איך אתם בודקים את המטוס?

laronpilot

New member
איך אתם בודקים את המטוס?../images/Emo108.gif

מכיוון שלא ראיתי הרבה תגובות להודעתי מהצהריים ומשום שאני רואה את העניין חשוב ביותר, אני מפרסם שוב את הרשימה, תחת כותרת מושכת יותר בתקווה לקבל טיפים, רעיונות ותוספות חדשות לבדיקת המטוס. יצא לי השבוע לדבר עם ידידתי יעל רוזן בנושא הבדלים וסוגי בדיקות לפני טיסה... רוב האנשים שאני מכיר הולכים עם הבד"ח ביד או בודקים את המטוס לפי מה שהם זוכרים. (מהבד"ח) במשך הזמן סיגלתי לעצמי מנהגים נוספים שלמדתי מכל מיני אנשים. ארשום מספר דברים ואם למישהו יש תוספות או טיפים, אשמח לקבל. למי שלא מכיר, זה הזמן לפקוח עיניים ולשנן. על הקרקע. 1. בד"ח. כמובן שהבסיס שלי נשען על הבד"ח ואני לא מתיימר להחליפו. 2. הורדת מדפים. אני תמיד מוריד מדפים ואז ניגש לשאר הבדיקות. הסיבה היא לראות שאין איזה בורג משוחרר. אני מכיר כאלה שרק בשלב ההסעה מורידים מדפים בשלבים, אך אני טוען שבשיטה זו אין אפשרות לבדוק באופן מקסימלי. 3. בוחר דלק. אני תמיד מבצע סיבוב מלא וב 152 סוגר פותח. הרעיון הוא לבדוק לפני הטיסה שבוחר הדלק לא תקוע. 4. פין פציל - מטוס יציל. את המשפט הנחמד הזה למדתי מידידי תמיר רוזנברג ומטרת הבדיקה לוודא שכל הפינים אכן פצילים. כידוע לכם ישנם הרבה חיבורים, מאזנות, הגה גובה וכד´ המחוברים ע"י פינים פצילים. 5. את הטיפ הזה למדתי מידידי ראובן ניסן, בטיסתנו המשותפת למצדה. מסתבר שבשלב בדיקת הרצועה במנוע, עומד לידה צינור המוליך את השמן. יש לבדוק שאכן הצינור יבש. צינור שאינו יבש עלול להעיד על נזילת שמן. 6. ניקוז. טיפ ראשון. קודם כל מנקזים בכנפיים ורק אח"כ במנוע (גם אם יש שני פתחים) באופן כזה הלכלוך, אם קיים, לא יגיע למנוע. טיפ שני. להריח את הדלק. אם הריח לא מוכר... יתכן שמילאו חומר אחר או, חס וחלילה, מישהו חיבל במטוס. 7.את הטיפ הזה למדתי מחברי היקר עפר גלובינסקי ז"ל ימין ימין עולה. הרעיון הוא בבדיקת המאזנות. מטרת הבדיקה שהמטוס מכויל למטרתו - פניה ימינה אכן תוביל את המטוס ימינה. כבר היו טעויות מעולם... עדיף לגלות זאת על הקרקע. 8. סיבוב אחרון 360 מעלות. אולי זה נשמע קצת "בזבוז זמן" אבל מסתבר שזו בדיקה חשובה ביותר המאפשרת לטייס לזהות דברים שנשכחו והחשוב מכל, מרגיעה אותך. כבר היו מקרים של טייסים שלא הצליחו להסיע ובסוף הסתבר שהמטוס קשור מאחור. 9. כלל אצבע. דוחפים את האצבע לתוך מיכל הדלק בכל כנף. אם מגיעים לדלק טסים ואם לא... לא טסים. זה מה שנקרא "כלל אצבע" כמובן לא לשכוח בעת סגירת המכסה שהוא בכיוון הטיסה. אולי זה נראה הרבה... אבל אחרי שמתרגלים, פשוט לא יודעים משהו אחר והבדיקה זורמת. בבדיקות מנוע. 1. הטיפ כמובן שייך לידידנו דובי לבנון. תמיד משכתי מצערת לסרק. מעתה אני ממתין 5-10 שניות. באוויר 1. התקרחות לאחר שחוויתי "כמעט התקרחות" באחת הטיסות (ואני לא מדבר על שיער ראשי) כל 15 דקות אני פותח מאייד לחם וסופר עד 9 (123 123 123) בנחיתה 1. בדיקת קיום גלגלים. (גם במטוס גלגלים קבועים) זהו בשליפה מהמותן... אם אזכר בעוד דברים אוסיף. אתם מוזמנים להאיר את עיני ואת עיני כולנו. נחיתות בטוחות יפתח לרון
 
כבר היה דיון בעבר

וחטפתי צעקות (כרגיל:) אבל אני משתמש באופו בסיסי ב- "המדחף רשע" ה -הגאים (יש בדרך כלל 5 כולל מדפים ומקזז) מ- מכשירים - סריקת תא משמאל לימין כל מכשיר, וזאת אחרי שבוצעו בדיקות מנוע, כך שבעצירת העין על המגנטו או הפרופ אני שואל את עצמי האם נבדק. ד- דלק - שזה מיכלים/מילוי, ברזי דלק, מדי דלק ח -חגורות - כולל דלתות, קסדות(באזמ), וקשר פנים פ - פיינל נקי - אפשר לעלות למסלול ר - רוח מסלול ש - שכל - האם הטיסה הגיונית, יחסית לתנאים ולמצב? ע - עננות - מזג אויר צפוי בנתיב. דרך אגב, אני תמיד מתחיל בניקוז ושמן, בניגוד לרוב ההוראות, בכדי שתהיה הזדמנות לדלק להתאדות לפני הטיסה. בהקשר זה, הדרך הנכונה לנקז היא להסתכל על הדלק המנוקז ב"מבחנה" - מה שמאפשר לזהות מים. לצערי רק ב 182RG יש מבחנה כזאת שעושה את השימוש למאד קל.
 

hanani12

New member
ניקוז דלק בכנפיים

הערתו של מיקי נכונה ומהסיבה שרצוי שהוא יתבצע לפני שמטלטלים את המטוס בזמן בדיקות למיניהן. אז תמיד - קודם נקזו מהכנפיים ואחר כך כל היתר
 
יש לי טכניקה פשוטה לאללה!

אני הולך עם הבד"ח ביד ומבצע את כל מה שכתוב. יש לי אולי דבר אחד או שניים שאני הוספתי כדי להרגיש יותר בטוח אבל בגדול אני חושב שהבד"ח זה הדבר היחיד הכי חשוב וחוצמזה, אני לא צריך לזכור שום דבר בעל-פה (גם ככה הזיכרון שלי נפגע קשות מהקורס במכניקת קוונטים).
 

giyora

New member
בדיקות נוספות.

אני נוהג "לשאוב" (עם הפה) בפתח התראת הזדקרות. הצפצפה לא עובדת-זאת בעיה! כדאי לוודא שהכיסא נעול לתושבת היטב לפני המראה. כבר קרה לי שבריצת המראה, הכיסא רץ אחורה. זה לא נעים... גיורא
 

צור בנר

New member
"שאיבת" צפצפת ההזדקרות

גם אני נהגתי לעשות כן, עד ששמעתי על מי שעשה דבר דומה ושאב דבורה לפיו... מעכשיו אני מסתכל קודם כל טוב טוב בפנים לפני השאיבה...
 

mayafit

New member
בדיקת מטוס.

יפה, תמיד טענתי שיום הנגמר ללא שלמדתי משהו הוא יום מבוזבז. ואכן לא ביזבזתי את היום. אני מניח שכל אחד שרכש קצת נסיון ובטחון מסגל לעצמו את הבד"ח, שבעיקרו מבוסס על הכתוב והשאר על נסיונם של אחרים וטיפים למיניהם. תרשה לי להמליץ לא לגעת בברז הדלק (במטוס בו אינך משנה את מצב הבוחר תוך כדי הטיסה בלבד)וזאת מכיוון שלפני שנגעת הברז היה פתוח - עובדה המטוס חזר מטיסה בשלום. וודא רק שאכן הברז במצב פתוח. סגירת הברז או סיבובו למצבים אחרים יכולה לגרום להתקעות הברז בעוד הידית מסתובבת. אומנם זה יתגלה לאחר ההתנעה, אולם אני לא הייתי מסתכן.
 
למעלה