אז מה עם פרשת השבוע שלנו?

אז מה עם פרשת השבוע שלנו?

השבוע פרשת השבוע תהיה תצווה (שמות כ"ח-ל'). אתם מוזמנים להעלות לפה שאלות, תהיות, תובנות וכו' בקשר לפרשת השבוע ונושאים העולים ממנה.
 

שרון AAA

New member
פרשה יותר פרטנית מהקודמת אפילו

ירידה לפרטים בבגדי הכהנים ,בניית המזבח וכו'. אני צריך לקרוא אותה עוד פעם כדי לפתח תובנות לגביה.גם לא היה מזיק איזה מיצג ויזואלי כמו שrrina הביאה לפרשת המשכן. בכל מקרה,פרשה מרתקת שמפעילה את הדמיון ומחזירה אותנו לתקופה שבה העלו קורבנות וזבחו זבחים.
 

msch

New member
השבת גם קוראים על מחיית עמלק ...

השבת בנוסף לפרשה גם קוראים על כך שכול יהודי מחוייב למחות את עמלק ,המן,היטלר,אחמיניז'אד וכל שאר הרוצים להשמידינו כי אנו יהודים ...
 
או הנה נושא לדיון -

אני חושב שיש פה הגזמה כשמספחים לתואר "עמלק" עוד ועוד אנשים וקבוצות ייחוס. בכלל, בעיני "עמלק" הוא מאטפורה ולא מישהו ספציפי. אני חושב שעל עם ישראל להתנער מתודעת ה"עמלק" שאופפת אותו, כשחלק מזה זה תסביך הרדיפה שלנו (אשר בעיני רבים יצר בעצמו רדיפות לא מעטות). אני לא מאמין בהנחייה לשמד עם אחר, זה פשוט לא נראה לי אמין. ואם תגידו שזה התאים לזמן אחר עם נורמות אחרות אני אענה שהזמן הזה חלף ואיננו.
 

שרון AAA

New member
מחינו 3 , נשאר רק אחד

קוראים את הפרשה שעוסקת במלחמת עמלק? אם אני לא טועה זה היה בפרשה של קריעת ים סוף , לא?
 

tamarhp

New member
שבת זכור

בשבתות שלפני ואחרי פורים, 4 שבתות, מוסיפים בקריאת התורה "פרשיה" קטנה. בשבת שלפני פורים קוראים את הפסוקים המצווים על זכירת ומחיית עמלק, ושבת זו נקראת "שבת זכור". (כמו כן יש פרשת פרה שקוראים נראה לי על פרה אדומה, "שבת שקלים" שקוראים על מחצית השקל, ו"שבת החודש" - שזה באיזור ר"ח ניסן - שמדבר על קידוש החודש).
 
"עמלק" מזוית נוספת../images/Emo27.gif../images/Emo27.gif

את הדברים הבאים כתב ידיד יקר, ונדמה שהם מתאימים לנושא הדיון: שבת לפני פורים, נקראת שבת זכור. על שם הפרק המיוחד שאנו קוראים על פרשת "עמלק". ההלכה אומרת כי חובת כל יהודי לקרא את הפרק הזה בשבת זכור: "זכור את אשר עשה לך עמלק בדרך בצאתכם ממצריים. אשר קרך בדרך ויזנב בך כל הנחשלים אחריך ואתה עייף ויגע ולא ירא אלו-הים. והיה בהניח יה-וה אלו-היך לך מכל אויביך מסביב בארץ אשר יה-וה אלו-היך נותן לך נחלה לרשתה תמחה את זכר עמלק מתחת לשמיים, לא תשכח." כן, אנו יכולים לתת לפסוקים הללו את פירוש הפשט אולם ברצוני להביא פירוש אחר, רוחני יותר: הפסוקים מדברים על מצבו הנפשי של האדם כאשר הוא במצב הכי קשה ובמלא חולשתו והספק מתחיל לכרסם בו מבחינת אמונה ב"דיין האמת".... עמלק בגימטרייה = ספק ופסוקים אלו מדברים על יציאת הנשמה מתוך המיצר (מצריים) כלומר הגוף הפיזי. לכן להלן אותם פסוקים במילים שלנו: זכור בעודך בחיים את אשר עושה לך הספק כאשר נשמתך יוצאת מגופה לחזור אל העולם הרוחני. כאשר הספק מכרסם אותך בנקודות החלשות שבך ולא התחזקת בהם, ואתה עייף מתלאות העולם הזה ולא מבין את אלוהים (מדת הדין) כלומר את חוקיותו ודרך דיינותו את העולם. אך כאשר יגיע הדין על הנשמה וכל האויבים הפנימיים (יצר הרע ויצר הטוב הנלחמים כאויבים) יעזבו והנשמה תגיע לעולם הבא אז ימחה זכר הספק המכרסם בנו היום מתחת השמיים בעולם הגשמי. את זה צריך לא לשכוח, את דיין האמת, שופט אמת וצדק גם אם לנו כרגע זה לא נראה לעין. שבת זכור היא מעיין הקדמה למודעות הגדולה שפורים מביאה לנו שהוא החג החשוב ביותר ביהדות יותר מיום הכפורים שהינו חיקוי לפורים. עליו מרומז בשמו כ-פורים כמו פורים אבל לא המקור. אור וטוב אוריאל מעוז קישור לדברים
http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/articles/article.asp?forum=197&a=12865&c=7275&sc=0&ssc=0
 

שרון AAA

New member
יפה מאוד

אני גם נוטה יותר להתחבר דווקא לפרשנויות הקבלה על יציאת מצריים,פרעה ועמלק. ייציאת מצריים היא ציאה מתוך עבדות רוחנית לחירות רוחנית,פרעה הוא היצר הרע שמעביד אותנו ועמלק כפי שהבאת הוא סוג של קליפה,ספק.
 

תריג

New member
לא הבנתי

את אומרת שיציאת מצרים זה מטפורה ומשהו שלא היה במציאות רק יציאה מהמצרים הפרטיים שלי .מעבדות לחרות ...
 

שרון AAA

New member
לא בדיוק

לפי הקבלה (שהיא לא בדיוק כוס התה שלי בדרך כלל,אני נוטה יותר לפרשנויות התלמוד ובמיוחד הרמב"ם) לכל דבר גשמי יש הסבר רוחני.אז בהסבר הרוחני עמלק,פרעה ויציאת מצריים הם תהליכים שקורים בפנימיות האדם בכל תקופה ובלי קשר לאירוע היסטורי מסוים.זה לא סותר את עצם התרחשותם של הדברים במציאות עצמה,הרי לפי הקבלה גם דברים שאנחנו עושים עכשיו בעולם הגשמי יש להם משמעות שלא תלויה בזמן מסוים והיא נצחית בעולם הרוחני. לדעתי האישית,שהיא לא דעת הקבלה,התורה בכתב היא אוסף של משלים וחוקים שמתבססים על אירועים אמיתיים שמטרתם ( של המשלים והחוקים) היא להסביר לאדם את תפקידו בעולם ואת הדרך שבה הוא צריך לעבוד את אלוהים.
 
מצטרפת לדעתך בהקשר למטאפורות ומשלים

ולו רק משום שלולא כן, לולא היו גם אותן משלים ומטאפורות, נדמה היה שהתנ"ך הוא עוד אוסף סיפורים היסטוריים שאינו נוגע לחיינו כאן ועכשיו.
 
וזו הגדולה של התנ"ך

שמעבר לתוכן העלילתי יש בו המון דברים על זמניים שכל אדם יכול לבחור להתמודד איתם ולבדוק איפה הוא עומד ביחס אליהם.
 

שרון AAA

New member
הרחבה על עמלק

מתוך הודעה של "עזר כנגדו" בפורום חוכמת הקבלה: "מלחמת עמלק קיימת גם בנפש האדם. עניינו של עמלק - לקרר את האדם ולצנן את התלהבותו בענייני קדושה. הוא מחדיר באדם קור ואדישות לענייני התורה ומצוותיה, וגורם לו שלא להתפעל מגדולת ה'. מלחמה זו יכולה להיות גלויה, כאשר 'עמלק' הפנימי מופיע כלוחם גלוי נגד הקב"ה, אך היא יכולה להיות גם מתוחכמת ונסתרת. הוא מופיע כ'כנעני' - כסוחר. הוא בא ואומר, שהחיים בעולם הזה מבוססים על עסקים ועל תחרות כלכלית, ולכן צריך להתנהג כפי שמקובל בעולם העסקים"
 
למעלה