שכחתי לצרף ... הנה הכתבה ...
-------------------------------------------------------------------------------- משטרת אילת החלה בחקירה בעקבות מידע שהועבר אליה על ידי עיתון העיר אילת. על פי המידע שנמסר למשטרה מתברר כי אחד מבתי הספר באילת עבר על החוק ולא דיווח לגורמים המוסמכים על נערה בת 15 שנמצאת בחודש החמישי להריונה מקרוב משפחתה. עוד ידוע כי לנערה היסטוריה של שתי הפלות שכבר עברה, לא ברור אם ההריונות הקודמים קשורים גם כן לאותו קרוב משפחה. בית הספר בחר לטאטא את המקרה מתחת לשטיח בכך שהרחיק את התלמידה מבית הספר ללא טיפול פסיכולוגי או רפואי. דוקטורנט בהתמחות פסיכולוגיה קלינית, בני נדלר: "ההריון יכול להביא את הקטינה לצד הפסיכופתולוגי של בריאות הנפש". יושב ראש המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן: "המקרה חמור ומעיד על מצוקה גדולה". מנהל מחלקת נשים בבית חולים ´יוספטל´, ד"ר אבינועם צברי: "למרות הסכנות על יכולתה להיכנס להריון בעתיד, נהוג להמליץ לקטינה בהריון לעבור הפלה, אפילו בחודש שמיני". מנהלת ביה"ס מסרבת להגיב אדישה ומבולבלת נערה בת 15, לא מהתלמידות הבולטות בבית הספר, מצאה עצמה בשבוע שעבר במרכז אור הזרקורים הבית ספרי באחד התיכונים בעיר. זאת, לאחר שעובדת היותה בהריון מקרוב משפחתה, מצאה את דרכה משיחות הבנות בשרותים, לכלל האוכלוסייה הבית ספרית. לדברי חברותיה, הקטינה כבר עברה 2 הפלות אצל גניקולוג (רופא נשים) פרטי, כתוצאה מקיום יחסי מין עם אותו קרוב המשפחה. לדבריהן, הקטינה לא מבינה את גודל ועוצמת תגובת אוכלוסיית בית הספר, ומתייחסת בקלילות ואף באדישות להריון זה. לדברי הדוקטורנט נדלר: "הדבר יכול לבטא את מנגנוני ההגנה הלא בשלים של הנערה להתמודדות עם אירוע בסדר גודל שכזה מצד אחד, ואת חסכיה וצרכיה בתשומת לב משוועת מן הצד השני." עם היוודע דבר ההריון להנהלת בית הספר, צעדו הראשון והתמוה של אנשי החינוך, היה הרחקת התלמידה מבית הספר ושליחתה לביתה על ידי יועצת שכבתה. הרחקה שנמשכת עד עצם היום הזה. וככל הידוע, נכון לכתיבת שורות אלה, תחילת השבוע, הילדה ממשיכה שלא להופיע ללימודים. בהמשך, היועצת נכנסה לכל כיתה מכיתות שכבת הקטינה, סיפרה כי כידוע לתלמידים, נערה מבנות שכבתם נמצאת כיום בחודש החמישי להריונה, ופתחה לדיון לאורך שיעור שלם את נושא ההריון בקרב בני נוער. הנהלת בית הספר בחרה שלא להגיב כלל על אירועים אלו. אטימות בבחירתו של בית הספר להשתיק ולהחריש מקרה זה, מתבטאת בשיא כיעורה אדישות ואטימות מערכת בתי הספר בעיר. בראייתו את האינטרסים שלו, ושלו בלבד. טיפול בית הספר במקרה כלל את שליחת התלמידה הביתה ודיון אינטלקטואלי על בעד ונגד הריונות בקרב בני נוער בלבד. חס וחלילה שבית הספר ימלא אחר חובת הדיווח וידווח למשטרה ולרשויות הרווחה על ניצול ובעילת קטינה על ידי קרוב משפחתה הבוגר. חס וחלילה שידאג לטיפול נפשי ורפואי לקטינה. חס וחלילה שידאג שתמשיך להופיע בבית הספר, במקום לגרום להוקעתה והרחקתה מהמסגרת החברתית. וחס וחלילה שידאג להשלים לה את החומר הלימודי שהפסידה, בכל דרך אפשרית. ויותר מכך כשהעניין כבר מקבל תהודה ציבורית על ידי התקשורת, יכול בית הספר או משרד החינוך לקחת אחריות ולהגיד כי ידאג לנערה, ללימודיה ולצרכיה הנפשיים. אך במקום זאת מעדיף משרד החינוך למלא פיו מים ולשתוק. מצב מתדרדר דוקטורנט לנוירופסיכולוגיה בהתמחות פסיכולוגיה קלינית מ´אוניברסיטת חיפה´, בני נדלר: "מעל הכל מתנוססת השאלה, האם הקטינה תצליח למלא אחר חובותיה כתלמידה מן המניין וכאם במקביל? לדעתי, לא. תפקוד הקטינה כאם תלוי בסביבתה. כשאין סביבה תומכת ומתפקדת יתרחש מעין אפקט דומינו שבו הקטינה תעביר את כל חסכיה ובעיותיה הלא פתורות לתינוקה. בנוסף, יכול להיות שעקב חוסר בשלות האם ההריון ידרדר אותה לדפוסים לא בריאים מהעבר ויפגע עוד יותר בבריאות הנפשית שלה ושל תינוקה. ללא ספק, על הקטינה לקבל טיפול פסיכולוגי תומך מיידי. עקב גילה הצעיר, ניתן להניח כי הקטינה משתמשת במנגנוני הגנה שיכולים לפגוע בה ובתינוקה, כגון הכחשה והדחקה. עליה לקבל טיפול מעובדת סוציאלית או פסיכולוגית שתעזור לה להבין מה עובר עליה, היכן היא נמצאת ולעזור לה לעשות את הבחירה הטובה ביותר, ובכלל זה אם בכלל להמשיך את ההריון". חוסר בשלות מנהל מחלקת נשים בבית חולים ´יוספטל´, ד"ר צברי אבינועם: "ככלל, הכשירות ללדת מורכבת ממוכנות ביולוגית ומוכנות פסיכולוגית. מכאן, עבור קטינה הסיכונים קיימים משני הכיוונים. מבחינה ביולוגית סכנה לרעלת הריון ולידה מוקדמת; מבחינה פסיכולוגית, חוסר בשלות הקטינה ימנע ממנה להיות אמא בריאה ומתפקדת. ההחלטה על ביצוע הפלה, גם בחודש הראשון וגם בחודש האחרון, מורכבת מחשיבה של בעד ונגד. נגד – חשש לאי פוריות בעתיד כתוצאה מההפלה. בעד – אי בשלות נפשית להריון, לידה והורות. במקרה של קטינה, ללא ספק אי בשלות הקטינה להורות מאפילה על סכנות הפוריות וההמלצה היא לעבור הפלה". תגובות מבית הספר בו לומדת הקטינה נמסר: "בית הספר אינו מגיב לנושאים שיש בהם מצנעת הפרט, ואינו מעביר ולו גרגר מידע אחד, אלא לגורמים הנוגעים לדבר". דוברת משרד החינוך מחוז דרום, דלית וייץ: "משרד החינוך מנוע מלהגיב בשל צנעת הפרט וחוק הגנת הפרטיות". דובר המשטרה, סגן ניצב אורי מכלוף: "במקרה של בעילת קטינה ישנה חובת דיווח על פי חוק! למרות זאת, הנהלת בית הספר ורשויות הרווחה לא דיווחו לנו על כל מקרה שכזה. תודות לערנות ופניית ´עיתון העיר אילת´ חקרנו את הנושא והובהר כי הקטינה עברה לאחרונה לאילת, וכבר מוכרת לשירותי הרווחה באילת עקב בעיותיה הקשות". יושב ראש המועצה לשלום הילד בירושלים, ד"ר קדמן: "העובדה שישנה קטינה בהריון שלישי ואף גורם לא יודע ולא עורב חמורה מאוד. היכן היו כל הגורמים שהיו צריכים להתערב?! הקטינה צריכה ללמוד, להתפתח ולהתבגר – ולא להיות אמא. כמו שלא מרשים לקטינים לנהוג ולבחור, כך היא לא בשלה להורות. צריך להיכנס לעובי הקורה ולהבין מה קרה כאן וכיצד קטינה מצויה כבר בפעם השלישית בהריון, אפילו בעזרת בתי משפט. {פורם בעיתון העיר אילת - עכשיו בדוכנים www.ha-ir.co.il }