מעט על פרויבל
אספר לכם מעט על פרויבל, מתוך כתביו של דיוויד ליסטר. פרויבל (Froebel) הוא למעשה ממציא גן הילדים. בשנת 1835 פרויבל גיבש את הרעיון שלו ללימוד ילדים קטנים. לא היה זה לימוד במובן הקלאסי, אלא לימוד והדרכה בדרכי משחק. "תרגילי הלימוד" היו מבוססים על המשחקים אותם ילדים שיחקו בתקופה. בהתאם, פרויבל קרא למערכת הלימוד הזו "גן ילדים" (מלשון גינה). פרויבל גילה שכשם שלימודים מאוחרים תלויים בשנים שלפני תחילת הלימודים הפורמליים (ולשם כך המציא את גן הילדים), אזי שנות גן הילדים תלויות בשנים הראשונות של הילד - השנים בהם הוא קרוב לאימו. כך, גילה פרויבל שנשים צריכות ללמד בגני ילדים (היה זה דבר מהפכני באותה תקופה שהגברים שלטו על מערכות החינוך). פרויבל, לעומת מחנכים מוקדמים לו, לא ראה את המח האנושי כ"כלי קיבול" לידע. אדם, לדעתו, לומד רק דרך עשייה עצמית וחיפוש עצמי. המוח צריך להיות חפשי להתפתח. פרויבל לא האמין ב"גידול תוכים". לא ניתן לצפות מילדים קטנים לעבוד. העבודה שלהם היא משחק. פרויבל למד אילו משחקים הילדים משחקים. עם הידע הזה הוא בנה תכניות לימוד ותרגילים. הוא המציא סדרה של חפצי משחק - "מתנות", כך קרא להם - מהפשוט למורכב. בנוסף, הוא המציא "תעסוקות", כדי להוסיף ל"מתנות". למשל, תעסוקות היו משחקים בקשים, חיתוך נייר לצורות שונות, וכן קיפול נייר - ללא חיתוך או קריעה. פרויבל מגיע לקיפול נייר רק לאחר חיתוך נייר. התרגיל הראשון הוא לקחת נייר מכל צורה שהיא, ולחתוך אותו לריבוע על ידי שלושה קפלים ושלושה חתכים. כעת עיצרו - ונסו לעשות זאת בעצמכם. יש דרך, לא מסובכת, לעשות זאת. אם הצלחתם - כל הכבוד. אם לא - אתאר לכם את השיטה בהודעה מאוחרת יותר. משהצליחו לקבל ריבועים - הילדים לומדים לקפל את הנייר לחצי לאורך ולרוחב. לאחר מכן, מקופלים שני האלכסונים. בכל פעם, הילד מתבקש להתבונן ולראות כיצד הנייר מחולק לשני חלקים שווים. הילד אחר כך מודרך לחקור את תכונות הריבוע, ארבעת הזוויות הישרות השוות, הצדדים השווים וכן הלאה.