-וולפסון (מה שמין הסתם, לחלוטין סתם את הרחובות הפנימיים של הערים הללו)...
אז הנה, כך הייתה הדרך שהייתה