אותי זה מפחיד!!! "אנשים לא מבינים עד כמה בני נוער חיים בסרט"

אותי זה מפחיד!!! "אנשים לא מבינים עד כמה בני נוער חיים בסרט"

קראתי עכשיו את הכתבה הזאת. אני מודה לאל שאני חיה על אי קטן והכל כאן קצת שונה. אבל, חייבים לפתוח את העיניים.

שווה לקרוא - האנתרופולוג תמיר ליאון: הילדים שלנו פחות אנושיים, ואנחנו לא מבחינים בזה.
http://www.haaretz.co.il/magazine/ayelet-shani/.premium-1.2810933
 
אי אפשר לקרוא, רק עם מנוי


 
לצערי גם אני לא יכולה לקרוא את זה יותר, אז לא יכולה להעתיק

כנראה זה פתוח לקריאה לזמן מסויים ואז נחסם למנויים בלבד


מדובר בחוקר התנהגויות נוער שעוסק בזה כבר כ-20 שנה ועובד עם כל מיני גופים בארץ, כולל צה"ל. הוא כותב שם, שבהכללה כמובן, הנוער היום בישראל פחות רגיש לזולת או איכפתי ממה שקורה בעולם, פחות יוצר קשר ברמה האישית, אחד על אחד ומתקשר רק דרך הרשת החברתית. המושג "חבר'ה" הפך להיות ברשת החברתית, הכל צריך להיות מתועד, יותר חשוב באיזה קבוצת ווטצאפ אני נמצא מאשר מה התוכן של הקבוצה. כל תרבות הסלפי.

הוא כותב שם שהמתנדבים ליחידות קרביות מתנדבים בשביל להרוג ערבים ולא כמו שהיה לפני כן, להגן על המדינה. הילד שמתנדב ליחידה קרבית לא יעזור לאמא שלו עם השקיות של הקניות, לא רואה או מעריך את הסובבים אותו, לוקח הכל כמובן מעליו.

הוא מדבר על זה שרוב ההורים לא נמצאים עם הילדים שלהם רוב היום, אבל בשליטה מלאה איפה הם נמצאים, דהיינו אנחנו ההורים, בשליטה על הילדים אבל לא יודעים מה קורה אצלם בראש בכלל. ההורות הפכה להיות שליטה על הילדים ולא היכרות אמיתית עם מה שקורה איתם.

האינטרנט שזמין לכל ילד מגיל מאוד צעיר. הוא כותב שם שיש הרבה מאוד ילדים בני 7 עם סמרטפונים, ויש להם גישה לכל מה שיש ברשת, סקס, אלימות וכד', הוא כותב: הילדים חיים בסרט, ואין מי שיתווך להם את הפער הזה. ההורים לא נמצאים שם, לא זמינים לילדים ולא יודעים מה קורה להם בראש.

יש עוד המון נקודות, אבל הזכרון שלי מוגבל
 

shuttles3

New member
בני נוער? לא רק בני נוער.

אנשים חיים בסרט תרתי משמע. אנשים חיים מול מסכים ומקבלים את מה שרואים על המסך כמציאות החיים.
בילינו ערב אצל חברים לפני כמה שבועות. על מסך ענק בסלון מתנגנים קליפים של MTV עם סמלים +14, +16 וכו' - בהתאם לתוכן. מול המסך יושבים כמה זומבים, הגדולים בינהם בני 10. מסתכלים, או בוהים במסך הסמרטפון או מחפשים עוד צ'יפס. ההורים מתעלמים - זה הרי רק מסך. הילדים הרי לא לומדים כלום ממסך.
היום: אותם אנשים במסיבה באותו בית. ילדה בת 4 פוצחת בריקוד עם רגל שולחן סנוקר. אמה מתפקעת מצחוק ושולפת את הסמרטפון, מצלמת סרט. אני מתארת לעצמי שאותו סרט יוצג בפייסבוק לכל העולם כבר היום כהוכחה לבילוי השנה החדשה. מצחיק וחמוד משהו.
אילו סרטים רואה אותה בת 4 שיודעת מה "עושים" עם הרגל של השולחן?
אילו עוד סרטים היא רואה ומקבלת כמציאות של חייה? אילו סרטים היא עוד תראה ותקבל כמציאות?
באילו סרטים חיים ההורים שלה?
[נכון, אני משתדלת להגיע כמה שפחות לאותו בית בזמן שאותם חבר'ה נמצאים שם. היום הנחתי שהם לא יהיו, וטעיתי]
&nbsp
 

carlimi

New member
יש כאלו שאולי חיים בסרט

ויש כאלו שלא. או אולי סרט אחר ...
החיים הפרטיים שלנו נראים מאוד שונה ממה שתארת לעיל.
 
מדובר בכללה. כך גם כתבתי וגם נכתב בכתבה,

וטוב שכך. אבל זה בהחלט פותח עיניים גם למי שלא חי כך, לשים לב ולא ליפול לשם, ולכן שמתי את זה כאן.
 

alphadelta

New member
אבל אנחנו לא בבועה

נכון, זו הכללה. אבל אני כן רואה את זה סביבי. אני כותבת כרגע. הבן קורא לידי ( על מחשבים...) והבת בחדר השני משחקת משחק קלפים עם האבא. אבל אני רואה איך הבת במהלך חופשת החורף שולחת טקסטים.היא וחבריה שולחים טקסטים אחד לשני. עם בדיחות וצחוקים ופרצופים מצחיקים. לפעמים משהו אישי יותר. ולעיתים רחוקות מישהו מהם יזום להפגש. האינטראקציה שבטקסט מספקת אותם. וזה מפחיד.
אני רואה בתים שאין בהם משחקי קופסא או ספרים. וזה מפחיד אותי. כשאני אוספת את הילדים מבית הספר שלהם חלקם הולכים בחבורות , וחלקם -לבדם בתוך האייפון. וכן, אני הייתי מהילדים האלה שהולכים ברחוב עם ספר. אבל כמות הילדים ששולחים טקסט תוך כדי הליכה או בטלפון מאד גבוהה. אני רואה במסעדה משפחות שלמות יושבות וכל אחד עם המכשיר שלו. כשהקטנצ׳יק, שאין לו עדיין מכשור משלו בוהה בדי. וי די נייד.
 
העתקה של הכתבה כמו שהיא. יש כמה משפטים שאני לא יכולה למחוק.

האנתרופולוג תמיר ליאון: הילדים שלנו פחות אנושיים, ואנחנו לא מבחינים בזה
תמיר ליאון, אנתרופולוג יישומי, בן 48, מתגורר בפרדסיה. חוקר תרבות צעירה. 
איפה: בית קפה בתל אביב. מתי: שני, 11:00
איילת שני
צילום: גלי איתן
31.12.2015 06:00

תמיר לאוןגלי איתן
מה זה אומר, בעצם, אנתרופולוג יישומי שחוקר תרבות צעירה?
אני עושה מחקר איכותני בשטח, לא רק עבור האקדמיה, אלא עבור גופים פרטיים וציבוריים. משרדי ממשלה, תנועות נוער, עמותות, שלטון מקומי, צה"ל, המשטרה, אפילו שירותי הביטחון. תחום המחקר שלי הוא בני נוער.
מתי ואיפה בפעם האחרונה דיברת עם בן נוער?
לפני שעה, במבשרת ציון. הרציתי, ואחר כך נפגשתי לשיחות אישיות עם תלמידי כיתה ט' במסגרת סמינר של משרד החינוך. אחרי שנסיים את הראיון אסע לדבר עם מפקדים צעירים בצבא, ואחר כך יש לי מפגש עם ילדים בתנועת נוער. יש לי, למעשה, ממש רשתות כאלה של בני נוער בכל הגילאים שמדברים איתי, ודרכם אני מגיע לבני נוער נוספים. אני חי את העולם הזה, מצליב בין מה שאני רואה בשטח לבין הספרות המקצועית.

ומה אתה רואה בשטח? אתה יכול לתת לי תמונה כללית?
על הנוער היום נגזר להתבגר באמצע המהפכה הטכנולוגית המהירה בהיסטוריה. ההורים שלו לא מבינים, אפילו לא מתחילים להבין, באיזה עולם הוא חי. הם גם לא נמצאים מספיק זמן בבית כדי לנסות להבין את זה. בני הנוער עומדים חשופים, בעין הסערה. מדהים אותי כל פעם מחדש עד כמה להורים אין מושג. מקרי האלימות, האלימות המינית, הרוע והניצול הקשים ביותר שנתקלתי בהם קורים דווקא ביישובים מבוססים, עם אוכלוסייה ממעמד סוציו־אקונומי גבוה ושירותי חינוך מצוינים. ההורים תופסים את עצמם כאליטות, ושוכחים שאליטות זה דבר שצריך להרוויח. הם מסתכלים רק על המדדים, לא על הילד שלהם.
למה אתה מתכוון?
בשפה המקצועית אנחנו קוראים לזה חברה א־ערכית. זה אומר שהילד הוא תלמיד מצטיין, מדריך בצופים, קצין ביחידה קרבית, אבל בחייו האישיים הוא אלים, הוא נצלן, הוא שוביניסט, אין לו באמת חברים טובים, ההסתכלות שלו על החיים היא מאוד מטריאליסטית ושטחית. לא באמת אכפת לו מאף אחד, גם לא מהמשפחה שלו.
זו קביעה נחרצת ביותר. על סמך מה אתה אומר את הדברים האלה?
על סמך אלפי או אולי עשרות אלפי שיחות עם בני נוער. בנוסף לשיחות שלי איתם, אני כמעט כל ערב מרצה בפני הורים והסיפורים שאני שומע מהם חוזרים על עצמם. הניכור בתוך הבית, הנתק, הילד שמיועד לשרת ביחידה מובחרת, אבל לא עולה בדעתו לעזור לאמא שלו כשהיא עולה הביתה עם שקיות קניות כבדות. לא סופר את הקושי שלה. זו דוגמה קטנה ובנאלית, אבל היא מלמדת המון. ילדים שמסתגרים בחדרם, כל חייהם במחשב. חלקם, ואני לא חושב שהציבור מודע לזה, כבר הפסיקו ללכת לבית הספר. צומח לנו מול הפנים סוג חדש של בן אדם.
אני חייבת לעצור ולקטרג רגע. מאז ומתמיד מדדו את הנוער בפרמטרים האלה — ציונים, גיוס ליחידות קרביות. איך אפשר לדעת שמה שאתה מדבר עליו לא התרחש מאז ומתמיד? שבאמת, כפי שאתה טוען, מתפתח פה זן חדש ומפחיד של בני נוער?
חשוב להגיד שזו הכללה, כן? מובן שיש גם נוער נפלא, אבל בהחלט רואים סוג חדש. אפילו גופים ביטחוניים שאני עובד איתם, שאמורים לקבל צעירים חדשים לשורותיהם, עורכים שינויים בפרופיילינג שלהם. הם מבינים שמה שהם עשו עד עתה לא רלוונטי יותר.
ומה אתה עושה במסגרת הפרופיילינג החדש?
אני מבקש מהמועמד, למשל, לדבר על היחסים שלו עם החבר הכי טוב שלו. אני מנסה להבין אם החוויה של אינטימיות רגשית מוכרת לו.
זו אבן הבוחן, אינטימיות רגשית?
זו נקודה מאוד חשובה. אני שואל, "יש מישהו שאתה מספר לו הכל? מה הדבר האחרון שסיפרת לו ולא סיפרת לאף אחד?" ואני רואה שהוא לא עושה את זה. הוא לא מספר את זה גם לעצמו.
בן הנוער "החדש" שאתה מדבר עליו, הוא שטחי, אלים, נכה רגשית, אין לו באמת חברים או יכולת לקיים אינטימיות רגשית עם משפחתו הקרובה. ספק סוציופת, ספק דמות מספר של סטיבן קינג.
כן, ובניגוד למה שחושבים — הוא גם לא חכם יותר. לאורך כל השנים, תוצאות מבחני וקסלר המודדים איי.קיו היו בעלייה מתמדת. בכל כמה שנים עולה ממוצע האיי.קיו בכמה נקודות. בעשור האחרון העלייה נעצרה, ואפילו מתחילים לראות ירידה.
בטקסטים שלך אתה טוען שהמפנה הזה התרחש עם כניסת הסמארטפונים. אבל ההיסטוריה מוכיחה שכל דור שופט את הדור שלפניו. לעולם הנוער של היום טוב פחות מהנוער של פעם.
העניין הוא לא השיפוטיות. אני לא שופט. אני מתאר שינויים שקורים במשך יותר מ–20 שנה שבהן אני חוקר את הנושא הזה. השינוי החל עם כניסת הסמארטפון. אני רואה את זה גם בעבודה שלי עם החברה החרדית. עד אז הם הסתדרו מצוין — אסרו על מחשב, אסרו על אינטרנט. מהרגע שנכנס הסמארטפון, נגמר הסיפור. הסמארטפון פירק את החלוקה שיש לנו מאז ימי המערות, של בית וחוץ. לבן הנוער היום אין שום אפשרות לעצור, לברוח או להתאוורר. הוא כל הזמן באותו מקום טעון. כל הזמן סובלים ממה שמכונה FOMO — Fear of Missing Out. הפחד הזה, שמשהו קורה בלעדיך, הוא חרדה מתמדת שבני הנוער מצויים בה.
[נערות עם סמארטפונים]
נערות עם סמארטפונים. "הנוער הישראלי מוביל בעולם בשעות מסך. מדברים על תשע שעות מסך ביום. לדעתי זה הרבה יותר"עופר וקנין
זה לא אופייני רק לבני נוער. גם אנחנו כל הזמן עם הפרצוף במסך.
נכון, אבל אנחנו המבוגרים כבר לא בשלב השביר הזה, שבו אנחנו בונים זהות. זהות נבנית, בין היתר, על סמך אינטראקציה ופידבקים מקבוצת השווים. עכשיו, העניין הוא שגם אין תרבות נוער אלטרנטיבית. היום כבר אין "שכונה". תראי, כשאת מסתובבת בחוץ אחר הצהריים, מגיל מסוים, פשוט לא רואים ילדים ברחובות.
איפה הם?
בבית, עם הסמארטפון. הנוער הישראלי מוביל בעולם בשעות מסך. מדברים על תשע שעות מסך ביום. לדעתי זה הרבה יותר.
הרבה יותר? כמה שעות פנויות כבר יש?
אין. רק מסך. בשעות טלוויזיה אנחנו במקום השני.
איך אפשר להסביר את זה? למה דווקא בישראל?
ההסבר שלי, אחרי שגם ראיתי מה הם עושים בטלפון — בעיקר רשתות חברתיות, הוא שהמסכים הם מין הרחבה או עדכון של מושג החבר'ה הישראלי. בני הנוער גדלו על זה, והם מחקים את זה. הם כל הזמן בסיטואציה חברתית, אבל ברשת. אבל התחליף הזה לא מספיק כדי לפתח מיומנות חברתית או אינטליגנציה רגשית. זה נתמך גם מחקרית, רואים ירידה באמפתיה. באוניברסיטת מישיגן עשו מחקר עצום, שהראה שהסטודנטים של היום אמפתיים ב–40% פחות מהסטודנטים בעשור הקודם ובזה שלפניו. אם אמפתיה היא בעצם המדד העיקרי לאנושיות, הילדים שלנו פחות אנושיים מאיתנו. הם משהו אחר.
זו טענה די רדיקלית, להגיד ש"הילדים שלנו פחות אנושיים מאיתנו".
לדעתי לא. אנחנו רואים יותר ויותר מקרי אלימות קשה. על רובם הציבור לא שומע, כי מדובר בקטינים. נער פוגע בנער אחר לא כי הוא רע, אלא כי הוא לא מרגיש שהוא פוגע בו. הוא לא יודע שהוא פוגע בו. את יודעת, אני שואל הרבה חיילים שהתגייסו לקרבי מדוע עשו זאת. פעם הם היו אומרים שהם רוצים לתרום למדינה, אחר כך התחלתי לשמוע סיבות כמו צורך באתגר עצמי, ומאז האינתיפאדה השנייה אני שומע, "כי אני רוצה להרוג ערבים". את זה הם לא אומרים בצבא, כמובן, כי אז הוא יחסום אותם.
הם ממש מוציאים מהפה את המילים "התגייסתי לקרבי כי אני רוצה להרוג ערבים"?
כן, וזה לא מפתיע אותי. אני מרצה בהכשרות של חוקרי נוער במשטרה. דיברתי עם חוקרת הנוער שחקרה את הילדים בני ה–14 שהתעללו במבוגר מוגבל נפשית ופיזית לפני חודשיים. את יודעת מה הם אמרו לה? "הבכי שלו הצחיק אותנו". הם תלו את הבחור הזה על עץ כי הבכי שלו הצחיק אותם. אני רואה ושומע דברים כאלה בכל המקומות, מסביון ועד שילה. מספר לי מחנך בכיתה ח' בשילה ששני ילדים שרפו לילד אחר את היד, והם צוחקים. הוא זה שחינך גם אותם וגם את אחיהם הגדולים והוא לא מבין איך זה יכול להיות. אני אומר כבר כמה שנים להורים — שימו לב, הילדים לא צוחקים במקומות הנכונים, צריך להעיר להם.
תשמע, אתה ממש מפחיד אותי.
מצטער. תרבות מורכבת מהמון סימנים קטנים. אחד מהם הוא מדוע משהו מצחיק. הגבולות מיטשטשים אצל ילד שנמצא כל היום ביוטיוב. הבעיה היא לא רק מה שהוא רואה, הבעיה היא שאין שום תיווך. כשהייתי ילד, הייתי רואה עם החברים שלי סרטים של ברוס לי ואז היינו עושים אחד לשני תנועות כאלה של קונג פו, אבל כל הזמן ידענו שברוס לי זה בסרט. הילדים היום לא בטוחים בזה. מוסד חינוכי שלא מבין שהוא חייב לתווך את המציאות הזאת הוא מוסד חינוכי לא רלוונטי. מה זה משנה מה אתה אומר לילד, אם הוא יושב חמש שעות עם הטלפון על הברכיים ושומע מסרים אחרים לגמרי? תמיד שואלים אותי אם הילדים שגדלים בחברה החרדית שונים. אז לא. היום כבר לא חשוב אם הילד
 

Internet Mom

New member
קראתי את הכתבה שלו בזמן אמת בעיתון

והרגשתי שהוא מאד נחרץ ויש לו דעות מאד חזקות אבל זה לא בהכרח מציאות אובייקטיבית, לא ממש מתבסס על מחקר מדעית ויותר על תחושות. הגיבו לכתבה כמה וכמה אנשים שעובדים עם בני נוער שתארו תחושות הפוכות לחלוטין.
ברור שהרבה מהתופעות שהוא מתאר קיימות, אבל מכאן ועד להכליל על כל בני הנוער - זה כבר עניין של השקפה אישית. כשאני מסתכלת על החברים של הבן הגדול שלי אני רואה בני עשרה מבולבלים ומקסימים, לא שונים בכלום מאיך שאנחנו היינו בגילם.
 
ברוכה הבאה לפורום.

כמובן שלא כל בני הנוער הם כאלה, מדובר בהכללה. אבל לדעתי זאת כתבה חשובה לנו ההורים לפתוח את העיניים ולבדוק מה קורה אצלנו בבית.
 

alphadelta

New member
כן, אבל...

אני מאה אחוז מסכימה שבני הנוער שאני רואה סביבי ( ילדי וחבריהם) הם מקסימים, מתנדבים ועוזרים לזולת. מבולבלים במתיקות כמו שתארת והכל. אבל, יחד עם זה, יש מחיר לשליחת טקסט במקום שיחה פנים מול פנים עם חבר. לשעות מול מסך במקום לשחק בחוץ. לעומס שיעורי הבית שחלקו הגדול על מחשב ולקלות לעשות ״גוגל ״ במקום ללכת לספריה לחפש בספר. והפעוטות שגדלים ללא מספיק אינטראקציה חברתית ( כי אחה״צ הם המון על המסך וחלקם אפילו בגן רואים טלויזיה) מפסידים משהו. ולמשהו הזה יהיה מחיר.
אה, וברוכה הבאה :)
 

Internet Mom

New member
ברור! זה לא סותר...

כולנו משלמים מחירים כבר היום על השעבוד למסכים וצריך למצוא דרכים לצמצם את הנזק - זה התפקיד של הורים ומחנכים... כמו תמיד ילדים ונוער יותר חשופים לסיכונים ואני מסכימה איתך שזה סיכון ממשי לאיכות החיים ולהתפתחות האישית.
אבל אני בכל זאת מרגישה שלא מדובר באיזו דרמה מטורפת של דור של פסיכופטים כמו שהוא מציג את זה. ומכיוון שהוא בכל זאת 'חוקר' שמבסס את החקירות שלו רק על התרשמות סובייקטיבית, אז למה שההרגשות שלנו יהיו פחות נכונות מההרגשות שלו?
 

alphadelta

New member
אכן. תודה

בכלל כל מחקר עם תוצאות נחרצות כדאי לקחת בערבון מוגבל. למשל הסערה האחרונה עם הבשר המסרטן. אני כן חושבת שיהיה מחיר לכל ההצמדות הזאת למסך. יש למסך המון יתרונות. אפילו לנו החברים והחברות בקבוצת הפורום הזאת יש יכולת לתקשר בזכות הטכנולוגיה. מצד שני, אני מוצאת את עצמי לא פעם קוראת עוד עיתונים או משחקת עוד משהו במקום ללכת לישון למשל.
 
למעלה