הנה רעיון אחד
הכל מתנת חינם הרב ארז משה דורון עם דרכים בעבודת הלב מתוך פרשת השבוע
משה איש האלוקים, האדם הכי גדול בעולם. אין דרגה שלא הגיע אליה, אין מעלה שלא קנה אותה, זכה למסירות נפש שאין למעלה ממנה, עניו בתכלית הענווה, מתפלל שלא היה כמוהו, עלה לשמיים, נלחם עם מלאכים, לימד תורה לכל עם ישראל, כל זכות של מיליוני יהודים עד סוף כל הדורות מתחילה בו ותלויה בו. ממליץ טוב על ישראל, מסיר מעליהם כל מוות ודין רע, מבטל גזרות רעות, הוא גוזר והקדוש ברוך הוא קיים.
כעת, בימיו האחרונים, הוא מבקש לראות ברכה בעמלו, להיכנס עם עמו האהוב לארץ המובטחת, לראות בנחמתם. למי זה יותר מגיע בדין וביושר יותר מאשר אשר לו?
אבל כשמשה מבקש, הוא לא מזכיר את מעלותיו. הוא לא אומר "מגיע לי", הוא פשוט מבקש רחמים, מתנת חינם, כמו מי שלא עשה דבר מעולם, כמו מי שאין לו שום זכות וממילא אין לו שום טענה ושום תביעה.
אם יענה בסירוב הוא לא יתפלא. אם יענה בחיוב הוא יכיר טובה לנצח נצחים על חסד חינם.
ואם משה כך, אנחנו על אחת כמה וכמה. וכך נפסק למעשה בשולחן ערוך: "אל יחשוב: ראוי הוא שיעשה הקדוש ברוך הוא בקשתי, כיון שכיוונתי בתפילתי. כי אדרבא זה מזכיר עוונותיו של אדם, שעל ידי כך מפשפשין במעשיו לומר בטוח הוא בזכויותיו. אלא יחשוב שיעשה הקדוש ברוך הוא בחסדו, ויאמר בליבו: מי אני, דל ונבזה, בא לבקש מאת מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, אם לא מרוב חסדיו שהוא מתנהג בהם עם בריותיו" (שולחן ערוך אורח חיים סימן צ"ח סעיף ה')
לפעמים אדם מתייאש מתפילה כי הוא חושב שהוא לא ראוי. והאמת הפשוטה היא, שאיש לא ראוי ולעולם גם לא יהיה ראוי. תפילה בכלל לא קשורה ל"ראוי" או "לא ראוי", תפילה היא בקשת רחמים ותחנונים בחסד חינם. ואם אני מבין את זה, אני לא אתייאש לעולם ואמשיך לבקש עד שאעורר את רחמיו. ואם תפילתי תקבל, אני לא אעלה על דעתי להתייהר ולחשוב, שהיא התקבלה בזכות מעשי הטובים או ריבוי תפילותיי.
רבי נחמן מלמד שתפילתנו משולה לחרב , אבל עם חרב צריך לדעת איך להילחם. "ומי שזכה לחרב הזה, צריך לידע איך ללחום עם החרב, שלא יטה אותה לימין או לשמאל" (ליקוטי מוהר"ן תורה ב' סעיף ג')
עם החרב הזאת אפשר לנצח את כל השונאים.
עם החרב הזאת אפשר להשיג את כל השפע.
עלינו להרבות בתפילה ותחנונים עד שתבוא הישועה. לא משום שאנו ראויים, אלא משום שאנו בניו ומצפים לחסדו ומתנת חינם שלו.
לעולם לא אומר "מגיע לי". אני פשוט מבקש רחמים, מתנת חינם, כמו מי שלא עשה דבר מעולם, כמו מי שאין לו שום זכות וממילא אין לי שום טענה ושום תביעה.
אם אענה בסירוב אני לא אתפלא. מעולם לא חשבתי שאני ראוי.
אבל אם אענה בחיוב אני אכיר טובה לנצח. הכל חסד חינם.