אז מה???... עכשיו יוציאו אותו מפגר???

grayart

New member
אז מה???... עכשיו יוציאו אותו מפגר???

סיימנו את האבחון היום בתל השומר.
עדיין אין תוצאות , רק סיום התהליך עם הילד.

יצאנו דיי מודאגים מהאבחון הפסיכולוגי (קוגניטיבי?).
הפסיכולוג הציב בפני הילד כל מני מבדקים, של מיון חפצים, התאמה, ציור, ועוד כאלו ואחרים.
הילד אמנם בן שלוש בעוד פחות מחודש, אבל הוא לא מבין או מדבר אף מילה, והתקשורת שלו מאוד לקוייה.
שאלתי את הפסיכולוג "אתם לא הולכים להוציא אותו מפגר בגלל שהוא לא מבין את השאלות ולא מסוגל לשתף פעולה נכון?".
והוא אמר לי שאכן, התוצאה תהייה נמוכה מאוד בגלל שהוא לא מבין את ההוראות ולא משתף פעולה אבל שזה מבחן סטנדרטי וזה הכלי שעומד ברשותם וזהו, אין כלי אחר.
זה לא מפגר לבדוק ככה אנטיליגנציה (והתפתחות כללית) אצל ילד שאין לו כמעט בכלל יכולת לתקשר או לעבוד ביחד בתיאום עם אדם נוסף???
הרי זה כמו לבדוק אנטיליגנציה אצל עיור דרך מבחן שרובו ויזואלי, או חירש דרך שאלות שדורשות ממנו את חוש השמיעה.
דווקא הפסיכיאטר שבדק אותו והפנה אותנו לאבחון התרשם ממנו מאוד, כי בפעילות חופשית הוא ראה עליו דברים שמעידים על אינטיליגנציה טובה.
איזה מין אבחון זה אם הוא לא מתאים לילד שלא מסוגל לתקשר?
לא פלא שכל כך הרבה אוטיסטים מאובחנים כלוקים גם בפיגור.
 

grayart

New member
אני אתן דוגמא לשאלה בלתי אפשרית כזו....

הפסיכולוג הראה לו כרטיס ועליו תמונה של מטוס, ואז כרטיס נוסף אחר ועליו היו תמונה של גם של מטוס וגם של מכונית.
הבקשה הייתה שהילד יבחר מבין שתי התמונות את התמונה שהייתה בכרטיס הראשון.

הילד כמובן לא הבין מה רוצים ממנו, וגם אם הוא מבין שמה שהיה קודם זה המטוס, זה ילד שלא מסוגל לבטא את זה.
אמרתי לפסיכולוג , אין סיכוי, כי הוא לא מסוגל אפילו להצביע על משהו שהוא רוצה.
הוא לא יודע לדבר אף לא מילה ולא מסוגל להצביע על משהו , אז גם אם הוא היה מבין מה רוצים ממנו, אין דרך המבדק הזה שום דרך לראות שהוא באמת מבין.
 
אני די סומכת על המבחן המבדל

אתחיל מהסוף: לא כל כך הרבה ילדים אוטיסטים מאובחנים עם פיגור. העידן הזה די עבר. עכשיו מבינים מאד שייתכן איחור התפתחותי נצבר עקב תקשורת לקויה (חוסר input מתאים). לכן חשוב לגשת למומחה כדי שיבדיל בין שני המקים (וזה מטריף אותי, אני כאמא קודם הייתי צריכה לנחש את האיבחון הסופי ולחפש מומחה בנושא).
מאד סומכת על מכון התפתחות הילד של תל השומר שיבדילו.
השאלון הזה הוא לא יחיד, ויש הרבה משמעות לא רק לתשובות הסופיות אלא גם לאיך הילד הגיב, מה עשה. ולכן את האבחון עושה פסיכולוג ולא טכנאי: הרי, לכאורה מה צריך? לשאול שאלה, לרשום תשובה ולספור את התשובות הנכונות? אז לא, השיקול פה הרבה יותר עמוק.
 

TikvaBonneh

New member
מזדהה


גם לבן שלי, נדב, עשו את זה בגיל שלוש וחצי. וכשהסברתי לה שהוא לא מבין שפה ולכן הוא לא יכול לענות על השאלה הזאת, היא אמרה, אבל בכוונה לא השתמשתי בידיעת שפה, אמרתי לו תצביע על הזה שנראה כמו ההוא, לא אמרתי כלי רכב.

א-קיצר, היא הוציאה אותו בגיל שלוש וחצי בתוצאות האיבחון - נמוך מאוד מבחינה קוגניטיבית. יצא לו IQ 55
בגיל חמש, במעקב בהתפתחות הילד הוא כבר הפתיע בIQ 109. כלומר הכפיל אותו.
היום, בגיל עשר, הוא שולח לי כמעט כל יום מייל מבית הספר
הנה המייל מאתמול:

[Show more]
Apr 3
זה מרגיש מוזר לקרוא מייל מהעבר לא נראה לי שיש לי משהוא להגיד למייל הזה רק דבר אחד לשאול מתי המשחקים שלי יגיעו כבר?����������������בסדר עכשיו אני אספר לכם מה היה לי בבית הספר היום.
כולם מאד שמחו שחזרתי אבל אני לא כול כך היה לי שיעורים אני לא הבנתי אבל בסוף הסדרתי אבל כשה הייתי צריך ללמוד דרך חדשה חישוב אז בחלל לא הסדרתי.

וזה הכול בי אוהב אותך אמא אוהב אותך אבא מנדב����.
 

grayart

New member
זה כאילו שהוא לא יגיע לאבחון ואז

הוא גם לא יענה על אף שאלה ויקבל IQ 0

טיפשי ביותר.
היו צריכים פשוט לקבוע שלא ניתן לקבוע.
 

TikvaBonneh

New member
צודק.

אבל יש מומחים שבחיים לא יגידו "אני לא יודע".
אני אתן לך עוד דוגמאות מהאיבחון של נדב.
אמרו לנו שיש לו גם בעיה מוטורית. למה, תשאל? כי היא אמרה לו לקפוץ והוא לא קפץ. אז היא רשמה שהוא לא יודע לקפוץ. אמרתי לה שהוא כן יודע והוא לא הבין מה היא רוצה. "אבל הדגמתי לו", מחתה הפסיכולוגית. כנ"ל יצא שהוא לא יודע ללכת בקו ישר.
כמובן שגם אז לנדב לא היה שום עיכוב בהתפתחות המוטורית וכל היום בבית הוא רק היה קופץ.
 

grayart

New member
ווואוו... מרגש.. איזה כיף לך..

אז הוא אובחן בהתחלה בתפקוד נמוך (בלי קשר לIQ)?
ואחר כך בתפקוד גבוה?
 

TikvaBonneh

New member
התייחסו לIQ

הוא אובחן עם IQ נמוך וגם עם תפקוד נמוך תקשורתית. זה היה בגיל שלוש וחצי. אבל בגיל הזה אי אפשר עדיין לראות תפקוד. וגם אי אפשר לדעת כלום לפני שמטפלים כמו שצריך. היום אני מבינה שבכלל לא משנה מאיזו נקודה מתחילים. מה שמשנה לתפקוד זה יכולת הלמידה. הילד שלי עבד קשה ולמד והדביק את הפערים. חשוב לו להצליח. לפני כמה זמן שמעתי אותו מתווכח עם חבר ואומר לו: " זה שאני אוטיסט זה לא אומר שאני פחות חכם ממך."
 

tallyko

New member
צודק אבל גם לא...

אני אמא לפשושה בת 3 שאובחנה בגיל שנה ו-3 על הקשת האוטיסטית, בדיוק באותו מכון התפתחות הילד בתל השומר. הילדה מבריקה. ממש. אממה? בזמן האבחון היא היתה לא תקשורתית כמעט בכלל. באבחון של קלינאית תקשורת, נוירולוגית וריפוי בעיסוק היא פשוט לא שיתפה פעולה ורוב הזמן לא ממש הבינה מה רוצים ממנה. החלק היותר טוב אצלנו דווקא היה האבחון הפסיכולוגי, אבל גם כאן, היו הרבה דברים שלמרות שהדגימו לה היא לא הבינה, בגלל עיכוב התפתחותי עקב הפרעת תקשורת.
בסיכום, ישבו איתנו העו"ס והפסיכולוגית. נתנו לה IQ 85, ואמרו לנו בבירור שזה פשוט לא אומר כלום. שזה מה שהשיגה במבחנים אבל שגם הם יודעים שבגלל ההפרעה התקשורתית יש דברים שלא יכולה ושסביר להניח שזה ישתנה בעתיד. הם מאד מאד מאד נזהרים מלהגדיר ילד כמפגר (כן מדברים על עיכוב התפתחותי או פיגור התפתחותי בגלל בעיית תקשורת, אבל לא כאבחנה קוגניטיבית חד משמעית), בעיקר בגילאים מאד צעירים.
שבוע שעבר הגענו אל אותה פסיכולוגית לצורך מעקב. היא נדהמה לראות את השינוי והשיפור בתקשורת ובהבנה אצל הפשושה ושינתה לחלוטין את סוג האבחון שתכננה, למשהו יותר מבוסס הבנה ותקשורת. עוד לא סיימנו את האבחון (פגישת המשך בשבוע הבא) אבל הפשושה סיימה מבחן שעפ"י הפסיכולוגית היא עוד לא הגיעה לסופו עם אף ילד לפני כן (מפסיקים אחרי שלא מצליחים 5 שאלות או מטלות ברצף), ובמבחן אחר הגיעה מעבר לאמצע שלו. כבר במקום היא אמרה שברור לחלוטין שה-85 היה הערכת חסר, כפי שחשבה מראש, וחסר בהרבה מאד... היא גם היתה מאד נרגשת. אמרה שזה תמיד כל כך נעים לראות ילד שראית אותו במקום הכי נמוך שלו - האבחון הראשוני, וראית בו פוטנציאל (הם לוקחים בחשבון גם משחק חופשי, גם תקשורת עם ההורים וגם את זה שסביבת האבחון והאוירה מלחיצות לפעמים והילד לא במיטבו), ואחרי שנתיים לראות את הפוטנציאל הזה מתממש ואת הילד פורח.
בקיצור - האבחון הראשוני לא אומר דבר לגבי יכולת קוגניטיבית לעניות דעתי, ולאחר שיתקבל האבחון ותגיעו למסגרת חינוכית מתאימה וטיפולים פרא-רפאויים תומכים, ותראו שיפור גם בהבנה וגם בתקשורת, תחזרו למעקב ותראו את השיפור גם בשורה התחתונה המספרית.
 

מעוין

New member
קצת הבהלתם אותי

אנחנו הלכנו לאבחון פרטי אצל פסיכולוגית ואצל פסיכיאטרית, למעשה מחר נקבל את ההבחנה המבדלת שלנו שכבר נרמז לנו על תוצאותיה.
בכלל לא הוטרדנו מ IQ (אפילו לא ידענו שנותנים) אלא יותר בדיוק הקשיים והצרכים וההתאמת המסגרת. אבל הפסכילוגית אליה הלכנו ראיינה אותנו הרבה, את הגננת, את המרפאות והקלינאיות ששם אנחנו מטופלים, שלחנו לה שעה של קטעי וידאו מכל מיני מצבים בגן ובבית שמציגים קשיים ויכולות. כך שהזמן של המבחן שהיא ערכה לו מרגיש יחסית שולי והאמת שחשנו שהוא יחסית מייצג, איפה שלא היה מייצג פשוט הסברנו את הפערים. עשינו מבחן אדוס, שלחה לנו עוד מבחן שלא זוכר את שמו שנמלא לבדנו, יש לנו ילד יחסית בתקפוד גבוההף עם הרבה קשיים מלבד קשיי התקושרת.

אני נבהל כי זה מאד רחוק מהתהליך שאתן מספרות, מקווה שאנחנו עושים את הדברים נכון.
 

TikvaBonneh

New member
מצאתי קישור באתר של אלוט

http://alut.org.il/?news=%D7%90%D7%91%D7%97%D7%95%D7%9F-%D7%99%D7%9C%D7%93%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%A1%D7%A4%D7%A7%D7%98%D7%A8%D7%95%D7%9D-%D7%94%D7%90%D7%95%D7%98%D7%99%D7%A1%D7%98%D7%99-%D7%97%D7%95%D7%96%D7%A8-%D7%9E%D7%A0
 
למעלה