חברות הרכבת בישראל
כיום יש ברכבת ישראל שתי חברות רכבת ציבוריות בלבד: 1. הכרמלית חיפה בע"מ - בבעלות עיריית חיפה - הבעלים והמפעילה של של קו רכבת תת-קרקעי קצר (1.8 ק"מ) בתוך העיר חיפה. זהו קו שלחלוטין לא מחובר לשום מערכת מסילתית אחרת, ומבחינה טכנית גם לא יכול להיות מחובר בעתיד. 2. רכבת ישראל - שייכת עדיין לרשות הנמלים, אבל מתוקצבת כיום ע"י האוצר - המפעילה והבעלים של כל שאר רשת מסילות הברזל הציבורית (וגם של השטחים שהיו בעבר חלק מרשת זו). לפיכך, היא גם המפעילה והבעלים של שירות הרכבת הפרברית של איזור המרכז. שימו לב שכתבתי ´שירות´ ו-´איזור המרכז´ - הפרבריות הן שירות שמשתמש באותו ציוד ובאותה תשתית כמו כל שאר הרכבות של רכבת ישראל, והאיזור בו הן פועלות מסביב לתל-אביב מתפרס על-פני הרבה יותר מגוש דן. יש גם עוד כל מיני מסילות פרטיות בתוך מפעלים, אבל זה לא רלוונטי כרגע לדיון, כמו-גם נושא הרכבות הקלות (החשמליות) שיופעלו (אולי) בעתיד בחלק מהערים הגדולות, וגם נושא הפרטת ו/או חלוקת רכבת ישראל, שלא ברור אם, מתי ואיך יבוצע.