אז מרטין הודיע על דחייה נוספת של רוחות החורף

אז מרטין הודיע על דחייה נוספת של רוחות החורף

ועל כך הוא יפורסם לאחר הכרך הראשון של סדרת "דם ואש".

אריק קליין בפורבס זועם ומיואש
https://www.forbes.com/sites/erikka...orge-r-r-martin-may-not-finish-game-of-throne

אני תמיד טענתי שלנו כקוראים, לפחות אלה מאיתנו שרכשו בכסף את אחד מהספרים, יש סוג של חוזה עם הסופר שהוא יסיים את הסדרה. ולכן הטענה שהוא יכול לעשות מה שהוא רוצה היא טענה שגויה לדעתי.
 
יש לי את הרושם שהספר כבר לא יצא

וסדרת הספרים לא תסתיים.

ואני מסכים בכל לבי עם הטענה שלך.
אי אפשר למכור לאנשים ספר מתוך סדרה לא גמורה, ואז לומר להם שאתה לא חייב להמשיך את הסדרה ושילכו לעזאזל ואתה בינתיים תלך לשחק במפגשי מעריצים ושאר ירקות.
 
קודם כל, אני לא חושב שיש חוזה שכזה

מהסיבה הפשוטה שכאני כקורא קונה ספר מסדרה לא גמורה, אני לוקח על עצמי את הסיכון שהיא לא תסתיים. הקניה שלי הביאה בחשבון את התרחיש הזה, ואף על פי כן שילמתי, כדי לעודד את יציאת הספר הבא. זה אותו הגיון שבגללו הבנק לא ייתן לי בהלוואה שקל אם אני אבטיח להחזיר לו מחר שקל. הוא יירצה ריבית, שמשקפת בין היתר את הסיכון שלא אחזיר לבנק מחר, סיכון שהבנק לוקח בחשבון כשהוא מחלק לאנשים הלוואות.

אבל גם אם נניח שאכן קיים חוזה כזה, ברור לנו שיש בחוזה הדמיוני הזה גם סעיפי ביטול התחייבות. למשל, ברור לכולם שאם (חלילה) תקרה למרטין איזו תאונה, הוא לא יהיה מחוייב לחזור מהקבר, עם עיניים כחולות וידיים שחורות, ולהמשיך לכתוב. אבל גם במקרים פחות קיצוניים ההתחייבות לכאורה הזו בטלה: נניח מצב רפואי שלא ישאיר לו פנאי לדברים אחרים, מצב כלכלי שלא ישאיר לו פנאי לכתיבה (כן, הוא מתפרנס מכתיבה. ועדיין). כל הנסיבות שקרויות "כח עליון". הלאה - מה אם הוא באמת רוצה להשלים את הספר אבל לא יכול מסיבות כמו מחסום כתיבה, או חוסר יכולת לתפור עלילה ("הקשר המיריני" המפורסם הוא דוגמה לזה), או סתם לו"ז עמוס: כן, גם מי שהתחייב למשהו, לא חייב לשעבד את כל החיים שלו להתחייבות הזו. הוא זכאי גם לנופש מדי פעם, הוא זכאי לזמן איכות עם המשפחה, וכו' וכו'.

אז האם אכן מרטין נמצא במצב כזה, של "רוצה, אבל לא יכול"? לדעתי, התשובה כן. הסדרה הזו היא המגנום אופוס שלו. מפעל החיים שלו. הוא כתב לא מעט דברים, אבל עליה הוא ייזכר, לטוב ולרע. בזה הוא השקיע את כל כולו, ועל זה הוא עובד כבר כמעט שלושה עשורים מהחיים שלו. אין לו שום אילוץ כלכלי שמחייב אותו לכתוב, הוא אדם עשיר מספיק, ועדיין, הוא כותב. למה? כי הוא רוצה, כי זה מפעל החיים שלו וכו'. אני חושב שאי אפשר לפקפק ברצון הכן שלו לסיים את הכתיבה. ואם הוא רוצה ועדיין ספר לא יוצא - כנראה שהוא באמת לא יכול.

ודבר אחרון: כשיש לחץ להאיץ את התהליך, כל תהליך, הרבה פעמים התוצאה היא מוצר פגום. רואים את זה בסרטים, במשחקי מחשב, וגם בספרים. אפילו אצל מרטין עצמו ראינו את זה: "ריקוד" נולד פג, הוצא לפני זמנו, וסבל מזה קשות. הוא היה ספר שלדעתי משמעותית פחות טוב מקודמיו. אז אני שותף לרצון לראות עוד, אבל אני מעדיף שיהיה מאוחר יותר וטוב יותר, מאשר מוקדם מדי, בוסרי ותפל. במובן מסויים, עדיף אפילו שלא ייצא בכלל, ושסדרת הספרים תישאר בלתי גמורה מאשר שתצא בוסרית רק כדי לעמוד בדדליינים. למעשה, יש את סדרת הטלוויזיה. היא תגלה לנו את הסוף המתוכנן (אלא אולי אם ייתברר שדינקלג' או הרינגטון או קלארק הם עברייני מין, מה שכבר ביטל סדרות...), ואת הפרי הבוסרי הזה יהיה לנו. את הספרים שלי אני מעדיף משובחים, גם אם מאוחרים. אם לצאת עכשיו ולצאת טוב סותרים, התשובה שלי ברורה.

נ.ב.
אני מעריך שזה לא יגיע לזה, אבל בל נשכח שמעריצים שחשבו שמגיע להם כבר עשו דברים נוראיים, ע"ע ג'ון לנון.
 
אני דווקא לא בטוח שהוא מאוד רוצה לסיים

האיש הוא כידוע ציניקן לא קטן, ואני חושב שהוא נהנה לא מעט מהפוזיציה הזו שבה המוני מעריצים ממתינים בכיליון עיניים למוצא פיו, והוא מבין שאחרי שהוא יסיים את הסדרה אז רבים מהם ייעלמו.
&nbsp
הרי גם אם נקנה את הטענה שלו שהוא התחיל לכתוב את הסדרה ב-1991 (ואני לא קונה אותה, לאחר שהוא שיקר כל כך הרבה פעמים) עדיין זה אומר שבתוך 9 שנים הוא כתב את 3 הספרים הראשונים, והנה 18 שנה אח"כ יצאו רק 2 ספרים נוספים (שמבחינה עלילתית הם בעצם ספר אחד) והשלישי לא צפוי לצאת השנה. כלומר יש פה ירידה מאוד ניכרת, לפחות של 50%, בקצב הכתיבה של הסדרה.
&nbsp
ואנחנו יודעים מה הוא עושה עם הזמן, הוא מאוד נהנה לעסוק בפרויקטים שונים, ולהסתובב ברחבי העולם בכנסים. ואם כבר, אני חושב שהמשיכה והמריחה דווקא הן פוגעות באיכות הספרים.
&nbsp
הרי 22 שנה לאחר שיצא הספר הראשון, האם מרטין בכלל זוכר את רוב מה שכתוב בו? האם הוא צריך לקרוא את הספר מחדש כדי להיזכר, אחרי כל כך הרבה שנים? זה מגיע למצב מגוחך.
 
לזה קוראים "נבל ברשות התורה"

אני מסכים שאין עליו חובה חוקית/משפטית, אבל אני בהחלט חושב שההתנהלות אינה תקינה במישור המוסרי.
לפרסם ספר (או סרט) עם עלילה שלמה וסגורה, ולאחר מכן להוציא המשך - זה בהחלט בסדר. אבל כאן הוא מכר חלק של ספר, עם הבטחה (גם אם משתמעת) לספק את היתרה.
בימים עברו, הזמינו ציור אצל צייר, ושילמו עם ההתקדמות. להגיד "נמאס לי" באמצע העבודה, זה לא לעניין משום בחינה. גם אם הלקוח קיבל את חצי הציור.
&nbsp
לטעמי הוא היה צריך מהתחלה לכתוב את כל הסיפור לפני הפירסום. או - לבנות אותו כמספר ספרים שלמים. אבל אם הוא מוכר חלקי פאזל, יש לו חובה למכור את כולם.
 
לדעתי נקבל את הספר הבא בקרוב

פשוט צריך לקבל את זה שההגדרה של "בקרוב" היא עד 2022.
עוד לא עברו 7 שנים אפילו מאז שיצא הספר האחרון. צריל לתת לו זמן.
ואז אני מניח שעד שנת 2036 יצא גם הספר האחרון.

למי שמכיר את סדרת הספרים שהתחילה עם שבט דוב המערות זה כלום. שם ארבעת הספרים הראשונים יצאו בין 1980 ל1990, הספר החמישי ב2002 והספר האחרון ב2011. והכי נוראי זה שהספר האחרון היה גרוע.

אני לא מאמין בסוג של חוזה שיש לנו עם הסופר לסיים את הסדרה. הוא בכלל לא היה חייב לקבוע שיהיה סוף לסדרה.
ונכון שנראה שהוא נהנה למתוח אותנו עם הסיום הזה בעוד הוא נהנה מהתהילה ועושה עוד מיליון פרויקטים נוספים - אבל אני לא אפתלא אם הוא פשוט מלא פחד מלהוציא את הספר הבא. מכך שהוא לא יהיה ברמה שאנשים מצפים לו. הוא בטח כל הזמן מנסה לשפר אותו.
 
הבעיה היא שב-2036 מרטין יהיה בן 88, ומכיוון שהוא סובל

מ-Morbid Obesity על כל מה שנובע ממנה, הסיכוי שהוא יגיע לגיל הזה נמוך.
 
למעלה