נחמד ששאלת.
אני *אנסה* לפרט את הקונספט ואת הרעיון של השירים, פלוס כמה הערות אישיות בכל נושא. יש סיכוי שאני טועה בחלק מהמקרים, אז חברי פורום ותיקים יותר בוודאי יוכלו לתקן אותי. בכל אופן, הקונספט של החומה: הכל התחיל לפני 30 שנה, בהופעה גורלית של פינק פלויד בקנדה. בשלב הזה, פינק פלויד כבר היתה להקה מנוסה מאוד, ומצליחה בצורה פנומנלית לאחר היציאה של האלבומים Dark Side Of The Moon ו-Wish You Were Here. במקום לנגן במועדונים קטנים ואינטימיים כמו שעשו בתחילת הדרך, עברו הפלוידים לנגן באיצטדיוני ענק. ב-1977 יצא האלבום Animals. אחת מההופעות לקידום האלבום היתה הטריגר לכתיבת "החומה". רוג'ר ווטרס התחיל להרגיש עוד לפני אותה הופעה גורלית איך ההצלחה נותנת בו את אותותיה, ולא לטובה. הוא הפסיק להנות מההופעות, ובעיניו ההופעות הפכו למשהו מכוער ושלילי. בהופעות הוא הרגיש פער אדיר, ניכור, בינו לבין הקהל. ואולי בצדק. באותה הופעה גורלית באיצטדיון בקנדה, רוג'ר ניגן קטע אקוסטי שקט, בזמן שהקהל היה עסוק בלהרעיש כמו קופים ולהצית חזיזים באיצטדיון. אני חושב שגם יש תיעוד של רוג'ר צורח על המעריצים הסוררים שיש אנשים בקהל שבאמת רוצים לשמוע את השיר, וקיבינימט, גם הוא רוצה לשמוע את השיר, אז שיעופו משם ויעשו את הבלגן שלהם בחוץ. ואז הגיע השיא: רוג'ר ווטרס ירק בפרצופו של אחד מהמעריצים הסוררים האלה. מראיונות שנערכו איתו במשך השנים, אפשר להסיק שרוג'ר אמנם נגעל מהקהל הפרוע והנלהב בצורה פנאטית, אבל מעצמו הוא נגעל אפילו יותר, במיוחד לאחר שירק בפרצופו של אותו מעריץ. הניכור, הדה-הומניזציה של האמנים, ההרס של הסימביוזה בין האמן לקהל שלו, המעריצים הערפדיים שבאים להופעות לא כדי להנות מהמוזיקה, אלא רק כדי להנות מהתחושה של ההופעה,ושמעדיפים לשבת מתחת למערכת ההגברה של הלהקה כדי להיפגע פיזית מהצלילים שבוקעים ממנה... זו בעצם היתה נקודת הפתיחה של "החומה". הרעיון העיקרי היה מחאה נגד הופעות רוק באצטדיונים, בטענה שלרוק אצטדיונים יש הרבה במשותף עם הכנסים והאסיפות של הנאצים בנירנברג, ומעט מאוד במשותף עם מוזיקה ואמנות. או כמו שרוג'ר ניסח באופן מושלם: "רוקנרול הפך לתאוות בצע במסווה של בידור, ממש כמו שמלחמה היא תאוות בצע במסווה של פוליטיקה". האמירה הזו היא הלב של "החומה". כמובן, זה לא נגמר כאן. רוג'ר ווטרס הוא אדם מריר ומתוסבך הרבה מעבר להופעות הקשות והלא נעימות שבהן השתתף. הפנימיות הקפדניות שבהן למד, הניסיון השלילי שלו עם הצבא, העובדה שאביו נהרג במלחמת העולם השנייה, תחושת המחנק מצד אמו, הגירושין המכוערים ומורטי העצבים שלו מאשתו הרשונה בשנת 1975, הצפייה שלו בטירוף שאחז בסולן הלהקה הקודם, סיד בארט - כל אלה הצטרפו למחאה של ווטרס נגד רוק אצטדיונים, ונתנו ל"החומה" מימד אוטוביוגרפי. המחשבות והתחושות של ווטרס מקבלות ביטוי דרך דמות של כוכב רוק, פינק, שמנקודת מבטו מסופר האלבום "החומה". הזמר פינק סובל כמעט מכל מכה שאפשר להעלות על הדעת: הוא גדל ללא אב לאחר שזה נהרג במלחמה, אמו היתה שתלטנית וחונקת, בתי הספר שבהם למד היו תעשיתיים, לא אישיים ומדכאים, ואשתו בוגדת בו. פינק נפגע ללא הרף, ובכל פעם שהוא נפגע, הוא "מוסיף עוד לבנה" לחומה המנטאלית שהוא בונה מסביב לעצמו. הצרה היא שכאשר החומה המנטאלית מקיפה אותו ואוטמת אותו מפני מגע עם העולם החיצון, פינק מבין שאולי בניית החומה היתה טעות נוראית. בשלב הזה, לרוע מזלו, כבר מאוחר מדי. שילוב של דיכאון, סמים והחומה המנטאלית שבנה גורמים לו להזייה מטורפת במהלך אחת מההופעות שלו. הוא מדמיין שהוא מנהיג נאו-נאצי או פאשיסט, בזמן שהקהל הם תומכיו הפנאטיים. כשהוא הוזה שהוא והמעריצים המשולהבים יוצאים לחסל כל דבר שלא נראה להם, ההיגיון הפשוט שלו צועק: "מספיק! אני לא רוצה להיות חלק מזה!". בהזייה אחרת, פינק מעמיד את עצמו למשפט, שבו מעידים כל אלה שהיתה להם יד בבניית החומה שלו. בסופו של דבר, השופט גוזר עליו להפסיק לאטום את עצמו מפני העולם החיצון, ולהפיל את החומה. זה הרעיון הכללי של האלבום. ניתוח של שיר אחרי שיר אוסיף מאוחר יותר, אם יהיה לי זמן. מקווה שעכשיו זה ברור יותר.