דעתי.. (פורסום במקור בבלוג שלי ומשום שאין לי בעיה להעביר תכנים ממקום למקום.. החלטתי לעשות העתק-הדבק לכאן). לפני כחמישה ימים עלה דף הבית החדש של הבלוגיה של תפוז. במקום תרועות ומחיאות כפיים, דף הבית החדש התקבל על ידי הבלוגרים בכעסים, צרחות (עד כמה שאפשר לשמוע אותן מהתגובות) ורק מעט מאוד שמחה. מצד תפוז נאמר כי דף הבית החדש של הבלוגיה הוא כמו מכונית חדשה; הוא עדיין חדש וכעת הוא בשלב הרצה. תפוז בוחנים בקפידה את ההצעות והבקשות הרבות של הבלוגרים ומיישמים מה שנראה לנכון. ובכן, אני חושב ש-5 ימים זה מספיק זמן כדי לכתוב התרשמות ראשונית. השינוי המשמעותי - שמים סוף לקידומים של עורכי תפוז עשרות, אם לא מאות בלוגרים התלוננו על שיטת קידום הפוסטים שהייתה קיימת עד כה בתפוז. לפי שיטה זו, עורכי התוכן של תפוז הם אלו שבוחרים אילו פוסטים יקודמו בעמוד הבית. עמוד הבית הציג כ-5 פוסטים נבחרים ולצידם מספר נוסף של המלצות (משהו כמו 10 המלצות) - הכל פרי בחירתם של עורכי תפוז, ללא כל התערבות הגולשים. מובן שהמצב הזה יצר אינסוף בעיות וכל בלוגר שני התלונן על כך שאינו מקודם, ולמה מקדמים כל הזמן את הבלוגר ההוא ולמה לא מקדמים אותי (אני לא מצדיק וגם לא פוסל אף אחת מהטענות האלו). אז לתפוז נמאס מהתלונות והריבים ולכן הוחלט להפסיק עם שיטת הקידום הישנה*, כך שבעמוד הבלוגיה החדש מוצגים פוסטים לפי סדר של חדש-ישן, צפיות או מספר תגובות. כמו כן ניתן להציג פוסטים מהיום, השבוע, החודש ומכל הזמנים. וכעת נעבור לפרסומות מי שגולש קבוע בתפוז כבר מכיר את זה - ככל שעובר הזמן רואים יותר ויותר פרסומות. אני ספרתי בעמוד הבית החדש של הבלוגיה 7 באנרים ענקיים, פרסומת אחת של גוגל אדסנס ובאנר של Shapo!, שנראה כמו פרסומת לכל דבר. כלומר, 9 פרסומות בעמוד אחד בלבד. פשוט זוועה. לא כיף לגלוש בעמוד כזה. זה גם לא הכל - עמוד הבית החדש של הבלוגיה מתחלק ל-2 חלקים. האחד הוא מן Sidebar (טור ימיני צר יחסית) והשני הוא הטור הרחב עם כל התוכן של העמוד. במילים עדינות, אפשר לוותר על החלק הימיני של העמוד ללא היסוס. מלבד כפתור "כניסה לניהול הבלוג", הטור הימיני לא מכיל אף לא פריט מידע חשוב אחד. אבל שימו לב, הוא כן מכיל: 2 באנרים ענקיים, קובייה מיותרת של עדכונים מה-Snooz, פרסומת של Shapo! וקובייה פרסומית של GetIT. חבל שלא הכניסו את רשימת הקטגוריות לטור הימיני, במקום לתקוע אותן בסוף העמוד במקום בו אף אחד לא רואה אותן. לשאול מה דעתם של הבלוגרים לפני ההשקה - הרי זה הבית החם שלהם המהלך הראשון של תפוז היה החלפה חד משמעית של דף הבית הישן בדף הבית החדש. מייד לאחר מכן התקבלו עשרות תגובות מבלוגרים שונים בתפוז, הכוללות עשרות תלונות, הצעות מועילות ושימושיות, ובין היתר גם דיווחים על באגים כאלו ואחרים. תפוז יכלו לפתור את כל הבעיות מראש, כפי שישראבלוג עשו בחוכמה - העלאת דף הבית החדש בנפרד ובמקביל לדף הבית הקיים. לגולשים תינתן האפשרות להגיע אל דף הבית החדש, אולם דף הבית הישן ישאר כברירת מחדל. כך, הגולשים יכולים להציע הצעות, לשאול שאלות, להתלונן ולומר את כל אשר על ליבם. כאשר יסיימו לטפל בכל התלונות וההצעות (או כעבור תקופה מסויימת שנקבעה מראש), יהיה ניתן לעלות את דף הבית החדש ולהחליפו באופן רשמי בישן. במיוחד משום שהאתר כולו מתבסס על תוכן גולשים, אני חושב שהצעד הזה היה מתבקש. התאמה אישית של עמוד הבית נמשיך עם עמוד הבית החדש עצמו, אשר מציג כברירת מחדל פוסטים חדשים מכלל הבלוגים בתפוז. אני שואל את עצמי, את מי זה מעניין בכלל? למה אני אמור להתעניין בפוסטים חדשים שעולים בכל רחבי הבלוגיה של תפוז? איך בדיוק זה יעזור לי להחשף לתכנים חדשים שמעניינים אותי? בדיוק, זה לא. תפוז יודעים מה מעניין אותי (כבלוגר במערכת שלהם, רשמתי את הבלוג שלי ל-3 קטגוריות שהן משקפות באופן כללי את תחומי העניין שלי {"על האינטרנט - ווב מאסטר " זה כללי למדיי}. ואם זה לא מספיק, עניתי על "תחומי עניין" בכרטיס האישי שלי), ואם הם לא יודעים - הם יכולים לשאול, אני אענה להם בשמחה. הם יודעים במה כל בלוג בבלוגיה שלהם עוסק פחות או יותר (משום שכל בלוג בתפוז מקוטלג ל-3 קטגוריות שונות). אז מה בנוגע להתאמה אישית של עמוד הבית? מדוע כולם צריכים לקבל את אותם התכנים בדיוק? תפוז יכולים להציג לי פוסטים חדשים שעוסקים בתחומים שמעניינים אותי, או בבלוגים שאני מרבה לקרוא בתפוז, במקום להציג לי עשרות ומאות פוסטים שהתוכן שלהם לא מעניין אותי ולא נוגע לי בכלל (מה לי ולבלוגים בקטגורייה "אמהות חדשות"?). בנוסף, היה אפשר לתת לי את הבחירה האם אני רוצה שיוצגו לי פוסטים מכלל הבלוגיה, או פוסטים חדשים שהתפרסמו בין רשימת "הבלוגים שלי", הבלוגים שסימנתי ואמרתי בפירוש - אותם אני אוהב לקרוא (רשימת פוסטים כזו אכן קיימת, אך היא מתחת לרשימת כלל הפוסטים של הבלוגיה והיא ללא ספק מוזנחת יותר, ללא תמונות ופיצ'רים נוספים). אם אתם עדיין לא חושבים שיש צורך בהתאמה אישית כלשהי, אז היה אפשר לעשות דבר בסיסי ופשוט - לתת לגולש לבחור מהי ברירת המחדל שלו, במקום לקבוע לו ללא אפשרות לשינוי. ברירת המחדל כרגע של כל הגולשים היא פוסטים חדשים היום. נניח ואני מעוניין על בסיס קבוע בפוסטים המדוברים החודש? האם אני צריך ללחוץ על "מדוברים" ואז "מהחודש" בכל פעם שאני נכנס לעמוד הבית של הבלוגיה? דירוגים והמלצות לדברי תפוז, בימים הקרובים תעלה מערכת לדירוג פוסטים והמלצות (כפתור "אהבתי") על פוסטים. אני לא פוסל מראש ויהיה מעניין לראות כיצד תפוז יחליטו לשלב את הדירוגים וההמלצות בדף הבית החדש ובבלוגיה בכלל. אני מאוד מקווה שבעזרת המערכת הזו, תפוז יוכל להציף תכנים איכותיים כלפי מעלה ולהתבסס קצת מעבר לכמות צפיות או תגובות לכל פוסט. בסופו של דבר.. לפני שהתחלתי לכתוב את הפוסט הזה עברתי על עשרות תגובות שונות בבלוגים ובפורומים הקשורים לעמוד הבית החדש של הבלוגיה. לא קשה להבין שהמון גולשים פשוט נגררים עם כולם נגד השיטה החדשה בעמוד הבית (הצגת פוסטים לפי פרמטרים כמו צפיות ומדוברים) בטענה כי תפוז מתקרב לישראבלוג או מזמין ילדים שיחגגו על ההזדמנות שניתנה להם. לדעתי, השינוי הוא בהחלט חיובי. עם זאת, אין להתסמך על פרטרים פשוטים וקלים לזיוף כמו צפיות או מספר של תגובות. לתפוז יש מערכת המאפשרת להמליץ על פוסטים, אפשרות לסמן פוסטים כ-"אהבתי" ופרמטרים נוספים שיש לחבר אותם ביחד על מנת לשלוף החוצה את הפוסטים שבאמת טובים ואיכותיים שהחשיפה הזו מגיעה להם. * לפי התגובות שקיבלתי (ותודה לבצלאל), ככל הנראה מדובר בשינוי כלל-תפוזי ולא במשהו שקשור אך ורק לבלוגיה. פחות עורכי תוכן ויותר תוכן אוטומטי.