laronpilot
New member
איך אתם בודקים את המטוס?../images/Emo108.gif
מכיוון שלא ראיתי הרבה תגובות להודעתי מהצהריים ומשום שאני רואה את העניין חשוב ביותר, אני מפרסם שוב את הרשימה, תחת כותרת מושכת יותר בתקווה לקבל טיפים, רעיונות ותוספות חדשות לבדיקת המטוס. יצא לי השבוע לדבר עם ידידתי יעל רוזן בנושא הבדלים וסוגי בדיקות לפני טיסה... רוב האנשים שאני מכיר הולכים עם הבד"ח ביד או בודקים את המטוס לפי מה שהם זוכרים. (מהבד"ח) במשך הזמן סיגלתי לעצמי מנהגים נוספים שלמדתי מכל מיני אנשים. ארשום מספר דברים ואם למישהו יש תוספות או טיפים, אשמח לקבל. למי שלא מכיר, זה הזמן לפקוח עיניים ולשנן. על הקרקע. 1. בד"ח. כמובן שהבסיס שלי נשען על הבד"ח ואני לא מתיימר להחליפו. 2. הורדת מדפים. אני תמיד מוריד מדפים ואז ניגש לשאר הבדיקות. הסיבה היא לראות שאין איזה בורג משוחרר. אני מכיר כאלה שרק בשלב ההסעה מורידים מדפים בשלבים, אך אני טוען שבשיטה זו אין אפשרות לבדוק באופן מקסימלי. 3. בוחר דלק. אני תמיד מבצע סיבוב מלא וב 152 סוגר פותח. הרעיון הוא לבדוק לפני הטיסה שבוחר הדלק לא תקוע. 4. פין פציל - מטוס יציל. את המשפט הנחמד הזה למדתי מידידי תמיר רוזנברג ומטרת הבדיקה לוודא שכל הפינים אכן פצילים. כידוע לכם ישנם הרבה חיבורים, מאזנות, הגה גובה וכד´ המחוברים ע"י פינים פצילים. 5. את הטיפ הזה למדתי מידידי ראובן ניסן, בטיסתנו המשותפת למצדה. מסתבר שבשלב בדיקת הרצועה במנוע, עומד לידה צינור המוליך את השמן. יש לבדוק שאכן הצינור יבש. צינור שאינו יבש עלול להעיד על נזילת שמן. 6. ניקוז. טיפ ראשון. קודם כל מנקזים בכנפיים ורק אח"כ במנוע (גם אם יש שני פתחים) באופן כזה הלכלוך, אם קיים, לא יגיע למנוע. טיפ שני. להריח את הדלק. אם הריח לא מוכר... יתכן שמילאו חומר אחר או, חס וחלילה, מישהו חיבל במטוס. 7.את הטיפ הזה למדתי מחברי היקר עפר גלובינסקי ז"ל ימין ימין עולה. הרעיון הוא בבדיקת המאזנות. מטרת הבדיקה שהמטוס מכויל למטרתו - פניה ימינה אכן תוביל את המטוס ימינה. כבר היו טעויות מעולם... עדיף לגלות זאת על הקרקע. 8. סיבוב אחרון 360 מעלות. אולי זה נשמע קצת "בזבוז זמן" אבל מסתבר שזו בדיקה חשובה ביותר המאפשרת לטייס לזהות דברים שנשכחו והחשוב מכל, מרגיעה אותך. כבר היו מקרים של טייסים שלא הצליחו להסיע ובסוף הסתבר שהמטוס קשור מאחור. 9. כלל אצבע. דוחפים את האצבע לתוך מיכל הדלק בכל כנף. אם מגיעים לדלק טסים ואם לא... לא טסים. זה מה שנקרא "כלל אצבע" כמובן לא לשכוח בעת סגירת המכסה שהוא בכיוון הטיסה. אולי זה נראה הרבה... אבל אחרי שמתרגלים, פשוט לא יודעים משהו אחר והבדיקה זורמת. בבדיקות מנוע. 1. הטיפ כמובן שייך לידידנו דובי לבנון. תמיד משכתי מצערת לסרק. מעתה אני ממתין 5-10 שניות. באוויר 1. התקרחות לאחר שחוויתי "כמעט התקרחות" באחת הטיסות (ואני לא מדבר על שיער ראשי) כל 15 דקות אני פותח מאייד לחם וסופר עד 9 (123 123 123) בנחיתה 1. בדיקת קיום גלגלים. (גם במטוס גלגלים קבועים) זהו בשליפה מהמותן... אם אזכר בעוד דברים אוסיף. אתם מוזמנים להאיר את עיני ואת עיני כולנו. נחיתות בטוחות יפתח לרון
מכיוון שלא ראיתי הרבה תגובות להודעתי מהצהריים ומשום שאני רואה את העניין חשוב ביותר, אני מפרסם שוב את הרשימה, תחת כותרת מושכת יותר בתקווה לקבל טיפים, רעיונות ותוספות חדשות לבדיקת המטוס. יצא לי השבוע לדבר עם ידידתי יעל רוזן בנושא הבדלים וסוגי בדיקות לפני טיסה... רוב האנשים שאני מכיר הולכים עם הבד"ח ביד או בודקים את המטוס לפי מה שהם זוכרים. (מהבד"ח) במשך הזמן סיגלתי לעצמי מנהגים נוספים שלמדתי מכל מיני אנשים. ארשום מספר דברים ואם למישהו יש תוספות או טיפים, אשמח לקבל. למי שלא מכיר, זה הזמן לפקוח עיניים ולשנן. על הקרקע. 1. בד"ח. כמובן שהבסיס שלי נשען על הבד"ח ואני לא מתיימר להחליפו. 2. הורדת מדפים. אני תמיד מוריד מדפים ואז ניגש לשאר הבדיקות. הסיבה היא לראות שאין איזה בורג משוחרר. אני מכיר כאלה שרק בשלב ההסעה מורידים מדפים בשלבים, אך אני טוען שבשיטה זו אין אפשרות לבדוק באופן מקסימלי. 3. בוחר דלק. אני תמיד מבצע סיבוב מלא וב 152 סוגר פותח. הרעיון הוא לבדוק לפני הטיסה שבוחר הדלק לא תקוע. 4. פין פציל - מטוס יציל. את המשפט הנחמד הזה למדתי מידידי תמיר רוזנברג ומטרת הבדיקה לוודא שכל הפינים אכן פצילים. כידוע לכם ישנם הרבה חיבורים, מאזנות, הגה גובה וכד´ המחוברים ע"י פינים פצילים. 5. את הטיפ הזה למדתי מידידי ראובן ניסן, בטיסתנו המשותפת למצדה. מסתבר שבשלב בדיקת הרצועה במנוע, עומד לידה צינור המוליך את השמן. יש לבדוק שאכן הצינור יבש. צינור שאינו יבש עלול להעיד על נזילת שמן. 6. ניקוז. טיפ ראשון. קודם כל מנקזים בכנפיים ורק אח"כ במנוע (גם אם יש שני פתחים) באופן כזה הלכלוך, אם קיים, לא יגיע למנוע. טיפ שני. להריח את הדלק. אם הריח לא מוכר... יתכן שמילאו חומר אחר או, חס וחלילה, מישהו חיבל במטוס. 7.את הטיפ הזה למדתי מחברי היקר עפר גלובינסקי ז"ל ימין ימין עולה. הרעיון הוא בבדיקת המאזנות. מטרת הבדיקה שהמטוס מכויל למטרתו - פניה ימינה אכן תוביל את המטוס ימינה. כבר היו טעויות מעולם... עדיף לגלות זאת על הקרקע. 8. סיבוב אחרון 360 מעלות. אולי זה נשמע קצת "בזבוז זמן" אבל מסתבר שזו בדיקה חשובה ביותר המאפשרת לטייס לזהות דברים שנשכחו והחשוב מכל, מרגיעה אותך. כבר היו מקרים של טייסים שלא הצליחו להסיע ובסוף הסתבר שהמטוס קשור מאחור. 9. כלל אצבע. דוחפים את האצבע לתוך מיכל הדלק בכל כנף. אם מגיעים לדלק טסים ואם לא... לא טסים. זה מה שנקרא "כלל אצבע" כמובן לא לשכוח בעת סגירת המכסה שהוא בכיוון הטיסה. אולי זה נראה הרבה... אבל אחרי שמתרגלים, פשוט לא יודעים משהו אחר והבדיקה זורמת. בבדיקות מנוע. 1. הטיפ כמובן שייך לידידנו דובי לבנון. תמיד משכתי מצערת לסרק. מעתה אני ממתין 5-10 שניות. באוויר 1. התקרחות לאחר שחוויתי "כמעט התקרחות" באחת הטיסות (ואני לא מדבר על שיער ראשי) כל 15 דקות אני פותח מאייד לחם וסופר עד 9 (123 123 123) בנחיתה 1. בדיקת קיום גלגלים. (גם במטוס גלגלים קבועים) זהו בשליפה מהמותן... אם אזכר בעוד דברים אוסיף. אתם מוזמנים להאיר את עיני ואת עיני כולנו. נחיתות בטוחות יפתח לרון