אומרים שישעיהו היה גבר גבר

אסף4יי

New member
אומרים שישעיהו היה גבר גבר ../images/Emo150.gif

השאלה היא האם מתכוונים לזה בצורה מילולית ? האם באמת ישעיהו היה גבר ועוד גבר, קרי מספר גברים שונים או שמה היה דמות אחת ?
 

פלגיה

New member
ומה הוא השאיר לישעיהו השלישי?

אין לי בעיה עם כמה אנשים ששמם ישעיהו, גם לא עם זה שיש כמה נביאים ששמם ישעיהו. הבעיה שלי היא התכלית של פירוק הספר לכמה נביאים שונים בכמה תקופות שונות. מטרת החלוקה הזאת - לומר שאין נבואה, ולכן לא יתכן למשל שאדם שניבא בתקופת המלך אחז יתנבא על כורש. למטרה הזאת אני מתנגדת.
 

masorti

New member
גם אני רואה זאת כמוך, אבל...

בעקבות הדיונים בפורום עיינתי בפרקי ישעיהו החשודים כ"ישעיהו השני". הצרה היא שבניגוד לספר דניאל שבו תיאור התקופה ההלניסטית מתואר כנבואה לעתיד (ואז אפשר להתווכח האם זה זיוף בדיעבד או נבואת אמת), תיאורי ישעיהו השני אינם מופיעים כנבואה. שימי לב לשתי דוגמאות: "כֹּה אָמַר ה' גֹּאַלְכֶם, קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל: לְמַעַנְכֶם שִׁלַּחְתִּי בָבֶלָה, וְהוֹרַדְתִּי בָרִיחִים כֻּלָּם, וְכַשְׂדִּים, בָּאֳנִיּוֹת רִנָּתָם." (מ"ג, י"ד) "כֹּה אָמַר ה' לִמְשִׁיחוֹ לְכוֹרֶשׁ אֲשֶׁר-הֶחֱזַקְתִּי בִימִינוֹ..." (מ"ד, א') העיסוק בבבלים (/כשדים) מוצג כפעולה שכבר קרתה בעת הנבואה, וכנ"ל לגבי החזקת האל ביד כורש. מכאן יוצא שהנביא חייב היה לנבא לפחות בימי כורש. יש בעיה של זמנים לנבא בימי אחז (כשבבל היא ממלכה זניחה הכפופה לאשור, וכורש מצוי בערפילי העתיד) ולומר "לכורש אשר החזקתי בימינו".
 

פלגיה

New member
אני צריכה לחשוב על זה

ובאמת אין לי בעיה עם שיהוי ישעיהו עם כמה וכמה נביאים בתקופות שונות. זה לא יהיה המקרה היחיד של "שושלת נביאים" שהם בני אותו שם ונבואותיהם משתרבבות אלה לתוך אלה. הבעיה מתחילה כשחותכים ואומרים - פרק כך וכך - מחציתו הראשונה היא ישעיהו הראשון, מחציתו השניה ישעיהו השני, ובאמצע יש אי אילו פסוקים שאותם הכניסו עורכיו העלומים של הספר.
 
למעלה