תשובתי לאור בשלוש ואריציות../images/Emo6.gif
השאלה היתה לקוחה מתוך משל שהציג הרמב"ם לתלמידיו: בספר: "שיחות על שמונה פרקים לרמב"ם-ישעיהו ליבוביץ ע"מ 29 המשל: שלושה מקומות חשוכים זהים. האחד-זרחה עליו השמש. השני-האיר עליו הירח. השלישי- הודלק בו הנר שהאיר. בכל אחד מהם מצוי האור. והנמשל? האור זאת התוצאה. מה היא הסיבה לאור בכל אחד מהחדרים? חדר אחד- השמש פעלה חדר שני הירח פעל חדר שלישי האש פעלה. התוצאה היא זהה=אור כך פועלות רגשות האדם שהן נפשו של האדם. מה קורה בפועל בהסקת מסקנות בני האדם ואפילו הפילוסופים. אם בחדר הראשון מצאנו אור בגלל שזרחה בו השמש חלקנו מסיקים מסקנה, שגם ההארה שבשני החדרים באה מאותה סיבה. זו טעות כי כאן לפנינו שלושה דברים שונים לגמרי, בחדר אחד אור בסיבת השמש. בחדר השני אור בסיבת הירח בחדר השלישי אור בסיבת הדלקת הנר. בשלושת המקרים התוצאה שווה. הווי אומר אור. מדוע הרמב"ם השתמש במשל הנ"ל? בימיו של הרמב"ם לא ידעו כלל מה זה אור. היום אנו יודעים מה זה אור- הוא אותו דבר בשלושת המיקרים. קיים שיתוף "אור", בשלושתם. אף על פי שאין להם דבר משותף בינהם בפועל. אל לנו להסיק מסקנות מן התוצאה על הסיבה. מבחינה לוגית אפשר להסיק מסקנה מן הסיבה למסובב. כאשר אני מכירה את הסיבה, אני יכולה לומר מה תהיה התוצאה, מתוך הכרת התוצאה. בדוגמא למעלה ראינו שסיבות שונות לחלוטין יכולות להביא לאותה תוצאה.