איך אני מקבל את אלוקים.

PanGu

New member
איך אני מקבל את אלוקים.

הקדמה קצרצרה: שלום, אני חדש בפורום, קוראים לי ארתור ואני רואה שאני ארצה להשתקע פה, יש פה שיחות מעניינות מאוד ואני חושב שאוכל לתרום מעט ממה שאני חושב שאני יודע. נתחיל בהבהרה פשוטה... אני, בא מנקודת מבט של פילוסופיה סינית אותה אני לומד כבר מספר שנים ומנסה לחיות לפיה... ומה שאנשים מנסים לקרוא לו אלוקים (כמובן לא עם ה´, כדי לא לפגוע במספר אנשים שכן מאמינים בו) נתפס אצלי בתור מצב ולא בתור יישות דמויית אדם, אני אסביר: אלוקים נתפס אצל רוב האנשים המאמינים בו בתור יישות דמויית אדם (כנ"ל) בגלל סיבות משונות של חוסר דמיון והעובדה שנאמר בבראשית (א, 26): "ויאמר אלוהים נעשה אדם בצלמנו כדמותינו...", או בגלל דימויים מהתנ"ך שגורסים כי אלוקים מדבר ועושה ורואה ושומע וכו´. לפי התפיסה שלי, אלוקים, כמו שהפילוסופיה הסינית תופסת "אותו" היא סדר ארועים שקורים בצורה כרונולוגית וכל ארוע, חפץ ורגש, משפיעים אחד על השני. כשאדם אומר משהו לאלוהים או מקשיב לו, הוא בעצם עורך שיחה עצמית, כגון התלבטות בין עצמית על סוגיה כלשהי, לדוגמה: כשנאמר (בראשית י"ב, 1): "ויאמר יהוה אל-אברם לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך..." זוהי בעצם התלבטות של אברם (אברהם) בינו לבין עצמו: ללכת, לא ללכת, לאן ללכת וכו´ (פירושו של רש"י). מקווה שהבהרתי את עצמי מספיק. אשמח לענות על מה שאוכל. ארתור.
 

preacher

New member
שאלה

איזו פילוסופיה סינית זאת? סין היא ארץ גדולה ועתיקה, ויש בה המון מסורות. אני מכיר כמה מהן על קצה המזלג, אבל בצורה ממש לא מספקת. מה אתה לומד? לעניין, אני רק רוצה להגיד שהתפיסה שלך את האל שונה כל כך מזו המקובלת בארץ, שאני לא רואה טעם להתייחס לשתיהן באותה מילה (אלוהים) כלל.
 

PanGu

New member
2 תשובות.

הפילוסופיה הסינית, כפי שאני לומד אותה מתומצתת באיי צ´ינג (i ching) שזהו "ספר התמורות" (עליו בהרחבה מצורף קישור) מדבר בכלליות על העבודה שכל החיים שלנו מבוססים על יחסי גומלין בין אחד לשני, בין שמים וארץ, בים גבר לאישה, בין יין ויאנג. בקשר להתייחסות השניה שלך... על זה שהמילה אלוקים אינה מתאימה פה היא נכונה, אך שים לב שניסיתי ליצור הקבלה בין אלוקים היהודי ואלוקים בתפיסתי... ולא להשוותם. ארתור.
 

PanGu

New member
הקישור:

פשוט תלחצו על האיי-צ´ינג בפינה הימנית העליונה.
 

PolarBear

New member
אם הבנתי אותך נכון,

אתה בעצם אומר את מה שאנחנו אומרים תמיד: אלוהים נמצא רק במוחו של המאמין. אני מסכים. אלוהים פסיכולוגי כזה יכול אפילו לעזור למאמין בעת צרה, ואפילו לחולל ניסים. האמונה יכולה לעשות פלאים למאמין. אבל הכל רק בתוך ראשו של המאמין. ו... ברוך הבא לפורום
 

Lu Tze

New member
לא ממש, מה שהדתות המזרחיות

טוענות זה שאין ממש משהו שקרוי "אלוהים" אלא האלוהים הזה הוא מפוזר בין כל הדברים, כלומר כשמישהו מדבר אל אלוהים הוא בעצם מדבר אל עצמו, אבל כמשמישהו אחר מדבר אל אלוהים הוא גם מדבר אל עצמו, אבל זה אותה ישות. ארגח! אי אפשר להסביר את זה בתמציתיות. במזרח אין כל כך הבדלה ביןעולם הפנימי של האדם (מה שהוא חושב) לעולם החיצוני.
 

PanGu

New member
מהבחינה היהודית...

אתה צודק לחלוטין, זה בדיוק מה שניסיתי להגיד. ארתור.
 
שאלה "טכנית".

אני בטפשותי לא מצליח להבין את ה-ק´. מה זה ומניין זה "אלוקים"? מדוע עיוות המילה פחות פוגע במאמינים? לא ראיתי שבתנ"ך כתוב "אלוקים" ב-ק´.
 

Lu Tze

New member
טוב, אני אגיד לך אבל תבטיח שלא תגלה

במכונות כתיבה ישנות (תחילת המאה) ה-"ה" נראתה כמו "ק" אז כשכתבת "אלוהים" זה נראה כמו "אלוקים" והחרדים התלהבו ואימצו את זה לעצמם. כמובן שהסיבה הרישמית היא שזה כדי לא לומר את שם אלוהים במפורש.
 

Lu Tze

New member
אוף! לעזאזל עם השיטה העשרונית

התכוונתי לתחילת המאה הקודמת ז"א 1900
 
א. מדובר ב"לכתוב", לא ב"לומר", והרי

כבר כתוב "אלוהים". ב. "אלוהים" זה לא השם המפורש, זה שם עצם לא פרטי. לא כתוב בתנ"ך "כמוש אלוהי מואב"? האם שאר הנוסעים באוניה עם יונה הנביא לא התפללו ל"אלוהיהם"? אם כבר אז השם המפורש הוא יְהוָֹה, וגם הוא כתוב בפירוש, לא כך?
 

Lu Tze

New member
יש שם מפורש, ויש שם פחות מפורש

"אלוהים" הוא שם מפורש אבל הוא לא השם הכי מפורש. כך גם "אלוה" ו"שדי"
 

Lu Tze

New member
למה אני כ"כ מפוזר היום?!?

המשך: התפתחות המילה "אלוהים" ושאר המילים שבהם היא (אלוהים) נקראת היא דוגמא מצויינת לאיך שהדת היהודית מתפתחת לאורך השנים ולא ניתנה למשה. שימו לב שבתנ"ך יש תקופות שבהם כתוב יהוה ואז שי חלקים שבהם כתוב "אלוהים" גם ניתן לראות התפתחות נוספת לאחר כתיבת התנ"ך והיא, כמובן, התקופה שבה החליטו שאסור אפילו לכתוב את המילה "אלוהים" ויש לכתוב "אלוקים" מסקנה שאליה הגיעו, כאמור, בטעות לגמרי בגלל האיכות הגרועה של מכונות הדפוס הישנות
 

מגהמוח

New member
ההבדל בין שמותיו של ה´

הוא: בכל פעם שנכתב "אלוקים" מדובר על מידת הדין - שים לב בכל ששת ימי הבריאה מוזכר רק אלוקים לומר שהעולם ניברא במידת הדין. ובכל פעם שניכתב השם השני זו מידת הרחמים של ה´. ולכן כל בוקר בתפילת השחר אנו אומרים כך: "הויה הוא האלוקים" - משמעות המשפט היא לומר שתחילת דינו של אדם היא ישר מעורבת במידת הרחמים של ה´.
 
למעלה