איך אדע, ועודני ילד? (באיזה סולם)

johndaniels

New member
איך אדע, ועודני ילד? (באיזה סולם)

שלום חבר'ה, אני חדש כאן (אחל'ה פורום) - ויש לי שאלה. עברתי על ההודעות הישנות ולא מצאתי תשובה (או שפשוט לא הבנתי): אני מנגן בגיטרה. אם אני רוצה לאלתר על מהלך אקורדים מסויים, אני יודע שיש את הסולמות ש"מתאימים" יותר מאחרים. למשל - פנטטוני לבלוז, וכו'. השאלה כפולה: 1) איך אני יודע באיזה סולם לנגן? כלומר - באיזה סולם השיר/קטע? נניח שמנגנים Am G F G, איך אני מזהה את הסולם? 2) אחרי שזיהיתי את הסולם - איך אני יודע על איזה סולם לאלתר? איך קוראים לכל הנושא הזה? אני רוצה לקנות ספר בנושא, אבל לא לגמרי יודע מה לחפש. ואם למישהו יש המלצה על מורה טוב... תודה.
 

RotemAss

New member
זו חידה, ותשובה לי יש

* כמעט בכל המקרים, האקורד בו מסתיים השיר הוא האקורד שמייצג את הסולם (למשל, אם השיר יסתיים ב- Am, עסקינן כמעט בוודאות בלה מינור) (אם אתה לא יודע את התו המתאים לכל אות- A=לה, B=סי, C=דו,....,G=סול). זה לא בטוח ב-100 אחוז להסתמך על זה. לרוב הסולם של היצירה, שלדרגתו קוראים דרגת הטוניקה (בדוגמה שנתתי, לה), הוא הסולם שבו מסתיימים משפטים מוסיקלים כי הוא נותן תחושת יציבות. עוד דבר שמסוכן הוא שסולם השיר יכול להשתנות לאורך השיר- בתהליך הנקרא מודולציה. לכן חשוב לעקוב כל הזמן אחרי האקורדים ולא לאלתר כל הזמן על אותו סולם. * בשירים בהם מעברים אקורדים פשוטים, כמו זה שציינת, ניתן לאלתר כל הזמן על אותו סולם- הסולם הפנטטוני. הסולם הפנטטוני נבנה מדרגת הטוניקה. כדי שתדע בדיוק איך נראה סולם פנטטוני, יש מידע על פנטטוניקה בויקיפדיה. בשירים יותר מורכבים, יש לעקוב כאמור אחרי האקורדים ולאלתר בהתאם. לאחר שתאלתר הרבה לפי סולמות המתאימים לאקורדים, תלמד בהדרגה לאלתר לפי שמיעה ותחושה. * אין בתשובה שלי מספיק מידע כדי שתדע איך לאלתר. לנושא קוראים אלתור ומומלץ ביותר ללמוד תיאוריה מוסיקלית שתהווה בסיס לאלתור. בערך כל שבוע מישהו בפורום הזה שואל על מורה/אתר/ספר בנושא, כך שאתה יכול לנווט לך בהיסטוריה של הפורום ולמצוא תשובות. מקווה שעזרתי, רותם
 

RotemAss

New member
הקישור שנתתי לא תקין

חפש בויקיפדיה "סולם פנטטוני"
 
סולמות אב, וסולמות אקורדים..

ידידי היקר. ובכן, חלק מהתשובה כבר קבלת. שירים הכתובים בטונאליות מערבית סטנדרטית (רוב השירים שבהם אתה ואני נתקלים) כתובים בסולם מסויים. הבט בסימני המפתח / סולם המופעים בראש השיר. אותם סימני במול או דיאז, יכולים ללמד אותך על שתי אופציות בהם כתוב השיר: מז'ור או מינור כלשהו. לדוגמא: שלושה דיאזים בסימני המפתח יכולים ללמדך שהשיר כתוב בסולם: לה מז'ור או פה דיאז מינור. הבט על האקורד האחרון של השיר או הקטע המדובר, והקשב למנגינה, נסה להתאים את אשר אתה רואה ושומע לאחת משתי האופציות הנ"ל ותראה שבד"כ קשה לפספס. עד כאן, לסולם בו כתוב השיר, ה: "טוניקה". או : סולם האב. מעבר לזה, כאשר מאלתרים על קטע טונאלי מערבי, ניתן להתייחס לכל אקורד ואקורד בכל רגע נתון, ולאתר על הסולם המיוחד של כל אקורד. מאחר שכל אקורד מהווה פונקציה - לכל אקורד תיפקוד טונאלי שונה, יש לתת ביטוי לתפקוד ההרמוני גם במנגינה המאולתרת. ולכן, יש להביא ליידי ביטוי את צלילי האקורד, ואת תיפקודו ההרמוני - בעת האלתור. אם כן, כל אקורד מקבל "סולם אקורד" או - "מודוס" משלו. כל אחד מהסולמות הנ"ל הינם היסטים של סולם האב בו כתוב השיר. לדוגמא: האקורד הרביעי בסולם דו מז'ור: Fmaj7, ייקבל את ההיסט הרביעי של סולם דו מז'ור: אותם צלילים של דו מז'ור המנוגנים מהצליל פה: פה סול לה סי דו רה מי פה. להלן: מודוס (לידי , במקרה שלנו). אבל זה מסתבך הרבה יותר, מפני שעד כה עסקנו רק במודוסים דיאטוניים לסולם מזורי.... אני מקווה שההסבר הקצר עזר לך. אם תרצה להרחיב את הידע שלך בנוגע לתיאוריה מוזיקלית, סולמות, אקורדים, סולמות אקורדים, ובעיקר להגיע ליידי ביטוי עצמי באלתור - תרשה לי להפנות אותך לקישור הבא. http://www.o-zen.com/jazz/ בברכה, רז יצחקי. החתום הנו מחבר הספר: "האלתור בג'אז - יסודות ותיאוריה".
 
למעלה