"אחד העם"

"אחד העם"

מה הייתה ביקורתו כלפי הרצל? מהי בעייתו של העם היהודי ומה פתרונו ע"פ אחד העם? תשתדלו לענות לי על זה כמה שיותר בהרחבה, תודה.
 

al-x

New member
אשר גינזבורג - "אחד העם":

הו טען שרעיונו של הרצל זהוי אשליה, שלא ייהיו תנאים כלכליים לקליטת היהודים בא"י, לא תתאפשר עליה המונית, לא כולם ירצו לבוא, לא יושג אישור, לא יהיו מקורות פרנסה לכולם. הציונות המדינית מזניחה את הרוחניות היהודית. ע"פ אחד העם ישנה "בעית היהודים" שזאת הבעיה של כל יהודי בפני עצמו בכל מקום אשר אליו הוא הולך, שזוהי בעצם האנטישמיות. ישנה "בעית היהדות" שזאת בעית היהודים כעם, הבעיה היא שהיהודים מתבוללים ולאט לאט היהדו נעלמת, אחד העם טוען שערכים היהודיים, התרבות היהודית והדת היהודית מתפוגגים. פה אני קצת מרחיב: למרות שהוא היה מראשי אגודת "חובבי ציון" הוא גם היה אחד המבקרים הכי גדולים כלפיה, הוא טען שזה לא יעזור לעלות מסה של יהודים לא"י לפני שהם יהיו מוכנים, הוא ביקר בצורה נושה את אנשי העליה הראשונה אשר באו לא מוכנים. הוא טען שיש צורך בהקמת ארגונים בא"י ובגולה אשר יכשירו את היהודים לעליה לא"י, ארגונים אשר יעסקו ב"הכשרת הלבבות".
 

חן1

New member
אחד העם

המבקר הבולט ביותר של הרצל היה אחד העם, שמתח ביקורת על תפקיד התנועה הציונית בעיני הרצל והן על דרך פעולתו. ביקורו של אחד העם כלפי השקפתו ודרך פעולתו של הרצל התמקדה בנקודות הבאות: 1. מטרת הציונות צריכה להיות מציאת פתרון ל"צרת היהדות", בעוד שהרצל מתרכז בניסיון להציג פתרון לצרת היהודים. על מנת לפתור את צרת היהדות על התנועה הציונית לשים יותר דגש על פעולות חינוכיות בגולה, שמטרתן חיזוק הזהות היהודית, שרק היא תמנע התבוללות. בעיני אחד העם הפעילות הזו היא חלק בלתי נפרד מהעוררות הלאומית, מן הציונות. העם היהודי לא יעלה לארץ מתוך בחירה, אלא רק אם ייאלץ לכך והוא חשוף לסכנת התבוללות מכיוון שהוא מעדיף את סיר הבשר מאשר את חזון העלייה לישראל. מכאן שלמרכז יהודי בארץ ישראל נועד התפקיד של מרכז רוחני, שישמש אור לגולה. אל מרכז רוחני זה יהיו נשואות עיני העם והוא יהוה מחסום בפני התבוללות. המרכז הרוחני יתאפיין בעבודה עברית, בחינוך עברי ותרבות עברית וכללית. 2. אחד העם ביקר את הציונות המדינית, שמגדירה את מטרת הציונות בהקמת "מדינת היהודים", ולא "מדינה יהודית". בשימת דגש על מדינת היהודים שמה הציונות המדינית דשג על המסגרת המדינית של המדינה, ולא על התוכן. בכך מזניחה הציונות המדינית, שהרצל עומד בראשה, את המישור הרוחני התרבותי ואינה מקדישה תשומת לב לפעולה תרבותית לאומית בקרב העם, שמטרתה גיבוש הזהות הלאומית היהודית בגולה. 3.הרצל שפועל באופן נימרץ להשגה מידית של הצ´רטר, מפזר תקוות שווא בעם כאילו יש פתרון מיידי בפתח. אפילו נקבל את הצ´רטר, ארץ ישראל אינה כשירה לקלוט באופן מיידי את המוני היהודים. אין לה תשתית כלכלית לקליטת המוני יהודים. ראיה לביקורת זו מוצא אחד העם במשבר העלייה הראשונה, שחלק גדול מאנשיה עזבו את הארץ, ואילו אחרים ניצלו מפשיטת רגל רק בזכות הברון רוטשילד.
 
הוא הקים גם את "בני משה"

בני משה - אגודה שנוסדה ע"י אחד העם וחבריה הם חברי "חיבת ציון". מרכז האגודה ישב בעיר אודסה. מטרת ההתארגנות הייתה להגשים את תפיסתו של אחד העם בדבר הכשרת כוח חלוץ של מנהיגים צעירים, שיישא את נס התרבות הלאומית. מנהיגים אלו יקימו את המרכז הרוחני בארץ ישראל, שעיניי העם יהיו נשואות אליו. בפעילותם אמורים חברי האגודה לקדם את התרבות העברית בא"י כדי לחזק את התודעה הלאומית בקרב המוני בני ישראל, ובפעילותם זו יהוו מחסום בפני התבוללות.
 
למעלה