אומץ, חזון, אקולוגיה ותחבורה

dharmax

New member
אומץ, חזון, אקולוגיה ותחבורה

הנה משהו שבטח עדיין לא ראיתם בפורום הזה... תנו לי ואספר לכם בקצרה מה אני חושב: 1. רעננה הפכה למזוהמת בערך כמו תל-אביב. ואני מדבר ספציפית על זיהום האויר. 2. זיהום אויר הוא מחלה של כל התרבות שלנו, כמעט, וישראל, כידוע, במקום טוב בתחתית הטבלה מבחינת התפקוד שלה ביחס לשיקולים אקולוגיים. 3. רעננה, בכמה תת-תחומים בנושא של אקולוגיה, דווקא מתקדמת למדי יחסית לערי ישראל. 4. ישנה אפשרות קלה *יחסית* להפוך את רעננה לפורצת דרך *עולמית* בנושא של תחבורה נקיה. ההדגשה של המילה "יחסית" היא חשובה, כי כמו בכל חלוציות, לא מדובר במשהו קל, אך המבנה הקיים של כבישי רעננה, למשל, ועוד כמה גורמים, מקלים ומפשטים את הבעיה במיוחד. 5. בכל מקרה, מדובר במשהו מאוד נכון וכדאי. 6. זה כרוך בדברים קשים, כמו איסור כמעט מוחלט על כניסה של כלי רכב פרטיים, איסור כמעט מוחלט של כניסת כלי רכב מונעי בנזין (שני הללו - למעט מקרי חירום, הובלות וכו'); הקמת מערך כלי רכב ציבוריים תוך-עירוניים יעילים ונקיים לחלוטין (פחות קשה משנדמה) ומערך תמיכה טכנית ותפעולית בהם... ובדברים פחות קשים, כגון הקמת מערך כלי רכב להשכרה לנסיעות מחוץ לעיר (להשלמה של מערך התחבורה הבין עירוני המוגבל, לנסיעות נופש וכו' וכו') הקמת מערך של מכירת כלי הרכב הנוכחיים של התושבים (אחרת זה פשוט לא יוכל לקרות....) 7. הקושי הוא לא טכני, לא כלכלי, לא הנדסי, ולא כלום.... אלו הם היבטים קלים מאוד יחסית. הקושי הוא רק האגו של האנשים, שיתקשו לוותר על הרחבת-האגו שנקראת רכב פרטי יוקרתי. ואגו....אגו זה דבר מסריח, כידוע :) אבל מה היתרונות, חוץ מתוית "ירוק" וכו'? האם הם יעשו את המאמץ, את הויתור לכדאיים? הבה נראה: א. הדברים המובנים: שקט ואויר נקי, כמו בכפר, שגוררים שלווה, בריאות ואיכות חיים שתושבי ערי הארץ רק חולמים עליהם; ב. יוקרה מהסוג הטוב ביותר - דוגמא ומודל לחיקוי, מהסוג שמתקן-תרבויות. מקום בהסטוריה ה ע ו ל מ י ת! ג. המוןןןן שטח שפשוט מתפנה! (מקומות חניה, ואחוז נכבד מהרחובות). אפשר לנצל את השטחים המתפנים לדברים טובים, יפים, מועילים... ד. יופי, ארכיטקטורה, אסתטיקה אורבנית ייחודית ה. חסכון בתשתיות לכבישים (התנועה תקטן לאין שיעור, אין צורך ברמזורים, וכמעט שלא בשילוט) ו. צימצום תאונות דרכים, כולל אלו שהן פשוט פגיעה ברכוש ח. צמצום בהוצאות התושבים על תחבורה, כמובן. זה כולל עלות ישירה של אחזקת רכב וכן עלויות עקיפות, וכן הנושא ה"חביב" של מקומות חניה... צריך קצת דמיון...צריך קצת אומץ בשביל להצביע בעד, אין ספק. אני מוכן בשניה לוותר על מכוניתי החביבה (האמת? אפילו להקריב אותה ללא כל תמורה בעד כזה חזון, ואינני עשיר, וזו אינה מכונית זולה...) יש לי תוכנית מעשית, שלדית אמנם, אבל שמראה שאפשר גם אפשר לעשות את הדברים האלה...טיפת אומץ, פתיחות, מעוף... וננסוק אל על, אל האלף השלישי על כנפי נשרים אדירים... מי בעד???? :)
 
בסדר, אני יכול ללכת 300-400 מטר מהבית לתחנה

(כל תחנה שהיא) אבל מה עם אנשים זקנים ומה במקרה של קניה גדולה בסופר? ומה קורה אם מישהו שובר את הרגל ולא יכול להתנייד רגלית ? סתם מעלה מצבים שלא חשבת עליהם.
 

dharmax

New member
תודה :)

אני דווקא שמח שלא קראת לגמרי בעיון את הודעתי, כי אז היא היתה נשארת בודדת וגלמודה
אז: א. בתשובה ישירה לשאלתך: התייחסתי בסוגריים למקרים הללו כבר בהודעה המקורית ("למעט מקרי חירום, צורך בהובלה וכו'...) ב. אני רק עוד ארחיב, שאני מדבר על איסור גורף של כל כלי רכב פרטיים מסוג של מכונית וכו'. גם במקרים הנ"ל. המקרים הנ"ל יטופלו על ידי שירות נסיעות מיוחד לדברים אלו, ועל ידי כלי רכב נקיים (למעט, למשל, אמבולנס וכו', אם אין אמבולנס נקי זמין). ג. לא יהיה צורך ללכת מאות מטרים לתחנה בשום אופן. חמישים עד מאה מטרים יספיקו לדעתי. ברכות ותודה על ההתייחסות!
 

sidharta

New member
מסכימה ועם זאת...

אני חושבת שעל מנת שהצעתך תעבוד, צריכים להתקיים התנאים הבאים: איסור נהיגה במכוניות פרטיות, מן הסתם יהפוך את הנסיעה בתחבורה ציבורית לאטרקטיבית יותר. מחיר סביר, וזמינות סבירה של קוים- וכאן יש תלות הדדית- אם יש יותר נוסעים, ניתן להוריד מחיר לנוסע ולהוסיף תחנות, ואם המחיר זול יותר ויש יותר תחנות, אזי יהיו יותר נוסעים בתחבורה הציבורית. עם זאת, יכולות להיות מספר בעיות -מה לגבי מכוניות שצריכות לעבור דרך העיר, למשל מכפר סבא להרצליה? -מה לגבי מי שמגיע מחוץ לעיר אל תוכה? צעדים כאלו דורשים הקמת מגרש חניה ענק מחוץ לעיר, שממנו צריכה לצאת תחבורה ציבורית סדירה. כמו כן, השינוי לא יכול להיות רק ברעננה, אלא הוא צריך לעבוד בשיתוף עם פתרונות תחבורה ציבורית *יעילה* אל מחוץ לעיר. תושב רעננה שהיום נוהג במכוניתו לתל אביב, לא יסכים כל כך בקלות לוותר על הזמן שהוא חוסך בנסיעה במכונית, לעומת אוטובוסים. אמנם, תחבורה ציבורית *יעילה* בתוך העיר, תוביל אותו במהירות אל מחוץ לרעננה, אבל אז מחוץ לה, הוא עדיין יאלץ לחכות בין עשרים דקות לארבעים דקות לאוטובוס שייקח לו שעה ומעלה להגיע למרכז תל אביב... עם זאת, אני חושבת שמזעור השימוש בתחבורה פרטית, והפיכת השימוש בתחבורה ציבורית נקייה לכדאי יותר, תהפוך את איכות החיים ברעננה לטובה יותר בהרבה. צריך רק לחשוב איך עושים זאת בחכמה, ואיך גורמים לנציגי הציבור להשקיע את כספי הציבור בחכמה, כאשר מדובר בהשקעה שהשלכותיה הן מעבר לזמן הקדנציה שלהם.... בהצלחה סיד
 

dharmax

New member
->

כל מה שקראת לו "בעיות" הן לא בעיות, אלא אתגרים ושאלות :) ...טובות, אני חייב לציין... תשובותי: א. לגבי מי שמשתמש ברעננה כ"מעבר" מהרצליה לכ"ס וכו' - אני דווקא רואה בחיוב את זה שהוא לא יוכל לעשות זאת יותר... זה טוב לרעננים, וזה טוב בעקיפין גם משום שזה "יעודד" את הערים השכנות להצטרף ל..."מהפיכה"... ב. הצורך במגרש חניה חיצוני - נכון. ג. לגבי הקוים וכו' - אני דווקא חושב על מתכונת שונה מאוטובוסים של ימנו, משהו שדומה יותר ל"טראם" האירופאי וכו'. ברעננה זה קל במיוחד, מסיבות של "גאומטריה"... קצת דמיון ומוצאים איך ה"קוים" יכולים להיות, כך שזה יהיה יעיל, נוח ופשוט מאוד. ד. אף אחד לא שם לב שדילגתי על אות, בהודעה המקורית? :) ברכות
 
על מה אתה מדבר?

נראה לך שיש סיכוי קל שבקלים שמה שאתה מציע יהיה ריאלי? אני די בהלם מהתגובות של השניים שהגיבו לך. אין סיכוי שאנשים שעובדים מחוץ לעיר או אנשים שהם בעלי משפחה יסכימו לוותר על הרכב הפרטי שלהם.
 
בלי לקרוא את הכתבה (כי אין לי זמן כרגע)

אני אומר לך, שהסיבה שאין סיכוי שזה יעבוד ברעננה היא בדיוק שרעננה היא לא כמו פאריס, או תל אביב לצורך העניין. רק במקום שבו לא צריך הרבה זמן ומרחק כדי להגיע לעבודה יש מה לדבר על פרויקט כזה.
 

sidharta

New member
אני לא מסכימה

אני חושבת שאם תהיה תחבורה ציבורית *יעילה* עד הרכבת, למשל, אז זה יהיה הרבה יותר נוח מלנסוע לתל אביב בפקקים עם רכב, למצוא חניה במחיר מופקע וגם לבזבז דלק של מכונית שלמה עבור נוסע יחיד. אני חושבת שבעקרון בערים צריך להיות מינימום של שימוש ברכב פרטי. ייתכן וזה יותר מתאים לעיר גדולה כמו תל אביב, בה יש הצדקה כלכלית להקמה של מערך כזה בגלל כמות הנוסעים בו. אבל באופן כללי- שילוב של תחבורה ציבורית יעילה ונקייה בתור העיר, *עם קישורים ישירים ויעילים* לתחבורה בין עירונית- הוא הגיוני הרבה יותר מהחזקה של רכב פרטי, בעיניי.
 
הבעיות:

א. מה לעשות שצריך להגיע מעיר לעיר ואי אפשר רק לנסוע בתוך העיר. כדי להשתמש ברכבת צריך שתהיה כזו ברעננה, לנסוע להרצליה או כפר סבא בשביל לתפוס רכבת לתל אביב זה לא יעיל ולא פתרון בשום צורה. ב. מה נעשה עם משפחות? ילדים שצריכים להגיע לגן, לבי"ס ולפסטיגל? טיולי ג'יפים בשבתות? ג. המשך של ב' - רוב האנשים הם חומרניים. המכונית זה סמל הסטטוס שלהם.
 

dharmax

New member
->

הבעיה היחידה שאני רואה כאן, זה קושי בהבנת הנקרא, המשולבת בחוסר מעוף וצרות מוחין. בדיוק התכונות שהופכים את העולם הזה למה שהוא, וביחוד את העם הזה למה שהוא. ברכות ואיחולי צמיחה (עוד מעט ט"ו בשבט...)
 

dharmax

New member
עוזי כהן

אני חושב, שלעוזי כהן היה אומץ לעשות את מה שאישים אחרים בפוליטיקה המוניציפלית לעיתים רחוקות מעיזים לעשות. הוא הרחיק לראות ולעשות מעבר למה שפופולריזם פוליטי טיפוסי מכתיב. עם מותו של האיש היקר הזה, גם מת הסיכוי שמיזם מהפכני שכזה, כמו שהצגתי, יראה אור. אני מאחל לו לידה חדשה מבורכת שבוע טוב
 
למעלה