אחותי ואני

אחותי ואני

שלום לכולם, אחותי הינה מחוננת ואילו אני לא
בכל מקרה, הנקודה שאני רוצה להעלות כאן היא: אחותי(כיתה ו), עם כל החוכמה שלה וזה, לפני יומיים הייתה צריכה להתכונן למבחן בתנך. היא לא ידעה כמעט כלום ואמא שלי הייתה צריכה לשבת איתה ולהסביר לה בערך שעתיים אולי אפילו שעתיים וחצי ולעזור לה וכו'...-:p אני, מחר יש לי מבחן בתנך (אני לומדת בכיתה ט') ואני התכוננתי היום לגמרי לבד ואני יודעת את החומר מצויין. ואני לא חושבת שזאת סתם אשליה או משהו. כיצד ניתן להסביר תופעה זו? בתודה מראש,
 
לא שחור ולבן

גם אני מחוננת ובכל זאת, תנ"ך תמיד היה סינית עבורי. גם המבחנים אשר נעשים לילדים ביסודי הינם בעלי מגבלות מסוימות. ישנם תחומים רבים של אינטלגנציה וכן מחוננות. ניתן להיות מוכשר מאד בתחום המתימטיקה, מוזיקה, זכרון, שפות ועוד רבים, אז גם עצם כך שאת אומרת שאחותך מחוננת ואת לא, אינו מדויק. אולי אחותך עברה את המבחן מיון ל"מחוננים", אך הנושא מעט סבוך יותר מבכדי להגיד "היא מחוננת ואני לא". ובקשר לתנ"ך ספציפית : המבחנים לפרויקטי המחוננים מתבססים בעיקר על מתימטיקה, עיבוד מידע ומעט ידע כללי (אם זכור לי נכון). תנ"ך, לעומת זאת, הוא בעיקר שינון - לפחות ברמת בית הספר היסודי\חטיבת הביניים. לא דורש הבנה או קליטה.
 

dove2

New member
רוב המחוננים אינם גאונים

הכינוי "מחונן" דבק בילדים שמראים כישורים גבוהים לגילם. זה בהחלט יכול להשתנות עם השנים. יש ילדים שבגיל 6 מראים כישורים של ילדים בני 9 ואז הם נחשבים מחוננים אבל עד גיל 15 הם מראים כישורים של בני 16 בלבד ואז הם "סתם" מעל הממוצע אבל כבר בהכרח בצורה מרשימה במיוחד. מחוננים כמו גם ילדים אחרים יכולים לראות הצלחה בתחומים מסויימים ופחות באחרים. זה יכול לנבוע מסיבות שונות, הכל מעניין ומוטיבציה לנושא אבל גם כישור ונטיה לתחום. התווית "מחונן" לא אומרת על ילד בעצם שום דבר מיוחד כי היא מוגדרת סטטיסטית, כל מטרתה זה לנסות למצות מהילדים הללו את כישוריהם בצורה מתאימה יותר. אם רוב הילדים יש שיעור מסויים שבו הם טובים יותר, באחר הם טובים פחות, וביתר הם כמו רוב הכיתה, אצל מחוננים הם ברוב (אם כי לא בהכרח כל) התחומים הם טובים יותר, ולכן גוברים השיקולים הלימודיים על פני שיקולים אחרים (כמו חברתיים) ומנסים למצוא להם מסגרת מתאימה יותר (כיתה מיוחדת למחוננים, או מקפיצים כתה, או השלמות בקורסים אחרי הצהריים). הרי אם הילד ישתעמם בכל השיעורים הוא במקום למצות את הלימודים טוב יותר בגין כישוריו הוא יתחיל לזלזל או להשתעמם ודווקא להפסיד מחווית הלימוד. אני מרגיש שאת חשה קנאה באחותך. אני חושב שעליך דווקא לפרגן לה ולעודד אותה. את לא בתחרות איתה. יכולות לימודיות זה דבר חשוב בחיים, אבל זה לא הדבר היחיד. אני משוכנע שיש תחומים אחרים שאת יכולה להרגיש שאת ממצאת עצמך היטב, למשל, ספורט, אומנות כלשהי (ציור, פיסול), יכולות הנהגה (הדרכה בצופים) וכו. אם את מכירה את החומר שהיא מתקשה בו אולי תעזרי לה קצת ? ככה זה אחים כל פעם מישהו עוזר לאחר.
 
זהו בדיוק העניין

אני התלמידה הכי טובה בשכבה...וזה לא שאני לומדת כל היום!אני כמעט לא נמצאת בבית, יש לי המון פעילויות וחוגים, אני לומדת רק בערבים ואולי בין בית הספר לחוג...אני קוראת מלא וזה "מבזבז" לי הרבה זמן..אני לא חורשת..לומדת אני כן, משקיעה אני כן אבל לא חורשת.אבל בכל זאת אני לא מחוננת...אפשר לומר שאני טובה בכל המקצועות...זה לפחות מה שאומרים לי
...אני באמת לא מבינה את כל העניין..
!|
 

111שיר

New member
מי אמר

שגם את לא מחוננת?
אני בטוחה שגם עם המבחנים, ניתן לפספס פה ושם מחוננים מכל מיני סיבות. אותי תמיד הגדירו כבעלת יכולות גבוהות, הגעתי לממוצעים שגירדו את ה100, ואף על פי כן, לא הגדירו אותי כמחוננת בכיתה ג'. עברתי רק שלב אחד. יכול להיות שבאמת אינני מחוננת, אין לי ספק שזו בהחלט אופציה. אני רק זוכרת את עצמי בכיתה ג' ואת מה שעשיתי מהמבחן הזה- בדיחה. אפילו לא ידעתי למה זה, וסתם עשיתי את זה בכיף שלי. מה גם שיש לי מעט הפרעות ריכוז, דבר כזה יכול להרוס בהחלט בזמן המבחן, ולא לשקף את היכולת האמיתית. וגם אם אינך מחוננת, אז מה? זה לא אומר כלום, ומחקרים לא הוכיחו שבעלי אייקיו גבוה מצליחים יותר מבעלי אייקיו נמוך יותר, ואף יש הוכחות סותרות. תסתכלי במחקרים! כבר הוכח שאי קיו( EQ)יותר חשוב, והמפתח להצלחה. וכנ"ל אני אומרת בקשר לאחותך, תתמכי בה ותשמחי בשבילה. תגידי:" יש לי אחות מחוננת, איזה נחמד, אז בטח גם אני חכמה, כי אנחנו מאותה משפחה, לא הגיוני שיהיה פער גדול הרי".
 

E s t e b a n

New member
אם לדייק...

המבחנים לאיתור מחוננים אינם בהכרח מאתרים IQ גבוה. מה עוד, הם מתוקננים לפי שכבת גיל ולפי איזור. לפרטים ראי את אתר המחלקה למחוננים, ודיונים בנושא בפורום הורים למחוננים (991). מחקרים הוכיחו במובהק שבעלי IQ גבוה מצליחים "יותר" מבעלי IQ נמוך, --בתחומים מסויימים-- כגון הצלחה אקדמאית. אין הוכחות סותרות, או שההגדרה שלך ושלי למילה "סותר" היא שונה. בהחלט -לא- הוכח שום דבר לגבי ה-EQ, שזה מושג חדש מאוד שאפילו לא התפתחה לו צורת מדידה עקבית או מהימנה. בוודאי ובוודאי לא הוכח קשר בין אף אחת מהצורות של EQ לבין הצלחה. לפרטים (מדעיים) בנושא הזה אני ממליץ שוב על הספר של Roberts, Zeidner & Matthews.
 
למעלה