אז מאיפה להתחיל....?

אפרת 101

New member
אז מאיפה להתחיל....?

היום קבלנו אבחון של בן דוד שלי, הוא בכיתה ה'. האיבחון נעשה ע"י ניצן. נתגלו די הרבה ליקויים: היפר אקטיביות, דיסקלקוליה, דיסגרפיה, דיסלקציה. לאחר שבבית הספר שמעו על האיבחון, הם רוצים לשלוח אותו לועדת השמה!!! מה לעשות? מאיפה מתחילים? אנחנו מאיזור הצפון, אנחנו עדין לא יודעים איך "לאכול" את זה. מה אתם מציעים? תודה על העזרה
 

נונינה1

New member
קצת עיצות...........

1. קודם כל ועדת השמה זה לא מילה גסה. המטרה היא למצוא לילד מסגרת בה הוא כן יכול להשתלב וללמוד ולא להשאיר אותו לדפוק את הראש בקיר כי אף אחד לא מודע לבעיות הלימוד שלו ומנסה ללמד אותו באופן בו הוא כן יקלוט. 2. מתחילים מלאסוף מידע - כמו שפנית אלינו תפני אל כמה שיותר אנשים, תלמדי על כל הקשיים של הבן שלך ואיך אנשים עם נסיון עוזרים לילדים עם קשיים כאלו - תקבלי המלצות על אנשי מקצוע, צורות לימוד, מסגרות מומלצות יותר ופחות ואז גם תרגשי מוכנה לקבל החלטה. 3. ועדות השמה הן בדרך כלל בקיץ - יולי, אז יש לך זמן. מאיפה אתם בצפון - אולי תוכלי לקבל כאן הפניות יותר מדוייקות..... ו...בהצלחה, אתם בתחילת הדרך לפיתרון !!!
 

ריקי 04

New member
דעה שונה...

לדעתי במידת האפשר עדיף להישאר בחינוך רגיל. כי בסופו של דבר המטרה שהילד יעשה את המסלול שכולם עושים... בעבר לקויות למידה לא אובחנו, אז נכון לילדים האלו לא היה קל, אבל הם גם הגיעו לאוניברסיטה . אז כן לתמוך, כן לתת סיוע (אחה"צ, לפי המלצות של אנשי מקצוע), והיום גם יש הקלות במיבחנים... אבל לדעתי (ואולי אני טועה, אבל זאת תחושת הבטן שלי) להשתדל להישאר בחינוך הרגיל (למשרד החינוך, על ענפיו ובתי ספריו, יש לדעתי קצת נטיה להימנע מהתמודדויות קשות ולהעביר למסגרות מיוחדות. שבסופו של דבר, ובהתחשב בגיל - לא יקדמו למסלול הרגיל - אלא ירחיקו ממנו).
 
דעה שונה לדעה השונה

לדעתי החינוך המיוחד הוא הזדמנות שצריך לנצל אותה. החינוך הרגיל לא זכור לי מעולם כמשהו חביב, לא כילדה ולא דרך הילדים שלי (למרות שהבת שלי רק בגן חובה) ואם לילד יש בעיה, והוא זכאי לקבל עזרה למה לא? הלואי שכל הילדים היו מקבלים מה שהחינוך המיוחד מציע, זה מה שמגיע לכולם! חוץ מזה בחינוך המיוחד תפגשי מחנכים שהגיעו לשם באמת מהסיבות הנכונות. בהצלחה, ומזדהה עם הבלבול!
 

Diana M

New member
מהסוף..

שלום אפרת וברוכה הבאה. לא שולחים ילד לחינוך מיוחד על סמך איבחון דידקטי. וכעת נחזור להתחלה. אני מבינה כי בן דודך אובחן כילד לקוי למידה רב תחומי. עצם ההבחנה אינה הופכת מיידית לילד הזקוק לחינוך מיוחד. אני מעיזה להסיק שאם הגיע לאיבחון היה זה על רקע של קשיים משמעותיים בבית הספר וכאשר חברו לכך ממצאי האיבחון עלתה האפשרות להפנותו למסגרת אשר תתן מענה הולם יותר לצרכיו. יחד עם זאת כפי שכתבתי, אין די בכך על מנת לקבל החלטה כזו. ישנם תלמידים רבים בעלי לקויות למידה רב תחומיות אשר לומדים בחינוך הרגיל ובעזרת סיוע מתאים ותאמה מצליחים אפילו לתפקד יפה ולהגיע להישגים נאים מאוד. על מנת לקבוע האם בן דודך זקוק לחנ"מ עליו לעבור איבחון פסיכלוגי. רק שילוב הממצאי שני האיבחונים וניתוח תיפקודו בבית הספר יתנו תמונת מצב על פיה יהיה ניתן לקבוע האם יש מקום לשקול מסגרת מיוחדת וגם אז ההורים הם אלה אשר יהיה עליהם החליט האם ברצונם להעבירו או להמשיך להתמודד בחינוך הרגיל. את מוזמנת להעלות שאלות נוספות אם ישנן. דיאנה
 

החורזת**

New member
אבחון הליקויים עוד לא מעיד על הצורך

בחינוך מיוחד. חשובה מאוד רמת התפקוד. קודם כל באיזה אבחון מדובר? פסיכולוגי? דידקטי? האם נעשתה הערכה של היכולת האינטלקטואלית? בדרך כלל במסירת התוצאות להורים המאבחן אמור להסביר להם את הממצאים ולהנחותם למי לפנות. למשל ציינת שאובחן כהיפראקטיבי. האם האבחנה נתקבלה על ידי רופא מומחה נוירולוג או פסיכיאטר שרק הם רשאים לאבחן את ההפרעה? כל מאבחן אחר רשאי לקבוע שיש אינדיקטורים המרמזים להפרעת קשב וריכוז עם או בלי היפראקטיביות, אך כאמור אינו רשאי לאבחנה. נראה לי שרצוי שההורים יצרו קשר עם איש מקצוע מיומן, רצוי פסיכולוג חינוכי שיסביר להם את הממצאים ויעזור להם להגיע להחלטה מהם הדברים שיש לישמם לטובת הילד. אם אכן יתרשם שממצאי האבחון מצדיקים פנייה לועדת השמה, הוא ינחה אותם כיצד להגיע אליה.
 

אפרת 101

New member
תודה רבה!!!

על המידע והעצות. האיבחון היה דידקטי. אכן לא אבחנו אותו כהיפר אקטיבי, אלא כאימפולסבי והציעו לפנות לנוירולוג. האם אתם ממליצים על נוירולוג מאיזור חיפה/קריות? לפי מה שהבנתי מהוריו לא היה ניתן לקבל תשובה החלטית בקשר לאינטלגציה שלו בשל הפער בין רמת האינטלגנציה לרמת הביצוע. שאלה נוספת מהם מבחני טובה והאם הם רלוונטים בנושא זה? ושוב תודה רבה
 

החורזת**

New member
טוב, אז אם האבחון היה דידקטי, הוא

אינו רשאי להעריך אינטליגנציה. את זאת רשאי לעשות רק פסיכולוג. מבחן T.O.V.A הוא מבחן שערך על ידי הנוירולוגים והוא מהווה עוד אינדיקטור לקביעה האם הילד סובל מהפרעת קשב וריכוז. במהותו המבחן בודק ששה פקטורים שונים של קשב וריכוז (כגון אימפולסיביות, קשב ממוקד). זהו מבחן ממוחשב, זאת אומרת הילד נבדק באמצעות מחשב. המבחן מתבצע בשני חלקים שאורך כל חלק כעשרים דקות. בחלק הראשון מתבצעת העברה רגילה של המבחן. בחלק השני הילד מקבל ריטאלין (שזהו הכדור הנפוץ בשוק לטיפול בהפרעת קשב וריכוז) ולאחר כשעה חוזר שוב על אותו מבחן ומשווים את התוצאות. עלות כל המבחן כ-350 ש"ח ולמיטב ידיעתי אין החזר מקופות החולים. יעילותו של המבחן היא שהוא עוזר לערוך אבחנה מבדלת לגבי מקור הקשיים, רגשי או אורגני (הפרעת קשב וריכוז) ולכן מסייע בהתווית ההמלצות. כן הוא נותן אינדיקציה ליעילות הטיפול התרופתי. החסרונות שלו שהוא נערך בתנאי מעבדה, דהיינו חדר סגור ,ללא רעשים חיצוניים ובאופן יחידני עם הילד שאלה תנאים שונים לחלוטין מאשר בכיתה וכן שיש ילדים שבשל ממוחיות במחשב מגיעים לתוצאות טובות למרות שהם כן סובלים מהפרעת קשב וריכוז. לכן לא מסתמכים רק על תוצאות המבחן, אלא ובעיקר על הדו"ח של המורה ושל ההורים ועל תוצאות של מבחנים נוספים. כיוון שהאבחון היה דידקטי, הוא לא בדק תחומים רבים ולכן התמונה שנתקבלה חסרה. אני ממליצה לך לכוון את הוריו של הילד לפנות לפסיכולוג חינוכי מיומן ולהקש אבחון פסיכולוגי מקיף שבודק שלושה תחומים: את התחום השכלי, את התחום הרגשי ואת המבחנים לאיתור ליקויי למידה. עלות אבחון כזה נעה 1500-2500 ש"ח. (יתכן שבגלל שהילד עבר לאחרונה אבחון דידקטי הפסיכולוג יוותר על חלק מהמבחנים, אלמנט שיוזיל את העלות).
 
למעלה