איוב

סרגון

New member
איוב

הספר הרי משרטט את הדיוקן של אלוהים כמי שלא חס על המאמינים הגדולים ביותר בו, כדי לשחק משחקי כבוד עם השטן (שכהרגלו,יוצא הכי גבר מכל הסיפור), ובסופו של עניין כשאותו מאמין מסכן תוהה למה מגיע לו כל זה,הוא מכל תשובה נוסח שתוק כך עלה במחשבה לפני,אני כל יכול ואתה גרגר עפר. זה הספר הכי חתרני בתנ"ך,מה הוא עושה שם?
 

loquado

New member
אולי כדי להמחיש את הדואליות ?

אין מאבק ללא דואליות.
 

אלי ו.

New member
How about crime and punishment

This is where we learn that our understanding of the concept of crime and punishment does not neccessaraly match God's. Look at God's answer to Job (Iyov). The answer pretty much tells him: Do you really understand everything about this world that you try to understand the divine logic?!!! The poitn is to show you that there is no direct correlation, at least not in a way a human would understand it, between the way we act and the way we get rewards/punishments. BTW, your interpertaion is very close to Meir Shalev's Tanach Achshav book (highly recomended!)​
 
ממש התאפקתי לא להגיב אבל

בלי לפגוע או לזלזל באמונתך חלילה, זה ההסבר הכי טוב שאפשר לתת? הדרך הכי קלה להסביר דברים נוראיים כאלה היא להגיד שהיגיון האל שונה משלנו או ש"האל פועל בדרכים מסתוריות". איוב עבר גיהנום עלי אדמות. ולמה? בגלל שהוא האמין. אני מסכים עם סרגון. נראה לי שהסיפור הזה עושה יותר נזק מתועלת בכל הנוגע לשכנוע אנשים בגדולת האל.
 

אלי ו.

New member
My answer is based on the text

Of the book of Job And is consistent with the Rambam view of crime and ponishment as he writes it in the guide to the preplax. (More Nevochim) The whole book brings different views (Job friends) of why he is ponished, only to be answered by God as I explained. I have no interest in convincing people to beleive anything. BTW, the comentators claim that the whole story never happend and it is only a tale. (The main disagreement is whether there was a man named Job that the story is based upon or if it is a complete fiction)​
 
לא טענתי שאתה מנסה לגרום לי להאמין

הצטרפתי לתהייתו של סרגון בנוגע להמצאותו של סיפור חתרני כזה בתורה.
תודה על התגובה.
 

L e s t a t

New member
יש לי ספר מעניין

"בימים הרחוקים ההם", יש בו אוסף של מיתוסים ופואמות פגניים של עמי הסביבה, ביניהם גם סיפור חביב ועתיק ששמו "אהלל את אדון החוכמה" שהוא דומה בצורה מרתיעה לאיוב וסביר להניח שאיוב מבוסס עליו (כמו סיפור המבול שבאופן מפתיע דומה בצורה מרתיעה לסיפור המבול הבבלי, שהיה קיים קצת לפני הסיפור היהודי).
 

00000000000

New member
אין הרבה משמעות לשאלה "מה קדם למה"

מכיוון שהסיפור היהודי נכתב כתנ"ך אחרי הסיפורים הפאגאניים, אבל הוא אמור להיות מבוסס על מעשה שקרה הרבה לפני כן (אם כי הראיות הארכיאולוגיות לא תומכות בסיפור זה).
 

arifell

New member
כמו שאני רואה את זה:

אני חושב שהסיפור של איוב בא בעצם לנסות להסביר שלפעמים דברים רעים קורים לאנשים טובים, וזאת לא תהיה אשמתם. לא כל דבר רע הוא עונש (כמו שלא כל דבר טוב הוא גמול). הוא גם בא להראות לאנשים את האצילות שבספיגת הצרות במקום לצרוח "למה זה מגיע לי" יותר מזה אני לא יכול להגיד, כי לא קראתי את כל הספר. לעומת זאת, את הספר של היינלין "איוב: קומדיה של חוק וצדק" קראתי. ודי נהניתי מהפרשנות שלו לסיפור של איוב (או את איך שג'רי מסביר לאלכסנדר את מה באמת קרה שם) אלוהים אף פעם לא מסביר את מה שהוא עושה לאף אחד, חוץ מאשר (אולי) משה. וגם אז זה "כי התעצבנתי/כי אתם מעצבנים אותי/ כי לא הקשבת לי" אז עכשיו הוא אפילו לא מסביר את זה. אלוהים לא מוצג כ"כ טוב באיוב. אבל ככה זה במהלך התורה (אחרי ספר בראשית). הסיפורים בארבעת החומשים האחרונים, ואיוב, מציגים אלוהים שהוא 'אנושי' (אף פעם לא חשבתי על זה ממש עד עכשיו). הוא מתרגז, והוא נכנע לצורך להוכיח שהוא מצליח במעשיו, או שמי שמאמין בו, עושה זאת משום שהוא באמת מאמין בו. כשאלוהים עונה לאיוב בצורה שבה הוא עונה לו, הוא כמו אבא, שהבן שלו תופס אותו עושה משהו שהוא תמיד אמר לבן שלו לא לעשות. כאילו שאב שמחנך את הבן שלו ליושר, נתפס ע"י הבן בשקר. כשהבן אומר לאבא "למה שיקרת" האבא אומר, מותר לי לשקר, כי אני האבא, ואני לא צריך להסביר לך, כי אתה סתם ילד קטן"
 

loquado

New member
אני די מסכים אם מה שאלי כתב

בתור הצעת הסבר נוספת... מושג העונש הוא מושג די בעיייתי: איך אתה מתרגם פעולה כענישה ? מה מגדיר פעולה כענישה ? --------------------------------------------------- הצעת הסבר נוספת היא הראיה התיאלוגית ש"חשבון" עם העולמות של "מעלה" נעשה עפ"י פרמטרים אחרים ועפ"י קנה מידה של זמן שונה. (כמעט כל דת או תיאוריה תיאלוגית שאני מכיר אינה דוגלת במות האדם יחד עם המוות הפיסי) אבל שוב...-מדובר בספר. מספר דרכי המבט על הסיפור הם באמת בלתי מוגבלות.
 
למעלה