קצת סדר בבלגאן.
נהוג "לסדר" את האופרות של ורדי ל3 תקופות. האופרה הראשונה שלו, "רוצ'סטר", אבדה לצערינו הרב, כך שהאופרה הראשונה הרשמית היא "אוברטו". מ"אוברטו" בשנת 1839 ועד "מקבת" זוהי התקופה הראשונה. ב1851 מתחילה התקופה השנייה עם "ריגולטו", והיא נחשבת בעיני הרוב לתקופה הפורה ביותר שבה גם נכתבו כל ה"להיטים" שלו כגון לה טרויאטה, איל טרובטורה, סימון בוקנגרה, נשף המסיכות, דון קרלו וכו'. התקופה הזאת נגמרת עם "אאידה" בשנת 1872. ורדי קיבל את ההזמנה להלחין את "אאידה" לכבוד פתיחת בית האופרה בקהיר. תחילה הוא לא התייחס להצעה ברצינות ודחה אותה. המזמינים ניסו להציע את הפרוייקט לגונו ואז לואגנר, אך גם הם סירבו, ובסופו של דבר הם חזרו לורדי והצליחו לשכנע אותו. ביחד עם הליבריטן גיסלנצוני הם יצרו את אחד הלהיטים הגדולים ביותר של עולם האופרה. בעייני רבים, "אאידה" נחשבת להיות ה-אופרה. וגם לי הייתה תקופה מסויימת שבה הייתי סבור שאין דבר טוב יותר מאאידה בכל עולם האופרה. אך דעתי השתנתה מאז רבות. (משעשע לציין שורדי עצמו לא נכח בבכורה של אאידה בקהיר בגלל שהוא פחד להפליג בים (-: ). לדעתי האישית, התקופה הגאונית ביותר של ורדי מתחילה אחרי אאידה. בתקופה הזאת הוא מלחין את רבעיית המיתרים במי מינור, את "המנון האומות" (סצנה לטנור, מקהלה מעורבת ותזמורת), והכי חשוב - הרקויאום לזכרו של מנצוני, שבעיני נחשב לשיא השיאים לא רק של ורדי אלה של עולם הבל קנטו כולו. (במיוחד תפקיד הסופרן. מעניין לציין שאת התפקיד של "אאידה" ואת תפקיד הסופרן ברקויאום ורדי לכתב למאהבת שלו, טרזה שולץ, שאותה הוא לא הסתיר מאשתו השנייה, ג'וזפינה סטרפוני, כלל וכלל. והשנייה ניצלה בידי ורדי עצמו מניסיון התאבדות בעקבות הקשר של ורדי עם המאהבת.) התקופה השלישית מתחילה, אחרי 15 שלא הוציא תחת ידו אף אופרה, ב 5 לפברואר 1887. באותו ערב הוא הנחית על עולם האופרה האיטלקית את הפצצה הכי גדולה שלו: "אותלו". לדעתי האישית זהו השיא התאטרלי-מוזיקלי של ורדי בכל שנות הקריירה שלו (אחרי הרקויאום). ורדי הקדיש זמן ניכר מ15 שנות ההפסקה שלו מהאופרה ללמידת טכנולוגיית ההלחנה הגרמנית, שנחשבה באותם ימים למובילה ביותר. ובצדק. כך שמה שאנחנו קיבלנו באותלו זה אופרה עם מרקם, אופי, ומנטליות איטלקית אמיתית שעשויה בטכנולוגיה גרמנית. שילוב שהביא לתוצאה מדהימה ביותר. התקופה הזו היא הכי קצרה, וכוללת רק שתי אופרות. השנייה, פלסטף, היא האופרה הקומית היחידה שכתב מאז 1840, בתחילת הקיירה שלו - "מלך ליום אחד". לדעתי זה מאד מעניין,מרתק ונפלא שורדי, אחרי שכל ימי חייו התעסק באופרות שלו בתככים פוליטים, בגידות ומוות, מסיים את הקריירה שלו עם נימה אופטימית ומשעשעת כמו קומדייה שייקספירית. אמנם, יש שמועות שאחרי פסלטף ורדי התחיל להלחין עוד טרגדיה שייקספירית - "המלך ליר", אך אותה לעולם לא סיים והעביר את המטלה לפייטרו מסקני הצעיר. אך אלו הן רק שמועות. לדעתי יש מספר יצירות של ורדי שחובה להכיר כדי להבין את ההתפתחות שלו בתור מלחין. קודם כל - נבוקו. נבוקו היא אופרה שהמקוריות והייחודיות של ורדי עדיין לא ניכרת בה והיא מולחנת תחת השפעה גדולה מאד מסגנונם של בליני ודוניצטי. (יש אפילו כמה ציטוטים מלוצ'יה במקהלה). אם כי, כבר בנבוקו אפשר להרגיש את גודל הכישרון שלו. לאחר מכן, בתור התחלה, אני מציע לעבור ל"חיבור" בין שתי התקופות - הראשונה והשנייה, ולשמוע את "מקבת", המסיימת את התקופה הראשונה, ואת "ריגולטו", המתחילה את השנייה. במקבת וריגולטו ורדי מצליח בפעם הראשונה באמת להתנתק מהסגנון ההולך ומתיישן של דוניצטי ובליני ומוציא לאור את המקוריות שלו. בתקופה השנייה אין אף אופרה שאני יכול להגיד עליה - אל תשמעו אותה. הן כולן יפהפיות מעצם היותן מאת המלחין הפורה ביותר של האופרה האיטלקית באותה תקופה. אבל אם לנסות ולהתמדק, אני הייתי הולך על "איל טרובטורה", "דון קרלו", ו"אאידה". וכל מה שבא לאחר מכן - פשוט חובה

ENJOY