MetalRulez15
New member
אוקיי...
היום כמה חברים התארחו אצלי, ובינהם חבר של חבר, שמתעניין בפילוסופיה. ישבנו לנו בגינתי הצנועה(המטופחת במסירות על ידי
), וחשבתי לעצמי, מה יכול להיות נחמד יותר מוויכוח תיאולוגי, כשההורים שלך אוסרים עליך לצאת ממניעים תיאולגיים(סיפור ארוך)?. אז התחלנו את הויכוח הידוע, יש\אין וכו'.. בשלב מסויים, הצטרף אותו החבר והביא כמה טיעונים מעניינים. הטיעונים הנ"ל, בנוגע לקיומו של "כוח עליון וכל יכול"-לצורך הנוחות נקרא לו "אלוהים", למרות שקיומו של אותו "אלוהים" לא מוכיח כלום לגבי שום דת, די נחמדים, ובהחלט גרמו לי לחשוב(הייתי צריך להתרכז בדברים אחרים בשעה האחרונה.. אבל התעסקתי דווקא בהם
). אני די בטוח שרובכם שמעתם את רובם אם לא כולם, אבל בכל זאת... לא יצא לי לראות ויכוח בעניין, ומכיוון שדתיי הפורום לא יהיו פה מסיבות מובנות כל השבת(כן, אני מחלל שבת בסתר, אל תגלו לאף אחד שרשמתי את ההודעה הזאת
), זאת תהייה דרך נחמדה להעביר את הזמן.. לא?
הטיעון הראשון, של אחד בשם אנסלם(אני חושב שזה שמו... ונקווה שאצליח להסביר את הטיעון איכשהו): על פי ההגדרה, אלוהים גדול יותר מכל דבר שיכול להיתפס(בהכרה). אלוהים מתקיים בתודעה של אנשים מסויימים, והם מדמיינים אותו כדבר הכי גדול שיכול להתקיים. אבל מכיוון שלפי הגדרתו אלוהים הוא הדבר הגדול ביותר שיכול להיתפס, אם אלוהים היה קיים רק בדמיון, היינו יכולים לתפוס משהו גדול ממנו-אלוהים הקיים גם בדמיון וגם במציאות-מכאן, שאלוהים חייב, על פי הגדרתו להיות קיים גם במציאות, כדי לא לסתור את צם הגדרתו(לא הלך משהו... מקווה שהבנתם
). הטיעון השני הוא די דומה, של דקארט-שאלוהים, ע"פ הגדרתו הוא מושלם וכולל את כל התכונות, מכאן שהוא כולל גם את תכונת ה"קיום"-ואם הוא לא היה קיים, הוא היה סותר את עצם הגדרתו. והטיעון השלישי, היא שכל הדברים הטבעיים תלויים בדבר אחר כלשהוא, ולכן חייב להיות קיים דבר אחד עצמאי שלא תלוי בכלום-והוא ה"אלוהים", ישות "על טבעית" משום שהנחת המוצא היא שכל דבר טעבי תלוי בדבר אחר. התווכחנו ממש מעט על הדיונים, אך כמעט כל אורחי עזבו(למעט חברתי) אחרי כ-5 דק' מרגע הצגת הטיעונים, לכן לא ממש התווכחנו עליהם. במשך השעה האחרונה, בין היתר ניסיתי לחשוב על כמה תשובות, ואלו התשובות שאליהן הגעתי... בקשר לטיעון של אנסלם-אני טוען שאם אלוהים הוא אינסופי בדמיון של אדם מסויים, אז הוא עונה להגדרתו, של "לא יכול להיות דבר נתפס גדול יותר", מכיוון שאינסוף(בדמיון) ועוד אינסוף(במציאות) שווה לאינסוף. בקשר לטיעון של דקארט-אם הוא כולל את כל התכונות, אז הוא חייב לכלול גם תכונות סותרות, כמו חכם וטיפש, קיים ולא קיים, מכאן שהעניין בלתי אפשרי. ולא בטוח בכלל ש"קיום" זאת תכונה, אבל אני עוד צריך לחשוב על זה. בקשר לטיעון האחרון-אני טוען שאו שהנח היסוד לא נכונה(כל דבר טבעי תלוי בדבר טבעי אחר), או שהיא נכונה אך עדיין אין צורך בגורם בלתי תלוי(ואני עייף מדי בשביל להסביר למה..
). זה לבינתיים, לילה טוב לכם...
היום כמה חברים התארחו אצלי, ובינהם חבר של חבר, שמתעניין בפילוסופיה. ישבנו לנו בגינתי הצנועה(המטופחת במסירות על ידי






