מה הקשר ?
יש חילות אוויר אחרים, שבהם משרתים מטוסים ישנים עוד יותר, אז מה זה אומר ? עם זאת, נגעת בבעיה העיקרית של המוזיאון - השייכות שלו לחיל האוויר. העובדה שהמוזיאון מתבסס על נדיבות לבם של מפקדי חה"א, ואלה (בצדק גמור) רואים שיקולים מבצעיים בראש ובראשונה מול עיניהם, בעיתית. מעבר לכך, המוזיאון, בהיותו יחידה צבאית, כפוף לכללים צבאיים. הדוגמה הבסיסית - המוזיאון סגור בשבת. לו היה פתוח בשבת, אין לי ספק שאפשר היה להגדיל את מספר המבקרים בו ובכך להגדיל את הכנסותיו (מה לעשות, רוב השנה אין פה חופש, ולסוע ביום שישי כאשר בשעות הצהריים כבר סוגרים זה בזבוז זמן). מעבר לכך, הייתה לעיל הערה נכונה - 90% מאנשי המוזיאון הם חיילים בסדיר, שאין להם שום עניין מלבד לחזור הבייתה מוקדם. מיעוטו של הסגל הוא אנשי מקצוע שהמוזיאון באמת יקר ללבם. היה עדיף לו המוזיאון היה מופעל כעמותה אזרחית, ובידי מתנדבים. לפני פחות משנה טיילתי בהולנד ובבלגיה, ובמסגרת זו ביקרתי במוזיאון של שני חילות האוויר - הבלגי בבריסל, וההולנדי בבסיס שכרגע שכחתי את שמו. בשני המקומות, המטוסים מבריקים ומצוחצחים (כולל אלה שבאוויר הפתוח במוזיאון ההולנדי), והתפעול כולו, כולל ההדרכה, נעשה ע"י מתנדבים. תענוג לעיניים, לא פחות. אני כבר לא מדבר על זה שרמת ההדרכה של המתנדבים גבוהה - מדובר בחובבים אמיתיים השולטים בפרטים (הייתה לי שיחה מרתקת עם אחד המדריכים הבכירים). באופן דומה, למשל, מופעל גם המוזיאון ב"אינטרפיד" בניו יורק (גם שם מדובר במתנדבים שהם בני שיחה מרתקים). לך תשווה את זה לרמת הדרכה של ילדה בת 19 במוזיאון ...