אחוזים לעומת זווית בעליה בטור דה...

  • פותח הנושא jabut
  • פורסם בתאריך

jabut

New member
אחוזים לעומת זווית בעליה בטור דה...

מישהו יכול להסביר את השימוש באחוזים כביטוי לזווית העליה?
 
אחוז=עלייה אנכית במטרים לחלק למרחק רכיבה בכביש

לדוגמא: עלייה שנמשכת 5 ק"מ (5,000 מ') ובמהלכה עולים הרוכבים גובה אנכי של 300 מ', היא עלייה של 6% (300/5,000).
 

חוריפיש

New member
בקירוב, אם תכפיל ב-0.6 תקבל את זווית העלייה

לדוגמה, שיפוע של 6% זה זווית של כ-3.6 מעלות. ככל שהשיפוע גדול יותר, כך הקירוב טוב פחות.
 

ariasdo

New member
זה לא בקירוב - נניח שיפוע 100% תכפיל ב 0.6 נותן 60 מעלות

 

חוריפיש

New member
ומה עם שיפוע של 1000%?

כתבתי במפורש, ככל שהשיפוע גדול יותר כך הקירוב טוב פחות. זה עובד מצויין ב-6%, קצת פחות ב-20%.

קירובים זה כלי מצויין (במדע ובכלל) לבצע חישובים מהירים, רק שצריך לדעת מתי הם עובדים. גם המחשבון שלך (בטלפון או במחשב) מבצע קירובים, הוא לא באמת יודע איך לחשב שורש. כיוון ששיפוע של 100% הוא לא שיפוע ריאלי, אין צורך להתחשב באיכות הקירוב בשיפועים כאלו.
הנוסחה המלאה היא לא מסובכת, אבל להכפיל ב-0.6 זה פשוט הרבה יותר (חלוקה ב-10 והכפלה ב-6, אפשר לעשות את זה בראש).
 

ariasdo

New member
ה 100% נועדו להראות שיש טעות שהמספרים עולים לא שמתי לב

שיש לך התיחסות לנ"ל

יש לי שאלה בשבלך למה צריך לדעת בכלל במעלות נתונים של יחס לצורך מה זה משמש .

אריה סדובניק
 

חוריפיש

New member
מעלות בנתונים שימושיים כמו מדידת מרחק באינטשים

זה הכל עניין של הרגל. אנשים שלא רוכבים על אופניים רגילים לדבר במעלות, לכן גם שיפוע מודדים במעלות (כך גם אני עשיתי כשרק התחלתי, תרגמתי את האחוזים למעלות כדי להבין במה מדובר - אגב, זה לא עוזר, כי בחיי היום יום אנחנו לא רגילים להבדיל בין 3.6 מעלות ל-1.2 מעלות). אנשים שרוכבים באופניים מתרגלים לדבר על אחוזים כי הם יודעים איך מרגיש ברגליים שיפוע של 6% מול 2%.
אם תנסה להסביר לאמריקאי על משהו באורך 50 סנטימטר, יהיה לו קשה לדמיין במה מדובר, לעומת זאת, אם תסביר לו שזה 20 אינטש, הוא יבין בקלות. הוא רגיל לחשוב באינטשים (זה, אגב, מנסיון אישי).
 

ariasdo

New member
בכפר עין א-סהלה הקבלן התבלבל במקום 30% עשה 30 מעלות

יצא קיר מעל 50% שיפוע

שפכו שם הרבה בטון ליצרת קיצור דרך לבית עליון
בפועל גם 4X4 לא עולה

הנסיון שלי נגמר רע חבל שאין לי תמונה מרגע הנפילה

אריה סדובניק

 

NBenam

New member
מפורום מלא מהנדסים ציפיתי ליותר...

השיפוע (באחוזים) הוא טנגנס הזווית. לדוג' שיפוע של 45 מעלות = 1 (או 100%).
 

חוריפיש

New member
האמת היא שזה סינוס

ראה ההערה של טל. אבל זה לא באמת משנה כי: 1. סינוס וטנגנס נותנים ערכים דומים בזוויות קטנות, 2. כמה צעדים קדימה ותגיע לקירוב של מכפלה ב-0.6 שהוא נוח הרבה יותר לאנשים שעוסקים בתחומים שלא דורשים לזכור מה זה טנגנס מלימודי התיכון.
 

ariasdo

New member
עליות בודקים רק לפי % שיפוע זה היחס בין אורך להפרש הגבהים

 

ariasdo

New member
קבל גרף מהעליה בטור היום כולל הסבר לצורת חישוב % השיפוע



 

tkatzir

New member
אתה בטוח?

ה 12,000 זה המרחק אם הדרך היתה מישורית?
או שזה המרחק שנמדד על הכביש?
&nbsp
או בשפה מתמטית הנדסית (אם אני לא טועה, אני לא מומחה...)
המרחק הוא של הניצב או של היתר?
&nbsp
&nbsp
השאלה לא תאורטית, אלא מה מודדים בפועל.
מה שסימנת (כאילו במקביל לקרקע) הוא בפועל יותר קרוב ל 11,974 מטרים.
&nbsp
&nbsp
כמובן שיכול להיות שאני טועה, אז נא לא להתייחס ברצינות תהומית אם כך הדבר...
&nbsp
טל.
 

ariasdo

New member
המדידה של האורך היא על הדרך במשולש הצלע הארוכה מציגת

את האורך והצלע הקטנה מיצגת את הגובה שזה הפרש הגבהים
לצורך חישוב % במשולש היתר הוא תאורטי

כלומר 12000 זה המרחק שמדוד בפועל על הכביש

בגרף שמראה עליה זה הדרך הפשוטה להסביר ,כאלו זה משולש תאורטי .

גם במשולש תאורטי ההבדל בין היתר לצלע האופקית זניח בהשפעה על % השיפוע .

אריה סדובניק
 

tkatzir

New member
נו ו...? אתה לא חושב שיש מקום לשים גרף תקין?

התשובה הראשונה של אודי טל היתה נכונה.
לחוריפיש שנתן דרך לחשב במקורב "נכנסת" בכל הכח ורצית דיוק.
&nbsp
אז מה נעשה עם הגרף הזה שלך?
בתור "אושיית פורום" יש מצב שתנסה לפחות להציג משהו נכון?
אין לי ציפיה שתודה בטעות חס וחלילה...
&nbsp
טל.
 

ariasdo

New member
הסברתי את עצמי מספיק טוב בתגובה נוספת - אתה מחפש להקניט

החזור על ההסבר .
הדרך בגרף להסביר % שיפוע זה ע"י משולש תאורטי
כתבתי שהצלע הגדולה היא האורך המדוד והצלע הקטנה היא הגובה הפרש הגבהים.
זה ממש אותו דבר מה שאודי כתב במילים .

בתגובה נוספת לחוריפיש הסברתי שלא סמתי לב להמשך ההסבר שלו
וצינתי את הסטיה הגדולה שנוצרת שהשיפוע עולה

בקיצור נראה לי אתה מחפש אותי על מנת להקניט ולהרגיז על דברים שאין בהם כלום וזה הכול אולי בגלל שאתה שומר לי טינה

שפגעתי בחבר שלך שכתב בפורום סיפור שקשה לשכוח , ולאחר שנה ממש לא ידע על מה מדובר כלום מהסיפור .
על זה התנצלתי כמה שאני יכול .

יכול להיות שאתה שומר לי גם טינה שהוכחתי לך מתמטית שברכיבת ברווט המהירות הממוצעת נטו בפועל ברכיבה במרחקים הגדולים ממש איטית מאוד ביחס לרכיבות כביש .

אריה סדובניק
 

tkatzir

New member
נראה לי שאתה (שוב) מבלבל אותי עם מישהו אחר

בצורה פשוטה, שאולי תצליח להבין:
אני אוהב דיוק, וגרפים יכולים להראות דברים בצורה מדוייקת, מבלי להכביר מילים.
אם אתה כבר שם גרף, אז למה לא להשתדל לשים גרף נכון?
יש את הרפרנס של אודי טל, וגם אתה מסכים שמה שטענתי נכון,
אז למה לא לשים גרף מתוקן?
אתה הרי יודע שהודעות עם תמונות מושכות הרבה יותר רייטינג, אז אתה רוצה שההודעה שתהיה עם הרבה רייטינג היא דוקא ההודעה עם הטעות?
&nbsp
&nbsp
לגבי שאר הטענות שלך - כפי שכתבתי בכותרת, אתה כנראה מבלבל אותי עם אחרים.
&nbsp
"החבר שלי" הכוונה לאבישי?
אתה חושב שהדרך שבה ירדת עליו היא הדרך הנכונה?!?
אתה הרי טוען שאתה רוצה שיהיו פה עוד כותבים, אז למה לרדת בצורה כזו מכוערת?
אני בטוח שבאותו שרשור הרחקת מהפורום כמה עשרות כותבים פוטנציאליים.
&nbsp
&nbsp
"מהירות בברווטים"? איני זוכר שרשור כזה.
בכל מקרה, מעולם טענתי שאני רוכב מהיר. בברווטים או לא בברווטים. אשמח אם תמצא רפרנסים לכך, ואתנצל על שהטעיתי מישהו מ 6 קוראיי.
ומי שמחפש להשוות מהירות - יכול להמשיך לחפש אותי. זה הדבר האחרון שמעניין אותי באופניים.
בכלל, הנתון של המהירות אצלי בגרמין די מוצנע (אין לי צורך בו במהלך הרכיבה,) כי יש כמה וכמה נתונים אחרים שחשובים הרבה יותר בעיני.
&nbsp
טל.
 
גם לי נראה שההסבר של אודי טל הוא ההגיוני והנכון

אבל מה שאריה הראה זו כנראה הדרך המקובלת למדידת % שיפוע , לא ברור לי למה.
 

tkatzir

New member
כי ככה קל לאנשים להבין

הגרפים האלה אינם מדוייקים בהגדרה.
הם בעצם היטלים, ונסיון לתאר משהו תלת מימדי בעולם דו מימדי.
&nbsp
דוגמא טובה היא מפה לעומת גלובוס.
אי אפשר למדוד מרחקים מדויקים על מפה בעזרת סרגל (או שווה ערך.) לא משנה אם הקרקע ישרה או לא, ולא משנה גודל השטח אותו מכסה המפה.
נסה או להבין למה מסלולי מטוסים על מפה אינם נראים כמו קוים ישרים.
&nbsp
&nbsp
השגיאה בגרפים האלה גדלה כשהשיפוע עולה, או אם יש אמבטיות.
כשיש אמבטיות אז גם בכלל אי אפשר להגיד/לכתוב את סה'כ העליה האנכים כתוצאת החיסור בין קצה העליה לתחילתה.
&nbsp
טל.
 
למעלה