לא, אני לא!
התיאורים של הודו כמקוטבת דתית מתחיל בגאזיטרים הבריטים ולא אצל ההודים. גם בין האליטות לא תמצא מאבקים בין דתיים על רקע אידיאולוגי (כמו שחוקרים רבים טוענים שכמעט אף מאבק בעולם במאה העשרים לא היה על רקע אידיאולוגי אלא על תועלתנות מטריאלית בלבד, והדת מגויסת לקיטוב וייצירת בסיס תמיכה, ולא מהווה גורם למאבק). בהודו עיקר הקיטוב הבין-ג'אטאית והבין ווארנאית כמו גם הבין-דתית) החל בסקרים הבריטיים שדרשו לברר לאיזה דת שייך אדם ומשפחה, שאלה שדרשה מהאדם לברר זאת עם עצמו. דבר זה קיבע מעמדות ודתות ועצר סנקרטיזציה שהייתה נפוצה עד אז. אפילו ייסוד פקיסטן על ידי הודי חילוני עם חינוך בריטי, מבומביי, שבמקרה כבן למשפחה מוסלמית ומאבקי כוח עם הפנדיט ג'הארלל וכישלון בבחירות בשנות השלושים בחר באסטרטגיה של יצירה יש-מאין של "הלאום המוסלמי" מתוך כוונה להגדיל את כוחו במרכז, היא יצירה בחזקת "קהיליות מדומיינות" אנדרסוניות, ולא משיקולים דתיים כלל.
אשמח אם תגיע פעם לאחת ההרצאות שלי בנושא, אולם באמת לא כל המרצים על הודו מבינים באמת את תהליך הקיטוב הזה, ומניחים שמאז ומעולם העולם בנוי על קיטובים דתיים ולא על אינטרסים חמריים גרידא.
ראה את המאבק בין השיעים מאזרבייג'ן והנוצרים הארמניים על נאגורנו-קרבאך ובדוק מדוע אירן השיעית תמכה בנוצרים ולא באחיהם השיעים.
בעיית הזהות ההודית מורכבת כמו בארצות אחרות, כשישנה זהות אזרחית, זהות אתנית, זהות תרבותית, זהות לוקאלית, זהות ג'אטאית ווארנאית ועוד.
שיחי האזרחות בהודו נפרדים לשיחי אזרחות רפובליקני, ליברלי, אתנו-לאומי, גאנדיאני-לא ממלכתי ועוד. השאלה "מיהו הודי" מורכבת לא פחות ואולי יותר מהשאלה מיהו ישראלי, ונושא הדת הוא רק מרכיב זהות אחד מני רבים בזהות ההודית הכללית, ולכן מרכיב שולי למדיי מכלל המרכיבים היוצרים את ההודיות בכללה.