אז זהו!

AlonPe

New member
אז זהו!

גמרתי את "ריקוד עם דרקונים".

התחושה העקרית שלי עכשיו היא:


כאילו - בשביל מה, אדון מרטין, הביאתני עד הלום?!
מה היה לנו פה? מה רצית להגיד? איזה סיפור רצית לספר?
כי זה נראה לי יותר ויותר כמו איזה סוג של טלנובלה,
כן, ממכרת, משכרת, מושכת, לא נותנת להרים ת'עניים,
אבל -
טלנובלה.
מסטיק (כן, טעים) שנמשך ונמשך בלי פואנטה, בלי סוף, בלי מטרה.
סיפור שהוא אמצע מתמשך, בלי התחלה ובלי סוף.
 
זאת הסיבה

שאחרי שגמרתי את הכרך הראשון החלטתי לא להמשיך, עד שאהיה בטוחה שזה אכן סיפור שהולך לאנשהו, שיש לו סוף ראוי, ולא רק משיכה באף
 
אז מה?

האם העובדה שהוא לא כותב "והם חיו באושר ואושר עד עצם היום הזה " הופך אותו לסיפור טוב פחות?
 
באמת?

טוב... אולי פרין ונינאב חיו באושר ועושר. אולי גם תום ומורין.
אבל רנד ומאט שילמו מחיר יקר, ולא נראה שהם הולכים לחיות באושר ועושר. מאט השתעבד לאיזו מפלצת סינצ'נית ורנד הפך להלך נודד ובודד, שרוף מן הכוח וחסר ממון, שצריך להתרחק מן הקרובים לו כדי שיאמינו שהוא מת.
גלאד סיים כגידם. אגווין אכלה אותה (מגיע לה), ואיתה עוד דמויות משנה רבות.
ג'ורדן אולי לא שרף את כל הגיבורים שלו כמו מרטין, אבל הסוף שם רחוק מלהיות סוף טוב מלוקק כזה כמו בהארי פוטר ושר הטבעות.
 
תן לי להבין - האם אתה סיפרת ספויילרים לסדרה ללא סימון ?

זה שאפשר להניח שכולם קראו את ששאו"ק לא אומר שלא צריך לסמן ספויילרים לסדרות אחרות, אתה יודע.
 
זה פורום שיר של אש ושל קרח.

אני צריך לשים לב שלא להרוס לאלה שעדיין לא קראו/צפו מספיק. אני צריך לשים לב לכל יצירה ספרותית/חזותית ולסמן בספויילרים? נראה לי מוגזם.
 
הנקודה שלי אחרת

הנקודה שלי היא שרוברט ג'ורדן לא סיים את הספרים שלו.
הוא אמר שהוא מתכוון לכתוב עד שימסמרו את הארון שלו, מה שאכן קרה.

אני אישית הפסקתי לקרוא אחרי 9 ספרים בערך, כשהיה ברור שהוא עומד למתוח ולמתוח ולמתוח את העלילה. לצורך העניין, וסליחה על אי דיוקים כאן, באחד הספרים הראשונים הוצג אחת משמונה חותמות שכולאים את אדון האופל מחוץ לעולם, כשהחותם הזה הוא אחד משניים בלבד ששרדו ואדון האופל אמור להשתחרר כשכולם יישברו. והשפעת אדון האופל על העולם ניכרה בקיץ שלא נגמר, ואז בחורף ארוך, וכו'. אבל במשך עוד ועוד ספרים אחרי שהוצג החותם הזה מסתבר שקץ החיים עלי אדמות לא מגיע. כאן כבר הגעתי למסקנה שאם זה תלוי בג'ורדן, זה לא ייגמר לעולם. אז הפסקתי (גם בגלל זה. וגם כי הספרים נראו לי יותר ויותר כמו ספרים לנוער ולא ספרי מבוגרים, ואין מה לעשות, גדלתי ותחומי העניין שלי גם עברו לתחומים אחרים ולרמות אחרות של חיפוש מורכבות וזניחת תבניתיות).

זה מבחינתי הבדל גדול בין ג'ורדן למרטין. למרות המריחה, אצל מרטין יש תחושה שהוא יודע מה הוא עושה ושהוא מוליך אותנו לאיזה קתרזיס.
 
ג'ורדן תכנן לסיים.

הביטוי "לכתוב עד שימסמרו את ארון הקבורה שלו", נאמר לאחר שגילה שהוא חולה במחלה סופנית.
לאורך סדרת הספרים הארוכה והמתמשכת, למרות המריחה רואים התקדמות. ככל שעובר הזמן רואים שסוף קרב ובא, וזה ניכר גם על החותמים, שמתחילה הם פיסת קואנדילר, לאחר מכן הם מקרינים רוע, ולבסוף הם הופכים שבירים כחרסינה דקה של אנשי הים.
הספרים הראשונים של מרטין היו מעניינים הרבה יותר מהספרים של ג'ורדן. אבל אם הוא ימשיך את המגמה של המשתה והריקוד, הוא יסיים בדיוק כמו ג'ורדן. נמרח ומתמשך, והרמה תרד מעט.
ושלא תבין אותי לא נכון. יש לי את כל הספרים בסדרת כישור הזמן (לא כולל קרן ולאר - הספר הרביעי, שמישהו שאל ולא החזיר, כן כולל את טרילוגיית זכרון האור שמסיימת את הסדרה ונערכה על ידי ברנדון סנדרסון על פי החומר הכתוב שג'ורדן השאיר לפני מותו, כדי שיהווה את הספר האחרון) ואני אוהב את הסדרה. אבל יש ירידה ברמת העניין בין עימות המלכים וסופת החרבות לבין משתה לעורבים וריקוד עם דרקונים.
 

AlonPe

New member
לא!

זה לא הסוף הטוב שחסר לי.
הייתי מסתפק גם ב- שילשול (קטרזיס).
מה שחסר לי זה -
סוף |נקודה|

(מתנצל על התגובה המאוחרת. אני מתאושש משפעת
)

אשתדל לכתוב בהמשך תשובה יותר מפורטת.
 

AlonPe

New member
כשספר או סרט מתהדר בתואר:

"מבוסס על סיפור אמיתי",
זה בדרך כלל מרתיע אותי.
אם הדרך היחידה או העיקרית למשוך אותי לסיפור כלשהו,
היא באמצעות שימוש ב-יצר המציצנות שלי,
זה מעורר בי חשד שכנראה הסיפור עצמו לא מספיק טוב.
לא חלילה שאני חושב ש-סיפורים "אמיתיים", לא יכולים להיות טובים,
הרי ידוע שלפעמים - המציאות עולה על כל דמיון,
הקשר של סיפור עם המציאות אינו מעלה ואינו מוריד (בעיני לפחות)
מה שכן מעניין באותם סיפורים המבוססים על מעשה שהיה,
כלומר בתור שכאלו הוא -
לבחון את בחירות העריכה של המספר.
קודם כל, למה הוא בחר לגזור את הסיפור הזה מתוך "המציאות".
איפה הוא בחר לחתוך, את ההתחלה, את הסוף, מה הוא בחר להשאיר
מחוץ למסגרת, מה נכנס. ומאיזו זווית הוא בחר לצלם את הפריים הזה של המציאות.
מספר סיפורים טוב, כמו צלם טוב,
יכול לקחת את הסצינה הכי סתמית, שגרתית, יומיומית, משעממת,
ולהפוך אותה ל-
סיפור טוב,
או לתמונה טובה.

העולם שמרטין בנה פה, ללא ספק, הוא עולם מרהיב ומרתק.
לא רק בהיבטים הפיזיים והגאוגרפיים שלו,
לא רק בהיבטים התרבותיים, ההיסטוריים שלו,
אלא גם (או אולי בעיקר) בהיבטים האנושיים שלו.
הדמויות, ושלל מערכות היחסים בינהן לבין סביבתם.
זה עולם כל כך מרתק, שזה עושה לך חשק להסתובב ולשוטט בו
עוד ועוד ועוד ועוד...
גם על פני חמישה כרכים שמנים,
או איזה 50 שעות וידאו.
(או גם וגם)

אבל בסוף - אתה מגיע לסוף.
לסוף שרירותי.
למקום שבו לסופר נגמר הדיו בקסת.
(או המקום שבו האנימטור פתאום חטף התקף לב)
ואז אתה מרגיש כאילו התנערת מאיזה כישוף.
ואתה מבין שהסוף השרירותי הזה היה יכול להיות בסוף הכרך הראשון,
או השלישי, ושגם בסוף הכרך השישי הסוף יהיה שרירותי וחסר משמעות,
ושבעצם,
אין פה סיפור!.

או שיש פה מעין סיפור שלוקה בתסמונת "מבוסס על סיפור אמיתי".
זה נראה כאילו מרטין כל כך התלהב מעצמו ומהעולם שהוא יצר,
שהוא פשוט שכח לספר סיפור.
כמו ילד קטן, שמנסה לספר סיפור ומתחיל להסתבך עם עצמו ועם שלל הפרטים.
יש לו בעיה חמורה של אבחנה בין עיקר וטפל
(בתור אחד שסובל מאותה בעיה, תאמינו לי, אני יודע)
הוא פשוט לא יודע לבנות הירארכיה.
אין לו לב לחתוך את העולם היפה שהוא ברא,
אז הוא פשוט מסתובב שם עם מצלמה פתוחה (או פנקס (אינסופי) פתוח)
ורושם, ורושם, ורושם, ורושם, ורושם....
ולא יודע לעצור.
 
מביטה על ההודעה שלך .

אז מה הפואנטה ? אתה לא אוהב את ששאו"ק כי הוא מבוסס על מלחמת השושנים?
 

AlonPe

New member
מה זה מלחמת השושנים?!

כנראה שנירדמתי בשיעורי ההיסטוריה האלו
(רפרפתי בויקיפדיה עכשיו, מודה שהסתקרנתי!, אתעמק בזה מתישהו בהמשך)
בתור... קוראת, מעריצה (?) של מרטין,
את מבקשת פואנטה?!.

צר לי, אין פואנטה!.
אני לא יכול להגיד שלא אהבתי, וסתם ככה קראתי 5 כרכים עבי כרס,
כאשר מראש הזהירו אותי שזה מה שיקרה, רק בשביל שאוכל לקטר אחר כך.
(אמנם אני אכן פולני בשורשיי, אבל לא עד כדי כך!)
אם ששאו"ק היא אלגוריה לאיזו סאגה היסטורית כלשהי, אז כן - זה מאכזב אותי יותר.

אני פשוט תוהה,
בקול רם.
האם בתכל'ס - המלך הוא עירום, עבדו עלינו בעיניים?
או ש-
יש פה משהו?.
 
ראשית, מלחמת השושנים היא מסגרת מאוד רופפת, כמו שמרטין אמר

לצורך העניין, אם בית לאניסטר הוא בית לנקסטר ובית סטארק הוא בית יורק, האם הרוזן מווריק הוא אצבעון? מצד אחד הוא מדלג בקלילות מסיעה לסיעה והוא "ממליך המלכים", אבל מצד שני ווריק היה לוחם ולא רק פוליטיקאי עשיר. ואם בית טארגאריין הוא בית פלנטג'נט, איזו מקבילה היסטורית יש לדאני?

מעבר לזה, יש למרטין סיום מתוכנן, ולפיכך אמירה ברורה. היה פה דיון לא מזמן על זה שאולי יעניין אותך:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/viewmsg.aspx?forumid=1096&messageid=177383585
בסופו של דבר, כמה שאלות, כמו שאלת הוריו של ג'ון, או שאלת חילופי העונות, הן שאלות מפתח לעלילה. שאלות נוספות יכולות להעמיק את הדמויות אבל לא מהותיות לעיקר מה שיש למרטין להגיד (למשל כששאלו אותו למה פייסל נאמן כל כך לבית לאניסטר, הוא טען שפייסל רואה בכך את טובת הממלכה - אבל בוודאי שיש שם סיפור רקע שעוד נשמע עליו).

מה שכן, מרטין נגרר אחרי הפרטים: הוא תכנן בהתחלה טרילוגיה, ואז הבין שהוא ייצטרך רביעיה, ואז החליט שאלה תהיינה שתי טרילוגיות, וכרגע אמורים להיות בסך הכל שבעה ספרים. אבל אולי הוא יעדכן את המספר הזה. ובכל זאת, למרות ההיגררות אחרי פרטים, יש לו מהלך עלילה כללי. הוא מן הסתם מאוהב בעולם שלו (מי לא היה מאוהב ביצירה שהוא השקיע בה מאות או אלפי שעות מחייו?), אבל בשביל זה הוא כתב את סיפורי דאנק ואג, ואת "הנסיכה והמלכה". יש לו בהחלט מה להרחיב בתוך העולם שלו בלי לפגוע או למתוח סתם את "שיר של אש וקרח". אבל בהחלט לא מדובר בטלנובלה. לפחות לא בתכנון.
 
החמישי באמת היה נפילה ביחס לציפיות ממנו

אבל עדיין שווה לתת למרטין קרדיט.
יודע איך מזהים הבדל בין טלנובלה לבין סיפור מקורי? בסיפור רגיל הפיתולים בעלילה משרתים את הסיפור, ובטלנובלה ההיפך הוא הנכון. קריאה שניה של "משחקי הכס" למשל מגלה עד כמה היינו אנחנו הקוראים עיוורים כמו שנד היה, ועד כמה כל הסימנים המקדימים היו לנו שם, מתחת לאף. בטלנובלה הפיתולים העלילה הם העיקר, ואפשר לראות שאין רמזים לבאות בקראיה שניה (ובגלל זה לרוב גם אין טעם בקריאה שניה של טלנובלה). תן למרטין קרדיט עד הקריאה השניה שלך את הספר (רצוי לא מייד, כמובן).

גילוי נאות: קראתי את "ריקוד" רק פעם אחת, ואני רוצה לחזור לקריאה שניה רק מתלבט לגבי הזמן והפורמט (כלומר מהיכן להתחיל את הפעם השניה).
 
למעלה