אחרי צפיה אתמול בפרק השני - ../images/Emo31.gif
מצטער, המימשק פה לא מאפשר לי לפתוח את ההודעות שלפני אבל בכותרות לא ראיתי התייחסויות לפרק השני, אז אסתכן בחזרה על דברים שנאמרו לפני. מורן שריר כתב הבוקר ב"הארץ" ש"אימפריית הפשע" היא אירוע מסעיר, כיבוש סופי של הטלוויזיה את הטריטוריה שהיתה שייכת פעם לקולנוע", ש"יש פה סדרה יציבה וחזקה, כזו שיכולה להסתדר גם כשהמאסטרו הגדול משחרר את היד", ש"גם "מד מן" וגם "אימפריית הפשע" הלכו אחורה בזמן כדי לחקור את מה שהן רצו לחקור. שתיהן מדוקדקות באופן קיצוני, כל דיאלוג מדויק ברמת הפסיק, כל קצוות שיער עברה תחקיר היסטורי": http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1212517.html רק בזכות הביקורת הזו אצפה גם בעוד פרק או שניים, בתקווה שאגלה שמקור האכזבה שלי עד עכשיו הוא בשמרנות יתרה, ציפיות לא ריאליות או מה שתרצו. אני באמת רוצה לאהוב את הסידרה הזו - זה אחד הז'אנרים האהובים עלי ביותר, וסקורסזה הוא מלך בפני עצמו. אתמול, מיד כשנגמר הפרק, עברתי ל"סופרנוס" ששודר במקביל. אני לא יודע איזו פעם זו היתה - זו הסידרה היחידה שקניתי בשלמותה כדי לצפות בה שלוש פעמים ברציפות ועדיין לא מסוגל לזפזפ ממנה והלאה גם כשיש פרק חלש. אני כל כך אוהב אותה עד שכשצפיתי (שוב ב-YES דוקו המעולים) בסרט על... ברוס ספרינגסטין, התרגשתי לראות דווקא את סטיב ון זנדט, הגיטריסט שלו, ששיחק בתפקיד סיל דנטה, הקונסיליירי של טוני והבעלים של ה"באדה בינג". האם ארצה לצפות פעם שניה ב"איפריית הפשע"? לא נראה לי. הדבר שמפריע לי ביותר הוא המנייריזם בעיצוב. הסידרה הזו כל כך מושקעת, כל כך יקרה ובזבזנית שכל אמירה ממשית - אם יש, ואני בספק גם לגבי זה - נקברת תחת עומס דגמי מכוניות מעוצבות, ביגוד מעוצב, תפאורה מעוצבת ודמויות מעוצבות שבא לי, תסלחו לי, להקיא. כשאני רואה הפקה מושקעת ובזבזנית כזו אני שואל מיד את עצמי איזו דלות חומר מסתתרת מאחורי תיקצוב היתר הזה. שלושת חלקי "הסנדק" היו מושקעים לא פחות, אבל היה שם סיפור מעולה, תסריט מצוין ודיאלוגים שעד היום אנשים מצטטים. האם תהיה שורה אחת ב"אימפריית הפשע" שאם תצטטו בהזדמנות חברתית מחר, בעוד חודש, בעוד עשר שנים יהיה אדם אחד בחדר שיחייך ויגיד "Boardwalk Empire", הה? (והתרגום הפרובנציאלי וחסר הדמיון הזה לאחד הדברים הבודדים שאני אוהב בסידרה - השם שלה - הוא פתאט בפני עצמו). ומה הסיכוי שהוא יחזיר לכם את רפליקת ההמשך של השורה שציטטתם? בערך כמו שסטיב בושמי יעשה יישור שיניים. וסטיב בושמי הוא עוד בעיה: אני לא מאמין לאף מילה שלו בסרט הזה. הוא נראה אדם מושחת - כן, אבל מהסוג שיכול לרמות במשחק קלפים או למכור לך שני אקסטזי בשירותים במועדון, לא איש עם חזון וכריזמנ להוביל אירגון, חיובי או שלילי, לדרך חדשה. גם הבחור הצעיר תואם הדי קפריו שלצידו לא עובר. אני מעדיף להאשים את סקוסזה בפיתוח דמויות רשלני מאשר את השחקנים בחוסר כשרון. ראיתי במאים שהצליחו להפיק מבושמי דמויות מגובשות ומנומקות - ב"כלבי אשמורת", למשל, או ב"סופרנוס", והיו עוד - ומאוד בא לי להגיד שאצל קופולה זה לא היה קורה. ורק עוד חצי אוף טופיק קטן: בזמנו הפיקה שואוטיים סידרה של שתי עונות שנקראה Brotherhood (וזכתה לתרגום ההולם "אחים בדם"), עליה נאמר שנועדה להתחרות בסופרנוס. למי שלא מכיר - ואני ממליץ בחום להכיר מהר - זו סידרת פשע אבל על משפחה ממוצא אירי בפרובידנס, לונג איילנד. וזו בדיוק הסידרה ש-HBO היו צריכים להפיק כעת: סידרה רזה, חכמה, עם סיפור פשוט וטוב, כתובה מצוין ומלוהקת נפלא. אל תחמיצו את את אנאבת' גיש הנהדרת בתפקיד איילין קאפי, אשתו של טומי. טוב, זה בערך מה שהייתי כותב אילו הייתי מורן שריר של "הארץ", וזה מה שאני הולך להעתיק כעת לפורום שלי. להתראות.
מצטער, המימשק פה לא מאפשר לי לפתוח את ההודעות שלפני אבל בכותרות לא ראיתי התייחסויות לפרק השני, אז אסתכן בחזרה על דברים שנאמרו לפני. מורן שריר כתב הבוקר ב"הארץ" ש"אימפריית הפשע" היא אירוע מסעיר, כיבוש סופי של הטלוויזיה את הטריטוריה שהיתה שייכת פעם לקולנוע", ש"יש פה סדרה יציבה וחזקה, כזו שיכולה להסתדר גם כשהמאסטרו הגדול משחרר את היד", ש"גם "מד מן" וגם "אימפריית הפשע" הלכו אחורה בזמן כדי לחקור את מה שהן רצו לחקור. שתיהן מדוקדקות באופן קיצוני, כל דיאלוג מדויק ברמת הפסיק, כל קצוות שיער עברה תחקיר היסטורי": http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1212517.html רק בזכות הביקורת הזו אצפה גם בעוד פרק או שניים, בתקווה שאגלה שמקור האכזבה שלי עד עכשיו הוא בשמרנות יתרה, ציפיות לא ריאליות או מה שתרצו. אני באמת רוצה לאהוב את הסידרה הזו - זה אחד הז'אנרים האהובים עלי ביותר, וסקורסזה הוא מלך בפני עצמו. אתמול, מיד כשנגמר הפרק, עברתי ל"סופרנוס" ששודר במקביל. אני לא יודע איזו פעם זו היתה - זו הסידרה היחידה שקניתי בשלמותה כדי לצפות בה שלוש פעמים ברציפות ועדיין לא מסוגל לזפזפ ממנה והלאה גם כשיש פרק חלש. אני כל כך אוהב אותה עד שכשצפיתי (שוב ב-YES דוקו המעולים) בסרט על... ברוס ספרינגסטין, התרגשתי לראות דווקא את סטיב ון זנדט, הגיטריסט שלו, ששיחק בתפקיד סיל דנטה, הקונסיליירי של טוני והבעלים של ה"באדה בינג". האם ארצה לצפות פעם שניה ב"איפריית הפשע"? לא נראה לי. הדבר שמפריע לי ביותר הוא המנייריזם בעיצוב. הסידרה הזו כל כך מושקעת, כל כך יקרה ובזבזנית שכל אמירה ממשית - אם יש, ואני בספק גם לגבי זה - נקברת תחת עומס דגמי מכוניות מעוצבות, ביגוד מעוצב, תפאורה מעוצבת ודמויות מעוצבות שבא לי, תסלחו לי, להקיא. כשאני רואה הפקה מושקעת ובזבזנית כזו אני שואל מיד את עצמי איזו דלות חומר מסתתרת מאחורי תיקצוב היתר הזה. שלושת חלקי "הסנדק" היו מושקעים לא פחות, אבל היה שם סיפור מעולה, תסריט מצוין ודיאלוגים שעד היום אנשים מצטטים. האם תהיה שורה אחת ב"אימפריית הפשע" שאם תצטטו בהזדמנות חברתית מחר, בעוד חודש, בעוד עשר שנים יהיה אדם אחד בחדר שיחייך ויגיד "Boardwalk Empire", הה? (והתרגום הפרובנציאלי וחסר הדמיון הזה לאחד הדברים הבודדים שאני אוהב בסידרה - השם שלה - הוא פתאט בפני עצמו). ומה הסיכוי שהוא יחזיר לכם את רפליקת ההמשך של השורה שציטטתם? בערך כמו שסטיב בושמי יעשה יישור שיניים. וסטיב בושמי הוא עוד בעיה: אני לא מאמין לאף מילה שלו בסרט הזה. הוא נראה אדם מושחת - כן, אבל מהסוג שיכול לרמות במשחק קלפים או למכור לך שני אקסטזי בשירותים במועדון, לא איש עם חזון וכריזמנ להוביל אירגון, חיובי או שלילי, לדרך חדשה. גם הבחור הצעיר תואם הדי קפריו שלצידו לא עובר. אני מעדיף להאשים את סקוסזה בפיתוח דמויות רשלני מאשר את השחקנים בחוסר כשרון. ראיתי במאים שהצליחו להפיק מבושמי דמויות מגובשות ומנומקות - ב"כלבי אשמורת", למשל, או ב"סופרנוס", והיו עוד - ומאוד בא לי להגיד שאצל קופולה זה לא היה קורה. ורק עוד חצי אוף טופיק קטן: בזמנו הפיקה שואוטיים סידרה של שתי עונות שנקראה Brotherhood (וזכתה לתרגום ההולם "אחים בדם"), עליה נאמר שנועדה להתחרות בסופרנוס. למי שלא מכיר - ואני ממליץ בחום להכיר מהר - זו סידרת פשע אבל על משפחה ממוצא אירי בפרובידנס, לונג איילנד. וזו בדיוק הסידרה ש-HBO היו צריכים להפיק כעת: סידרה רזה, חכמה, עם סיפור פשוט וטוב, כתובה מצוין ומלוהקת נפלא. אל תחמיצו את את אנאבת' גיש הנהדרת בתפקיד איילין קאפי, אשתו של טומי. טוב, זה בערך מה שהייתי כותב אילו הייתי מורן שריר של "הארץ", וזה מה שאני הולך להעתיק כעת לפורום שלי. להתראות.